کارگردان فیلم «روز ششم» میگوید: سینمای ایران برای پاسخگویی به افراد متقاضی و حمایت از فیلمسازانی که مدام به تعداد آنان اضافه میشود، ظرفیت محدودی دارد.
حجت قاسمزادهاصل که این روزها فیلم سینمایی «روز ششم» را روی پرده دارد، با اشاره به اینکه آسانسازی مسیر فیلمسازی برای فیلماولیها از سوی بنیاد سینمایی فارابی اتفاقی خوب است، به ایسنا گفت: گاهی اوقات که کم هم نیست، کارگردانی برای ساخت فیلم اول خود دچار چالشهای بیهوده و قربانی باجگیریها میشود.
او افزود: فیلم ساختن به دلایلی از جمله توجه و اهمیت به موضوع، ایجاد و چکشکاری فیلمنامه استاندارد و موجه و ساماندهی به مراحل پیشتولید اساسا کار سخت و دشواری است و این دلیل است که بهجز عده معدودی، فیلم ساختن برای فیلمسازان حرفهای چندسال یک بار اتفاق میافتد. اما در عین حال همواره نسل جوانی آماده ورود به این عرصه است که متاسفانه شرایط برای ورود آنان مهیا نمیشود بنابراین هر فرد، گروه یا نهاد و سازمانی تحت هر مکانیزمی بتواند به این جوانان کمک کند تا زودتر وارد سینما شوند، شخصا از آن استقبال میکنم.
نویسنده فیلم «قتل آنلاین» با اشاره به اینکه فارابی باید حامی و دستگیر فیلماولیها باشد، ادامه داد: البته من نمیدانم فارابی تحت چه سازوکاری بنای کمک و همراهی با جوانان فیلمساز را دارد، اما اینکه جایی باشد برای مراجعه جوانان مستعد و دانشآموخته تا بتوانند خودشان را عرضه کنند و فیلمشان را بسازند قطعا اتفاق بسیار خوبی است چرا که متاسفانه فیلماولیها در مواجهه با برخی تهیهکنندهها رسما اسیر باجگیری میشوند.
او گفت: زمان کم، کاستیها و امکانات اندک از جمله اهرمهای فشار روی فیلماولیها است که از جانب برخی تهیهکنندهها به سمت آنان گسیل میشود؛ آن هم در حالی که برخی از فیلمسازان با بهترین امکانات مواجه میشوند و همچنان هم فیلم بد میسازند.
قاسمزادهاصل با تاکید بر اینکه اگر جایی برای حمایت باشد، اوضاع برای فیلماولیها قطعا بهتر پیش خواهد رفت، گفت: من معتقدم که دانشگاه فیلمسازی، خود فیلم ساختن است، چراکه از دانشگاه رفتن و پشت میز نشینی صرف، فیلمساز در نمیآید، یعنی دانش کسی که فیلم میسازد قبل و بعد از فیلمسازی، بسیار متفاوت است. اگر ما چرخه رانت و روابط را حذف و ارزیابیهای منصفانه و حقیقی را جایگزینش کنیم و کار را طوری پیش ببریم که آدمهای تزریقی کاهش پیدا کنند، قطعا اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
ایسنا