- فیلم و سینما

جزئیات انتخاب مرضیه برومند به عنوان مدیرعامل خانه سینما

 به نقل از «تابناک» به تعداد قابل توجهی از مدیران پیشنهاد مدیرعامل شده؛ اما هیچ‌ یک از این گزینه‌های مطلوب حاضر به پذیرش مدیرعاملی خانه سینما نشدند و هیات مدیره روی دیگر گزینه‌ها به توافق نمی‌رسیدند و به همین دلیل، انتخاب مدیرعامل جامعه اصناف سینمای ایران به درازا کشید. در شش ماه اخیر که خانه سینما فاقد مدیرعامل بود، مدیرعامل پیشین خانه سینما اسناد مالی را امضا می‌کرده، تا امور صنف روی زمین نماند.

در شرایطی که خانه سینما به عنوان متولی مدیریت بر مسائل صنفی سینما، روزهای پرچالشی را پیش روی دارد، هیات مدیره خانه سینمای ایران، مرضیه برومند فیلمساز پیشکسوت سینمای ایران  را به مدیرعاملی خانه سینمای ایران برگزید؛ چهره‌ای که هرچند دارای محبوبیت عمومی است و به عنوان یک هنرمند شناخته شده قابل احترام است، به باور ناظران اداره صنف به خصوص در این اوضاع نیازمند ویژگی‌هایی است که از آن برخوردار نیست.

به گزارش «تابناک»؛ از نخستین روز‌های شهریور ۱۴۰۱ که منوچهر شاهسواری مدیرعامل پیشین خانه سینما استعفا کرد و هیات مدیره تازه انتخاب شد و در ادامه ریاست هیات مدیره به محمدمهدی عسگرپور سپرده شد، برای دوره‌ای شش ماهه خانه سینما فاقد مدیرعامل بود؛ هرچند آن گونه که خبرنگار «تابناک» اطلاع پیدا کرده، در این مدت مدیرعامل پیشین خانه سینما اسناد مالی خانه را امضا می‌کرده، تا امور صنف بر روی زمین نماند.

بنا بر اطلاع «تابناک» به تعداد قابل توجهی از مدیران پیشنهاد مدیرعامل شده؛ اما هیچ‌ یک از این گزینه‌های مطلوب حاضر به پذیرش مدیرعاملی خانه سینما نشدند و هیات مدیره روی دیگر گزینه‌ها به توافق نمی‌رسیدند و به همین دلیل، انتخاب مدیرعامل جامعه اصناف سینمای ایران به درازا کشید. این پیچیدگی انتخاب مدیرعامل نیز به دلیل مجموعه بحران‌هایی است که سینمای ایران در یک سال اخیر با آن دست به گریبان بوده است؛ از یک سو وضعیت اقتصادی بحرانی سینما که تولید را با چالش جدی مواجه کرده و از سویی دیگر حوادث اخیر که سینماگران را بیش از هر صنف دیگری درگیر کرد، مدیریت صنف را بسیار پیچیده کرده است.

رسیدن به یک نقطه بینابینی میان مطالبات سینماگران با دیگر مجموعه‌ها و نهادها، به گونه‌ای که امور با حداقل تنش پیش برود، دشوارتر از قبل شده است. علاوه بر این در شرایط کنونی کشور، جذب اعتبارات برای جامعه اصناف به قصد پوشش حتی امور عادی نیز به مراتب سخت‌تر شده است. بنابراین مدیرعامل خانه سینما علاوه بر آنکه باید از توان مدیریت بالایی برخوردار باشد و اصناف نیز از او حرف‌شنوی داشته باشند، باید اعتبار بالایی در فضای غیرسینمایی نیز داشته باشد و پشت در مدیران ارشد کشور نماند؛ اتفاقی که در دوره پیشین شاهدش نبودیم.

اکنون مرضیه برومند پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران، این کرسی حساس را با انتخاب هیات مدیره خانه سینما در دست گرفته و باید پاسخگوی مطالباتی باشد که منوچهر شاهسواری با وجود ارتباطات بیشتر چه در سطح صنوف، چه در نهادهای سینمایی و چه در مجموعه‌های غیرسینمایی نتوانست پاسخگویش باشد و سیلی از انتقادها متوجه‌اش شد. البته با توجه به آنکه حساسیت نسبت به برومند کمتر است، به نظر می‌رسد جریان مخالف مدیرعامل پیشین خانه سینما که در هیات مدیره قبلی بودند و اکنون در صنف فعال است، اکنون موضعی سختی در قبال او نخواهد گرفت و بر اساس ارزیابی «تابناک»، دست کم در این مقطع، فضای صنف نسبت به انتخاب برومند خنثاست.

تابناک

دیدگاهتان را بنویسید