- سلامت

تغذیه مناسب در مدرسه از بروز چاقی در کودکان جلوگیری می‌کند

 

یک دکترای تغذیه با تشریح باید و نبایدهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان در مدارس گفت: تغذیه مناسب و کافی نه تنها قدرت یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد بلکه از بروز چاقی‌ جلوگیری و سلامتی آنها را تضمین می‌کند.

به گزارش ایرنا، بنا بر آخرین آمارهای اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری، این استان از نظر دانش‌آموزان خیلی لاغر رتبه ۱۰، دانش‌آموزان لاغر رده هشت و دانش‌آموزان دارای اضافه وزن جایگاه ۲۹ کشور را دارد.

بر همین اساس ۱.۶۹ درصد دانش‌آموزان استان خیلی لاغر، ۴.۷ درصد لاغر، ۷۱.۲ درصد وزن طبیعی، ۱۵.۷ درصد دارای اضافه وزن و ۶.۴ درصد چاق هستند.

سیاوش فاضلیان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: انتخاب یک میان وعده مناسب برای دانش‌آموزان می‌تواند به تامین انرژی در مدرسه و افزایش هوشیاری و تمرکز آنها کمک کند.

وی ادامه داد: استفاده از خوراکی‌های سالم و مقوی برای رشد کودک و نوجوان و بهبود متابولیسم بدن او ضروری است از همین رو توصیه می‌شود تنقلات و خوراکی‌هایی در کیف دانش‌آموزان گذاشته شود که ترکیبی از انواع مواد پروتئینی، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات باشد.

این متخصص تغذیه، میوه و سبزی‌ها را از بهترین خوراکی‌ها برای میان وعده در مدرسه عنوان کرد و گفت: مصرف این مواد غذایی در دوران کودکی، درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و فشار خون و اضافه وزن را در بزرگسالی کاهش می‌دهد.

فاضلیان تاکید کرد: مصرف تنقلات و خوراکی‌های مضر و نامناسب منجر به چاقی و افزایش وزن دانش‌آموزان می‌شود و آنها را با بیماری‌هایی چون مرض قند و چربی روبرو می‌کند.

وی یادآور شد: ساندویچ‌های خانگی مثل کوکو و کتلت، میوه‌هاو مغزها می‌تواند جایگزین خوراکی‌هایی نظیر شکلات، چیپس و پفک و فست‌فود شود.

این دکترای تغذیه با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان صبحانه نخورده به مدرسه نروند اظهار داشت: دانش‌آموزی که صبحانه و میان‌وعده مناسب نخورد در مدرسه بی‌حوصله، خسته و بی‌دقت می‌شود.

به گزارش ایرنا و بر اساس آمار مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، میانگین چاقی و اضافه وزن در گروه سنی سالمندان استان ۴۰.۱ درصد است است. ۲۸.۸ درصد از جوانان استان چاق هستند و میزان چاقی در گروه میانسالان در استان ۵۴.۷ درصد است