- هنر

جز کار با بازیگرم، تئاتر چیز دیگری برایم نیست

تئاترها‭ ‬و‭ ‬نمایش‌ها‭ ‬و‭ ‬کلا‭ ‬آثار‭ ‬اقتباسی‭ ‬شکلی‭ ‬از‭ ‬کار‭ ‬کردن‭ ‬در‭ ‬عرصه‭ ‬رسانه‌های‭ ‬تصویری‭ ‬ست‭ ‬که‭ ‬اگر‭ ‬خوب‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬کیفیت‭ ‬و‭ ‬استادانه‭ ‬صورت‭ ‬پذیرند‭ ‬می‌توانند‭ ‬مخاطب‭ ‬دور‭ ‬شده‭ ‬از‭ ‬اثر‭ ‬تصویری‭ ‬را‭ ‬دوباره‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬تماشای‭ ‬آن‭ ‬هدایت‭ ‬کنند‭. ‬شاید‭ ‬بتوان‭ ‬گفت‭ ‬اقتباس‭ ‬گرفتن‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬اثر‭ ‬داخلی‭ ‬یا‭ ‬خارجی‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬نمایش‌های‭ ‬صحنه‌ای‭ ‬بیشتر‭ ‬از‭ ‬بقیه‭ ‬هنرها‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬نمایشنامه‭ ‬نویسان‭ ‬و‭ ‬کارگردانان‭ ‬تئاتر‭ ‬قرار‭ ‬گرفته‭ ‬است‭.‬

این‭ ‬کار‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬جذابیت‌های‭ ‬فردی‭ ‬و‭ ‬اجتماعی‭ ‬خاصی‭ ‬که‭ ‬هم‭ ‬برای‭ ‬نمایشنامه‌نویس‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬برای‭ ‬کارگردان‭ ‬دارد‭ ‬می‌تواند‭ ‬شکل‭ ‬جدید‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬قول‭ ‬امروزی‭ ‬مدرنیزه‭ ‬شده‌تری‭ ‬از‭ ‬نوشته‌های‭ ‬قدیمی‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬جدید‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬مخاطب‭ ‬تئاتر‭ ‬ارائه‭ ‬دهد‭ ‬و‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬شکل‭ ‬دیگر‭ ‬اندیشیدن‭ ‬و‭ ‬نوشتن‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬صحنه‭ ‬اجرا‭ ‬بردن‭ ‬یک‭ ‬نمایشنامه‭ ‬مشهور‭ ‬آشنا‭ ‬کند‭. ‬این‭ ‬اقدام‭ ‬چندین‭ ‬و‭ ‬چند‭ ‬سال‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬همه‭ ‬جای‭ ‬دنیا‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬رخ‭ ‬دادن‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬باب‭ ‬جالب‭ ‬و‭ ‬درخور‭ ‬توجهی‭ ‬از‭ ‬هنر‭ ‬مدرن‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬فرهنگی‭ ‬و‭ ‬هنری‭ ‬باز‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬حوزه‌ای‭ ‬که‭ ‬بی‌شک‭ ‬نیازمند‭ ‬حمایت‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬باید‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬بیشتری‭ ‬قرار‭ ‬بگیرد‭. ‬در‭ ‬همین‭ ‬راستا،‭ ‬فرزاد‭ ‬امینی‭ ‬این‭ ‬روزها‭ ‬نمایش‭ ‬‮«‬الکترا‮»‬‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬نمایشنامه‌های‭ ‬اوریپید‭ ‬و‭ ‬اشیل‭ ‬از‭ ‬دوران‭ ‬یونان‭ ‬باستان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬تالار‭ ‬سایه‭ ‬تئاتر‭ ‬شهر‭ ‬به‭ ‬صحنه‭ ‬آورده‭ ‬است‭. ‬او‭ ‬که‭ ‬نگاه‭ ‬و‭ ‬رویکردی‭ ‬ویژه‭ ‬خود‭ ‬به‭ ‬تئاتر‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬یک‭ ‬مدرنیست‭ ‬می‌داند،‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬نمایش‭ ‬با‭ ‬نگاهی‭ ‬موثر‭ ‬و‭ ‬دربردارنده‭ ‬به‭ ‬دو‭ ‬نمایشنامه‭ ‬پیش‌گفته،‭ ‬به‭ ‬سراغ‭ ‬اقتباس‭ ‬با‭ ‬مختصات‭ ‬مخصوص‭ ‬خود‭ ‬رفته‭ ‬و‭ ‬متنی‭ ‬برساخته‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬تعبیر‭ ‬خود‭ ‬اگرچه‭ ‬به‌روز‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬اما‭ ‬همان‭ ‬اوریپید‭ ‬و‭ ‬اشیل‭ ‬محسوب‭ ‬می‌شود‭. ‬نویسنده‭ ‬‮«‬الکترا‮»‬‭ ‬باور‭ ‬دارد‭ ‬کارهایش‭ ‬در‭ ‬استیل‭ ‬زیبایی‌شناسانه‭ ‬مشخصی‭ ‬شاخص‭ ‬شده‌اند‭. ‬

ایران‭ ‬تئاتر‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬کارگردان‭ ‬درباره‭ ‬نمایش‭ ‬‮«‬الکترا‮»‬‭ ‬و‭ ‬ویژگی‌های‭ ‬منحصربه‌فردش‭ ‬گفت‌وگویی‭ ‬انجام‭ ‬داده‭ ‬که‭ ‬ماحصل‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬می‌خوانید‭. ‬

