- فیلم و سینما

بهترین فیلم های دادگاهی تاریخ سینما

در این مطلب بهترین فیلم‌های درام دادگاهی تاریخ سینما که دیدنش برای علاقه‌مندان واجب است، به شما معرفی می‌کنیم.
 

 

درام‌های دادگاهی یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین ژانرهای سینمایی در جهان است. محور داستان فیلم‌هایی که در این ژانر ساخته می‌شود بیشتر حول و حوش افشاگری درباره سیستم‌های قضایی کشورهای مختلف می‌گردد. البته فیلم‌هایی هم هستند که محور اصلی داستان خود را برمبنای افشاگری علیه شرکت‌های بزرگ اقتصادی قرار می‌دهند. به هرحال فیلم‌های این ژانر به واسطه تعلیقی که ایجاد می‌کنند یکی از پرطرفدارترین ژانرهای تاریخ سینما هستند. از طرف دیگر تماشاگر در خلال تماشای این فیلم‌ها متوجه پشت پرده بسیاری از مسائل سیاسی و اقتصادی در جهان می‌شوند که پیش از این برای آن‌ها چندان مشخص نبوده است. به بهانه اکران آنلاین فیلم بی بدن نگاهی انداختیم به پنج فیلم برتر دادگاهی سینمای جهان.

دوازده مرد خشمگین (Angry Men 12)

بهترین فیلم های دادگاهی تاریخ سینما

سال ساخت: 1957

کارگردان: سیدنی لومت

بازیگران:

هنری فوندا، لی.جی.کاب، جک کلاگمن

دوازده مرد خشمگین درباره پشت صحنه دادگاه‌ها است. درباره جلسه اعضای یک هیئت منصفه که قرار است درباره قاتل بودن یک پسر هجده ساله تصمیم گیری کنند. همه اعضای هیئت منصفه به جز یک نفر اعتقاد دارند که این پسر هجده ساله گناهکار است. اما آن یک نفر در طول فیلم با صحبت‌های خودش عقیده محکم اعضای هیئت مدیره را به چالش می‌کشد و آن‌ها را دچار شک و تردید می‌نماید.

دوازده مرد خشمگین یکی از بهترین درام‌های دادگاهی تاریخ سینما و نقطه اوج کارنامه حرفه‌ای سیدنی لومت کارگردان فیلم است. با این که اکثر زمان فیلم در یک اُتاق سپری می‌شود، تماشاگر هنگام تماشای فیلم احساس خستگی نمی‌کند و با کنجکاوی داستان را دنبال می‌کند تا ببیند آیا آیا تنها عضو محالف هیئت منصفه موفق می‌شود دیگران را قانع کند که آن پسر هجده ساله قاتل نیست یا خیر.

کریمر علیه کریمر(Kramer vs. Kramer)

بهترین فیلم های دادگاهی تاریخ سینما

سال ساخت: 1979

کارگردان: رابرت بنتون

بازیگران: داستین هافمن، مریل استریپ، جین الکساندر

کریمر علیه کریمر بدون شک لطیف‌ترین و انسانی‌ترین فیلم این لیست است. داستان مرد ساده و پرتلاشی بنام تد کریمر است که ناگهان زنش به او می‌گوید می‌خواهد ترکش کند. با رفتن زن از خانه تد آشفته حال می‌ماند و پسر کوچک و شیطانی که باید از او مراقبت کند. کریمر علیه کریمر پر است از صحنه‌های زیبا و تکان دهنده از رابطه پدر و پسری که در طول فیلم یاد می‌گیرند چطور همدیگر را دوست داشته باشند. سکانس‌های دادگاهی فیلم هم در راستای گسترش همین مضمون اصلی یعنی عشق میان پدر و پسر است. اگر می‌خواهید فیلمی تماشا کنید که شما را با استفاده از ساده‌ترین لحظات زندگی روزمره احساساتی کند و عشق حقیقی یک مرد به پسر و خانواده‌اش را نمایش دهد کریمر علیه کریمر بهترین انتخاب ممکن است.

