- فیلم و سینما

بهترین فیلم‌های جنگی دهه ۲۰۱۰ میلادی

در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ میلادی، فیلم‌های جنگی توانایی منحصربه‌فردی در جلب توجه تماشاگران داشتند و باعث ایجاد هیجان در بینندگان می‌شدند چراکه قهرمانی و مرگ را در صحنه‌ای شگفت‌انگیز در تاریخ بشریت به تصویر می‌کشیدند. از آن زمان، هر دهه آثار جنگی خودش را داشته و دهه ۲۰۱۰ میلادی نیز توانسته به بهترین شکل ممکن به بررسی جنگ بپردازد. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین فیلم‌های جنگی دهه ۲۰۱۰ میلادی بپردازیم.

۱۰. فیلم Fury  محصول سال ۲۰۱۴

Fury

با وجود اینکه اکت پایانی این اثر سینمایی درام جنگی جذاب را با چیزی شبیه به قهرمانی‌های اکشن جایگزین می‎کند و باعث شده تا از کیفیت فیلم کاسته شود اما فیلم «خشم» یک داستان چالش‌برانگیز از سربازان آمریکایی است که در جنگ جهانی دوم در حال مبارزه هستند. این اثر سینمایی در بهترین حالت خودش، درام جنگی و روان‌شناختی فشرده‌ای را به تصویر می‌کشد که آسیب‌های جنگ را به شیوه‌ای ارعاب‌آمیز و در عین حال صمیمانه به نمایش در می‌آورد. دیوید آیر به خوبی از پس ساخت این اثر سینمایی برآمده و توانسته به بهترین شکل وحشت‌های جنگ را نشان بدهد.

۹. فیلم Beneath Hill 60  محصول سال ۲۰۱۰

فیلم «زیر تپه ۶۰» یک فیلم جنگ استرالیایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است که مبنایی جذاب در رویدادهای واقعی دارد و داسان سربازانی را دنبال می‌کند که زیر خطوط دشمن برای کار گذاشتن بمب در جبهه غربی در طول جنگ جهانی دوم کنده‌کاری کردند. این داستان یک معدنچی استرالیایی به نام اولیور وودوارد با بازی برندن کاول را دنبال می‌کند که همسرش را پشت سر می‌گذارد تا در جنگ بجنگد. این اثر سینمایی پر از تعلیق، جذابیت و از نظر احساسی دلخراش است که تنش غیر قابل تحمل جنگ و هزینه‌های وحشتناک آن را نشان می‌‎دهد.

۸. فیلم Zero Dark Thirty  محصول سال ۲۰۱۲

کاترین بیگلو پس از شاهکار برنده جایزه اسکارش یعنی فیلم The Hurt Locker که در بین بهترین فیلم‌های جنگی دهه ۲۰۰۰ میلادی قرار دارد، فیلم جنگی و مدرن دیگری را ساخته که فیلم Zero Dark Thirty نام دارد. این اثر سینمایی تعقیب اسامه بن لادن در پی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر را نشان می‌دهد. این اثر سینمایی یک اثر جنگی مهیج است که شکار اطلاعات انجام شده توسط دولت آمریکا علیه گروه‌های تروریستی را به تصویر می‌کشد و با هنرنمایی جسیکا چستین است.

۷. فیلم Beasts of No Nation  محصول سال ۲۰۱۵

فیلم «هیولاهای بدون کشور» ترسیم‌کننده‎ای از جنگ‌های مدرن در غرب آفریقا است و یک درام هشداردهنده، سازش‌ناپذیر و تأثیرگذار است که از مردم می‌خواهد تا به جنایاتی که در سراسر جهان روی می‌دهند، توجه کنند. این اثر سینمایی به کارگردانی کری فوکوناگا است که توانسته پوچ بودن این جنگ‌ها را برجسته کند. این در حالی است که ادریس البا نیز هنرنمایی درخشانی در این اثر سینمایی داشته است.