‭ ‬چرا‭ ‬اقتباس؟‭ ‬

چرا‭ ‬که‭ ‬اقتباس،‭ ‬اخذ‭ ‬کردن‭ ‬است‭. ‬آوردن‭ ‬آیه‭ ‬است‭ ‬در‭ ‬نظم‭ ‬و‭ ‬نثر،‭ ‬آوردن‭ ‬زبان‭ ‬است‭ ‬برای‭ ‬آن‭ ‬اندام‭ ‬و‭ ‬روحی‭ ‬که‭ ‬بی‌زبان‭ ‬است‭ ‬حالا‭ ‬اگر‭ ‬جمع‭ ‬اندام‭ ‬و‭ ‬آدمیان‭ ‬تشکیل‭ ‬اجتماعی‭ ‬بدهد‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬اجتماع‭ ‬در‭ ‬نسبت‭ ‬با‭ ‬روح‭ ‬خود‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نسبت‭ ‬با‭ ‬فهم‭ ‬حیثیت‭ ‬تاریخی‭ ‬خود‭ ‬بی‌زبان‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬بی‌آیه‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬چیزی‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬جایی‭ ‬یا‭ ‬کتابی‭ ‬یا‭ ‬تاریخی‭ ‬اخذ‭ ‬نکرده‭ ‬باشد،‭ ‬پس‭ ‬اقتباس‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نظم‭ ‬و‭ ‬نثر‭ ‬حیاتش،‭ ‬در‭ ‬نظم‭ ‬و‭ ‬نثر‭ ‬زیست‭ ‬روحانی‌اش‭ ‬جهان‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬نو‭ ‬تولید‭ ‬می‌کند‭. ‬خودش‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬نو‭ ‬می‌زاید‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬آیه،‭ ‬پس‭ ‬اقتباس‭ ‬می‌کند‭. ‬‮«‬اقْرَاْ‭ ‬بِاسْمِ‮»‬‭ ‬اقتباس‭ ‬رسول‭ ‬است‭ ‬از‭ ‬غیب‭ ‬تا‭ ‬از‭ ‬نو‭ ‬ابداع‭ ‬شود‭ ‬بودن‭ ‬آدمی‭. ‬هر‭ ‬جا‭ ‬که‭ ‬‮«‬بسمِ‮»‬‭ ‬می‌آید‭ ‬اقتباس‭ ‬رخ‭ ‬داده‭. ‬پس‭ ‬هر‭ ‬سوره‌ای‭ ‬اقتباس‭ ‬است‭ ‬از‭ ‬مبدا‭ ‬روح‭ ‬تا‭ ‬وجودِ‭ ‬بی‌معنی،‭ ‬معنی‭ ‬اخذ‭ ‬کند‭. ‬معنی‭ ‬را‭ ‬مواخذه‭ ‬کند‭ ‬وگرنه‭ ‬که‭ ‬بودن‭ ‬فی‭ ‬حد‭ ‬ذاته‭ ‬بی‌معنی‭ ‬است‭. ‬از‭ ‬بدوش‭ ‬تا‭ ‬تهش‭ ‬که‭ ‬عمر‭ ‬نامیده‭ ‬می‌شود‭. ‬پس‭ ‬آیه‌ای‭ ‬یا‭ ‬بیتِ‭ ‬غزلی‭ ‬یا‭ ‬زبانی‭ ‬می‌آورد‭ ‬تا‭ ‬روح‭ ‬اقتباس‭ ‬کند‭ ‬در‭ ‬وجودِ‭ ‬بی‌معنی‭. ‬بدین‌سان‭ ‬اندیشه‭ ‬آورده‭ ‬و‭ ‬آمده‌اش‭ ‬می‌شود‭ ‬نه‭ ‬آنکه‭ ‬بخواهد‭ ‬روزمره‭ ‬را‭ ‬و‭ ‬امور‭ ‬جاری‭ ‬را‭ ‬یا‭ ‬امر‭ ‬حاضر‭ ‬را‭ ‬واگویه‭ ‬کند،‭ ‬پس‭ ‬آداپتاسیون‭ ‬ربطی‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬مطلب‭ ‬بنده‭ ‬ندارد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬سراغ‭ ‬متون‭ ‬رفتن‭ ‬تا‭ ‬دوباره‭ ‬همان‭ ‬امر‭ ‬جاری‭ ‬و‭ ‬حاضر‭ ‬را‭ ‬بازگو‭ ‬کند،‭ ‬چه‭ ‬این‭ ‬متون‭ ‬از‭ ‬شکسپیر‭ ‬باشد‭ ‬یا‭ ‬از‭ ‬بکت‭ ‬تفاوت‭ ‬ندارد،‭ ‬اگر‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬سویه‭ ‬نظر‭ ‬نباشد،‭ ‬تفریح‭ ‬و‭ ‬تفنن‭ ‬با‭ ‬متن‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬اقتباس‭. ‬تفنن‭ ‬در‭ ‬واگویه‭ ‬کردنِ‭ ‬جسمانیتِ‭ ‬بی‌زبان‭ ‬و‭ ‬زنده‭ ‬در‭ ‬غریزه‭ ‬است‭ ‬در‭ ‬فهمِ‭ ‬هرروز‭ ‬و‭ ‬دیروز‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬خلقِ‭ ‬اندام‭ ‬و‭ ‬آدم‭ ‬و‭ ‬عالم‭ ‬جدید‭. ‬وقتی‭ ‬به‭ ‬زبان‭ ‬می‌آید‭ ‬‮«‬بسمِ‮»‬،‭ ‬وضع‭ ‬می‌شود‭ ‬وجود‭ ‬در‭ ‬حیثیتی‭ ‬جدید‭. ‬رسول‭ ‬که‭ ‬می‌گوید‭ ‬‮«‬بسمِ‮»‬‭ ‬وضع‭ ‬می‌کند‭ ