- فرهنگی

اشعار دست‌نویس امیلی برونته حراج می‌شود

یک مجموعه دست‌نویس از اشعار امیلی برونته همراه اصلاحاتی که خواهر بزرگش، شارلوت، با مداد روی آنها انجام داده است، در یک حراجی به مزایده گذاشته می‌شود.

این دست نوشته ارزشمند، تنها یک بخش از گنجینه یک کتابخانه گمشده است که نزدیک به یک قرن از دید عموم پنهان بود. گنجینه ادبی مذکور توسط آرتور بل نیکولز (Arthur Bell Nicholls) همسر شارلوت برونته که در ۳۸ سالگی درگذشت، گردآوری شد. نیکولز در سال ۱۸۹۵ بخش عمده دست‌نوشته‌های به جامانده از خواهران برونته را به توماس جیمز وایز (Thomas James Wise)، جاعل ادبی و از مجموعه‌داران بدنام کتاب فروخت. اما چندی بعد دو برادر مجموعه‌دار به نام‌های آلفرد و ویلیام لا (Alfred and William Law) که در نزدیکی خانه پدری خانواده برونته در هاورث بزرگ شده بودند، برخی از میراث این خانواده از جمله اشعار دست‌نویس امیلی و کتاب حاشیه نویسی شده تاریخچه پرندگان بریتانیا (A History of British Birds) را از وایز پس گرفتند.

کتابخانه برادران لا که هونرسفیلد نام دارد، در سال ۱۹۳۹ میلادی پس از درگذشت وارثشان ناپدید شد و حتی دانشگاهیان هم دیگر به آن دسترسی نداشتند.

حراجی ساتبیز حالا در نظر دارد در ماه ژوئیه (تیر- مرداد ۱۴۰۰) بیش از ۵۰۰ دست‌نوشته و نامه‌ موجود در این کتابخانه را به حراج بگذارد. یکی از سخنگویان ساتبیز در این باره می‌گوید: در ۹۰ سال گذشته فقط یک یا دو پژوهشگر فوق‌العاده محتاط به بخش‌هایی از این کلکسیون دسترسی داشتند بدین ترتیب تنها دو فرد زنده وجود دارند که تاکنون نگاهشان به این گنجینه افتاده است.

حراج‌خانه ساتبیز اشعار دستنویس امیلی را یک نسخه خطی فوق العاده نایاب توصیف کرده و ارزش تخمینی آن را چیزی بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار پوند برآورد کرده است.

به گفته متولیان این حراجی، این اشعار مهمترین دست‌نوشته‌ امیلی است که در یک مدت طولانی به بازار می‌آید و حائز اهمیت‌ترین نوع از این دست‌نوشته‌هاست که همچنان در دست مجموعه‌دار خصوصی قرار دارد. امروزه از امیلی نویسنده تقریبا چیزی به جانمانده است، او بلندی‌های بادگیر را نوشت و بدون باقی گذاشیتن هیچ ردپایی از دنیا رفت. حتی نامه‌ای هم از او به جا نمانده است چون کسی را نداشت که با او مکاتبه کند.

این نسخه خطی که در مقدمه سال ۱۸۵۰ شارلوت برونته بر رمان بلندی‌های بادگیر هم به آن اشاره شده، تنها دست‌نوشته باقی‌مانده از برخی از معروفترین اشعار امیلی از جمله من روح ترسویی ندارم (No Coward Soul Is Mine)، بلوبل (The Bluebell) و رواقی پیر (The Old Stoic) است.  

شارلوت در این مقدمه با اشاره به این که تصادفا یک نسخه دست‌نوشته از اشعار خواهرش را پیدا کرده است، می‌نویسد: نگاهی به آن انداختم و غافلگیرم کرد. یک باور عمیق در من شکل گرفت که این اشعار فوران عادی ذوق شعری نبود و شبیه به چیزی که دیگر شعرای زن می‌نویسند نیست. این اشعار به نظرم خلاصه، موجز، قدرتمند و اصیل آمدند و به گوش من یک آهنگ خاص داشتند، محزون و متعالی.

از دیگر آثار موجود در کتابخانه هونرسفیلد که چندین نسل در بین اعضای خانواده لا دست به دست شده است، نسخه خانوادگی برونته‌ها از کتاب تاریخچه پرندگان بریتانیا نوشته توماس بیویک پرنده‌شناس انگلیسی است. حاشیه‌نویسی گسترده پدر خانواده، پاتریک برونته، از مشاهدات شخصی درباره پرندگان تا نکاتی درباره آشپزی با آن‌ها از نکات جالب درباره این کتاب است که آن را ارزشمند می‌کند.

این کتاب که در رمان جین ایر اثر شارلوت برونته جاودان شد، به ارزش تخمینی ۳۰ تا ۵۰ هزار پوند به فروش گذاشته می‌شود.

نامه‌ای که شارلوت درباره نقدهای مربوط به رمان جین ایر و گمانه‌زنی‌ها درباره هویت خواهران بل، نام مستعاری که خواهران برونته از آن استفاده می‌کردند، برای ناشر خود جورج اسمیت نوشته بود از دیگر دست‌نوشته‌های ارزشمندی است که در این حراجی به فروش گذاشته خواهد شد.

خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید