- تکنولوژی

آپدیت میکروکد 0x12B منتشر شد؛ ناتوانی اینتل در رفع مشکل ناپایداری پردازنده‌های نسل 13 و 14!

 

همین ماه پیش بود که اینتل میکروکد 0x129 را پس از پچ 0x125 منتشر کرد تا مشکل ناپایداری پردازنده‌های نسل 13 و 14 خود را برطرف کند. این پچ‌ها تا حدودی مشکلات را برطرف کرد اما پردازنده‌های آسیب‌دیده همچنان نیاز به کاهش ولتاژ یا فرکانس برای عملکرد عادی خود دارند.

ناتوانی اینتل در حل مشکل ناپایداری پردازنده‌های نسل 13 و 14

ناتوانی اینتل در حل مشکل ناپایداری پردازنده‌های نسل 13 و 14

به همین خاطر اینتل میکروکد دیگری با نام 0x12B را برای رفع ناپایداری پردازنده‌های نسل جدید منتشر کرده است. در واقع اینتل مشکل دیگری را در ارتباط با تغییر ناگهانی ولتاژ Vmin کشف کرده که باعث بالا رفت ولتاژ پردازنده در حالت بیکاری می‌شود و با تغییر در سیکل وظیفه ساعت‌ها در نهایت ناپایداری عملکرد پردازنده را در پی دارد.

به نظر می‌رسد که میکروکد 0x12B این مشکل را رفع کرده و همچنین پچ‌های 0x125 و 0x129 را حفظ می‌کند. اینتل این مشکل را به هسته IA مرتبط دانسته که می‌تواند باعث تغییر در سیکل ساعت‌ها شده و در نهایت ناپایداری سیستم را به همراه داشته باشد.

اینتل در ابتدا به کاربران توصیه کرده بود که از تنظیمات پیش‌فرض اینتل برای پردازنده‌ها استفاده کنند. پس از آن پچ 0x125 برای رفع مشکل الگوریتم eTVB منتشر شد که به پردازنده‌های i9 اجازه عملکرد در دماهای بالا را می‌داد.

در ادامه پچ 0x129 نیز برای رفع مشکل الگوریتم SVID منتشر شد که درخواست ولتاژهای بالا در فرکانس و مدت زمان بالا داشت. اکنون نیز آپدیت میکروکد 0x12B منتشر شده که درخواست ولتاژهای بالا در حالت بیکاری را برطرف می‌کند و شامل پچ‌های قبلی نیز است.

بر اساس گزارش videocardz اینتل اعلام کرده که پردازنده‌های لپ‌تاپی نسل 13 و 14 و نسل Lunar Lake و Arrow Lake نیز تحت تاثیر این مشکلات نیستند. میکروکد 0x12B باید از طریق به‌روزرسانی بایوس اعمال شود و این کار همت سازندگان مادربرد را می‌طلبد تا آپدیت جدیدی برای مادربردهای خود منتشر کنند و این کار تا چند هفته طول می‌کشد.