۶. فیلم Son of Saul  محصول سال ۲۰۱۵

Son of Saul

فیلم «پسر شائول» اثری عمیق و قدرتمند است و داستانی دلخراش از غم و اندوه و مذهب در منظره‌ای جهنمی از آشویتس و هولوکاست را ارائه می‌دهد. این فیلم درام و جنگی مجارستانی داستان شائول با بازی گزا روهریگ را دنبال می‌کند که یک زندانی یهودی مجارستانی است که وظیفه دارد تا اجساد را در اتاق‌های گاز بسوزاند و سعی دارد تا پسر جوانی که با پسر خودش اشتباه گرفته است را به شیوه‌ای درست دفن کند.

۵. فیلم Hacksaw Ridge  محصول سال ۲۰۱۶

فیلم «ستیغ هکسا» یک اثر جنگی و بیوگرافی درخشان است که از داستان واقعی خودش برای ارج نهادن به قهرمانی، شجاعت و دلاوری باورنکردنی سربازان استفاده می‌کند و بدون شک نقطه برجسته سینمای جنگ دهه ۲۰۱۰ میلادی است. در این اثر سینمایی، اندرو گارفیلد نقش صلح طلبی به نام دزموند دوس را به تصویر می‌کشد که علی‌رغم امتناع از حمل اسلحه به دلایل مذهبی، به‌عنوان پزشک خدمت می‌کند. مل گیبسون نیز به‌عنوان کارگردان توانسته عملکرد بسیار خوبی در این اثر ارائه کند.

۴. فیلم Land of Mine  محصول سال ۲۰۱۵

فیلم «سرزمین مین» اثری محصول دانمارک است که یک فیلم جنگی و تاریخی گیرا و تکان‌دهنده محسوب می‌شود و بر اساس داستان و وقایع واقعی ساخته شده است. پس از تسلیم آلمان، گروهی از اسرای جنگی جوان آلمانی به سواحل غربی دانمارک فرستاده می‌شوند تا ساحل را از مین‌های کاشته شده در زمان اشغال آلمان پاک‌سازی کنند. این سربازان جوان آموزش ندیده و بدون تجهیزات کافی سعی می‌کنند تا برای به دست آوردن آزادی، وظیفه خودشان را انجام بدهند.

۳. فیلم Incendies  محصول سال ۲۰۱۰

امروزه دنی ویلنوو به خاطر ساخت فیلم‌های Dune، Blade Runner 2049 و Arrival شناخته شده است و تحسین می‌شود. با این حال، یکی از بزرگترین دستاوردهای وی به‌عنوان فیلمساز در شکل فیلم درام جنگی «ویران شده» محصول سال ۲۰۱۰ میلادی است. این اثر سینمایی داستانی زنی اهل خاورمیانه را دنبال می‌کند که در مونترال زندگی می‌کند و پس از اینکه متوجه می‌شود در حال مرگ است، نامه‌ای را برای هر یک از فرزندانش می‌گذارد تا آن‌ها را تحویل بدهند که یکی از نامه‌ها برای پدرشان است و دیگری برای برادرشان است که هرگز او را ندیدند. حالا این دوقلو باید به خاورمیانه بروند تا با گذشته دلخراش مادرشان مواجه شوند.

۲. فیلم 1917  محصول سال ۲۰۱۹

1917

فیلم «۱۹۱۷» ساخته سم مندس است که توانسته پیش فرض داستانی خودش از جنگ جهانی اول را به خوبی به نمایش در بیاورد. این اثر سینمایی به نحوی فیلم‌برداری و تدوین شده که به نظر می‌رسد به صورت تک برداشت است و داستان دو سرباز انگلیسی را دنبال می‌کند که در مأموریتی برای برقراری ارتباط با گردانی دیگر هستند تا به آن‌ها هشدار بدهند که در حال ورود به یک کمین هستند.

۱. فیلم Dunkirk  محصول سال ۲۰۱۷

Dunkirk

فیلم «دانکرک» اثری به کارگردانی کریستوفر نولان است که تخلیه دانکرک را به نمایش در می‌آورد و این اثر سینمایی یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های جنگی ساخته شده تا به امروز محسوب می‌شود. هر سه داستان این اثر سینمایی در طول زمان‌های مختلف جریان دارند و این فیلم نیز به بررسی این موضوع می‌پردازد که چطور این تخلیه مهم انجام شده است. دستاوردهای فنی این اثر سینمایی بسیار بزرگ و قابل توجه است و صحنه‌های نبردهای هوایی آن نیز فوق‌العاده هستند.