حکم (The Verdict)

بهترین فیلم های دادگاهی تاریخ سینما

سال ساخت: 1982

کارگردان: سیدنی لومت

بازیگران: پل نیومن، جیمز میسون، شارلوت رمپلینگ

هر جا صحبت از یک فیلم دادگاهی به یاد ماندنی می‌شود نام سیدنی لومت می‌درخشد. حکم داستان یک وکیل الکلی و به ته خط رسیده بنام فرانک گالووین را روایت می‌کند که برای احیای حرفه خود پرونده تخلف و قصور پزشکی یکی از بیمارستان‌های وابسته به کلیسای کاتولیک را قبول می‌کند. لومت در حکم ضمن افشاگری درباره مناسبات پشت پرده یکی از قدرتمندترین نهادهای دینی به موضوع رستگاری فردی هم می‌پردازد. فرانک گالووین این پرونده را دنبال می‌کند تا ثابت کند تبدیل به یک انسان فرومایه و حقیر نشده است. او یک تنه در برابر کلیسا و وکلای قدرتمند این نهاد دینی می‌ایستد تا ثابت کند اجرای عدالت بالاتر از هر چیزی است و ضمن اثبات این موضوع به خودش هم ثابت کند که زندگی پوچ و بی معنایش هنوز ارزش زیستن دارد. اگر دنبال یک درام دادگاهی که در آن مفاهیم انسانی اولویت دارد می‌گردید بدون شک حکم بهترین انتخاب ممکن برای تماشا است.

بنام پدر(In the Name of the Father)

بهترین فیلم های دادگاهی تاریخ سینما

سال ساخت: 1993

کارگردان: جیم شرایدان

بازیگران: دنیل دی لوئیس، پت پاستالتوالت، اما تامپسون

بدون شک بنام پدر سیاسی‌ترین فیلم این لیست است. جیم شرایدان داستان واقعی گیلفور فور و دوستانش را روایت می‌کند که به اشتباه متهم به به بمب گذاری و ارتباط با ارتش آزادی بخش ایرلند می‌شوند. اتهامی که سبب می‌شود این چهار نفر برای مدت‌ها بی‌گناه در زندان به سر ببرند. جیم شرایدان در بنام پدر تمرکز داستان را بر روی رفتار بد پلیس با این متهمان می‌گذارد. سکانس‌هایی که این چهار نفر شکنجه می‌شوند که به گناه نکرده خود اعتراف کنند تکان دهنده است. بازی دنیل دی لوئیس و پت پاستالتوات در نقش پدر و پسری که با شیوه‌های مختلف برای احیای عدالت می‌جنگند فراموش نشدنی است. اگر خواهان تماشای یک فیلم دادگاهی سیاسی هستید که هیجان انگیز هم باشد، بدون شک بنام پدر بهترین انتخاب ممکن برای شما است.

فیلادلفیا (Philadelphia)

بهترین فیلم های دادگاهی تاریخ سینما

سال ساخت: 1993

 

کارگردان: جاناتان دمی

بازیگران: تام هنکس، دنزل واشنگتن، آنتونیو باندراس

اکثر علاقه مندان سینما جاناتان دمی را با تریلر جنایی/پلیسی سکوت بره‌ها به خاطر می‌آورند. دمی بعد از ساخت سکوت بره‌ها و درو کردن تمام جوایز اصلی اُسکار سراغ ساخت یک درام دادگاهی جذاب با محوریت احترام به حقوق اقلیت‌ها رفت. فیلم داستان یک کارمند موفق بنام اندرو بکت را روایت می‌کند که بعد از این که رئسای شرکت متوجه گرایش متفاوت او و ابتلایش به ایدز می‌شوند او را بدون پرداخت حقوقش اخراج می‌کنند. او برای به دست آوردن حقوق خود سراغ وکیل سیاه پوستی بنام جو میلر می‌رود. سال‌ها پیش از آن که موضوع اقلیت‌ها تبدیل به یک موضوع مد روز شود، جاناتان دمی در فیلادلفیا سراغ این مضمون جنجالی رفت و موفق شد فیلمی انسانی و بی‌طرفانه درباره افرادی که گرایش متفاوتی دارند بسازد. درخشش تام هنکس و دنزل واشنگتن در این فیلم فیلادلفیا را تبدیل به یکی از جذاب‌ترین و بهترین درام‌های دادگاهی تاریخ سینما کرده است. فیلمی که تماشاگر را با واقعیت زندگی افرادی که گرایش متفاوتی دارند آشنا می‌کند.

رویداد24