- فرهنگی

این کاخ از خون انسان ساخته شده و محل قربانیان «وودو» است

خون و نان باگت ترکیبی هستند که هیچ ارتباط منطقی بین آنها در وهله اول نمی‌شود پیدا کرد. اما جایی در دنیا است که از این دو،  مصالح ساختمانی، برای ساخت کاخی در غرب آفریقا تهیه شده و کاخ با آن تزئین شده است. گفته می‌شود این سازه که در شهر Abomey در بنین قرار دارد با استفاده از خون 41 قربانی قربانی وودو ساخته شده است و یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این افسانه احتمالاً درست است!

آبومی به عنوان پایتخت پادشاهی باستانی داهومی، مقر 12 پادشاه متوالی بود که از قرن هفدهم تا اوایل قرن بیستم حکومت کردند. نهمین پادشاه، قزو، از سال 1818 تا 1858 تاج و تخت را در دست داشت و به دلیل قدرت و وحشیگری نظامی خود مشهور بود.

محققان به تازگی برای روشن کردن رفتار پادشاه قزو تحقیقاتی انجام داده‌اند. قبلا می‌دانستیم که کوچه منتهی به کلبه او  با جمجمه‌ها و استخوان‌های آرواره‌های دشمنان شکست‌خورده سنگفرش شده بود. او جمجمه چهار رهبر شکست خورده را نگه داشته بود. در داخل محوطه کاخ او، محلی برای جنازه‌ها برای کارهای غیرمتعارف بوجود داشت.

محققان توضیح می‌دهند: «برای ساختن دیوارها از یک ملات استاندارد استفاده نشده، بلکه  از روغن قرمز و آب و خون حدود ۴۱ قربانی قربانی ساخته شده بود. ۴۱ مورد یک عدد مقدس در وودو است. قربانیان احتمالا برده یا اسیر بوده‌اند.»

در فرهنگ و دین وودو که همچنان در میان بنینی‌ها رواج دارد، می‌توان از خون همراه با دعا و آب مقدس برای تقدیس ساختمان‌ها یا جان بخشیدن به سازه‌های چوبی استفاده کرد. در این مورد، از اهدایی قربانی‌ها برای محافظت از آنچه ذات باشکوه پادشاه متوفی تلقی می‌شد، استفاده شده بود.

برای تعیین ترکیب دقیق ملات، پژوهشگران از طیف‌سنجی جرمی با وضوح بالا استفاده کردند که آن‌ها را قادر ساخت تا پروتئین‌های داخل روکش را مشخص کنند. در کمال تعجب، آن‌ها آثاری از گندم را پیدا کردند که تا مدت‌ها پس از مرگ قزو در جنوب صحرای آفریقا کشت نمی‌شد.

با این حال، آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که قزو از طرفداران پر و پا قرص امپراتور فرانسه ناپلئون سوم بود و اغلب هدایای دیپلماتیک مانند پارچه، اسلحه از بنین به فرانسه می‌فرستاد. بنابراین ممکن است که گندم به صورت متقابل از فرانسه آمده باشد، مثلا به صورت باگت‌های فرانسوی و سایر اقلام پخته شده به قزو هدیه شده باشد و بعداً وارد هاون کاخ شده و با خون قربانی‌ها مخلوط شده بود.

در نهایت وجود  هموگلوبین و ایمونوگلوبولین را از انسان در دیواره کاخ تایید شده.

به گفته نویسندگان این تخقیق، مرگ پادشاهان داهومی اغلب با قربانی کردن بیش از 500 قربانی، در مراسمی بزرگ گرامی داشته می‌شد. اینکه آیا خون یافت شده در دیوارهای مقبره گیزو در چنین موقعیتی ریخته شده است یا نه، در حال حاضر مشخص نیست، اگرچه محققان می‌گویند تجزیه و تحلیل DNA بیشتر ممکن است به آشکار کردن دقیق تعداد افرادی که به صورت اجباری خون خود را برای تقدیس این سازه داده‌اند، کمک کند.

1pezeshk