حسین فردرو کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون، که در کارنامه هنرش اش آثاری همچون سریال تلویزیونی «شاه شکار»، سریال تلویزیونی «باجناق ها»، سریال تلویزیونی «سوزنبانان» و… را دارد و همچین فیلم دندون طلا را کارگردانی کرده است.
فردرو درباره تولید و پخش دوباره تلهتئاتر در تلویزیون گفت: جای تله تئاتر خوب خالی است، اما برخی از تله تئاتر های تلویزیون که در سال های اخیر یعنی از سال 90 به بعد پخش می شد و تله تئاتر های خوبی نبود نه، جای این چنین کارها خالی نیست ولی تئاتری که هدف های خاصی را دنبال کند بله جایش در تلویزیون خالی است.
فردرو در پاسخ به این پرسش که تلهتئاتر چقدر میتواند در وضعیت اقتصادی تئاتر نقش داشته باشد، گفت: مستقیما نه ولی غیر مستقیم بله کمک کننده اقتصاد تئاتر است چون بعضی وقت ها بعضی از کار هایی که روی صحنه است و تلویزیون می تواند نسخه تلویزیونی اش را خریداری کند و از تئاتر صحنه ای به تله تئاتر تبدیل شود در این خصوص بله می تواند از این راه کمک کند.
این کارگردان درباره احداث پلتفرمهای اینترنتی برای پخش تلهتئاتر اظهار داشت:پلتفرم ها می توانند از طریق تئاترهای تلویزیونی یا تله تئاتر به بالا بردن سطح فرهنگ تله تئاتر کمک کنند. زمانی که ما بازیگران خوب تئاتری داشته باشیم بازیگران بسیار خوبی هم در سریالهای تلویزیونی خواهیم داشت و همچنین اگر در تئاتر بازیگر خیلی خوب نداشته باشیم آن اتفاق خوب در سینما و سریالهای تلویزیونی هم نمی افتد درحال حاضر هم اکثر کسانی که مردم آنها را دوست دارند ریشه تئاتری دارند حالا در جواب سوال شما باید بگویم مهم این است که چه کسی و چگونه این تئاتر را کار کند. یک روشی است در انجام تله تئاتر که باید همزمان چند دوربین کار بگذارند و توسط یک کارگردان تلویزیونی سوئیچ شود اما این اواخر واحد سیار نمی برند چهار دوربین کار میگذارند و جداگانه ضبط می کنند و به تلویزیون می دهند تا این تصاویر را مونتاژ کنند و وقتی از این روش که از کارگردان تلویزیونی برای آنلاین سوئیچ کردن و دکوپاژ آن تصاویر استفاده نمی کنند ضربه بسیار بزرگی به کیفیت تئاتر می زنند و در نتیجه آن تفکری که باید از طریق میزانسن و دکوپاژ منتقل شود انتقال پیدا نمیکند.اگر این پلتفرم ها اولا بیایند تئاتر تلویزیونی که انجام می دهند بصورت اینکه گزارش کار تهیه نشود و تهیه کنندگان برای خودشان سوء استفاده نکنند اجازه ندهند که دوربین های بدون ارتباط با میز ملانجور این را ضبط کنند از نظر تکنیکی یک اتفاق بزرگ می افتد که ما تصویربرداران و صدابرداران و نورپردازان بسیار خوبی هم به جامعه منتقل می کنیم
او در ادامه افزود:تئاترهایی که بدون کابل دوربین هایشان ارتباط برقرار می کنند و جداگانه ضبط می کنند و بعدا مونتاژ می شوند را نمی توان اسمشان را تله تئاتر گذاشت.و این مسئله شاید مرتبط باشد به بی عرضگی و شاید هم سوء استفاده مالی است که خرجشان کمتر بشود. وگرنه اگر با عوامل حرفه ای کار کنند اتفاقا خرجشان را هم کمتر می شود و چون نمی خواهند با آن عوامل کار کنند تن می دهند به وسیله ای که به تازگی مد شده و اکثر برنامه ها را ضبط می کنند. تلویزیون متاسفانه سوژه هایی که انتخاب می کند برای تله تئاتر مخصوص بینندگان تئاتر نیست بینندگان تئاتر بیشتر از زمره افراد فرهیخته هستند که معمولا آن ها را تلویزیون قابل پخش نمی داند در صحنه هم اگر اجازه می دهند برای این است که بیننده آنها 50-60 نفر است.
حسین فردرو در پایان گفت:پس من جواب سوال اول و دوم را یکپارچه می کنم بله تلویزیون و پلتفرمها به تله تئاتر نیاز دارند اما به شرطی که آن تله تئاتر بر اساس مفاهیم کلاسیک خودش انجام شود یعنی بازیگران واقعا حرفه ای و درست و همچنین دستگاه ها و تکنولوژی که سابقا با چند تا دوربین و با ارتباط با کارگردان تلویزیونی شکل میگرفت.اگر این دو مورد در تله تئاتر هایی که قرار است ساخته بشود نباشد بود و نبودشان فرقی نمیکند.نمیگویم ضرر می زند اما تاثیر خوش را نمی گذارد.
برنا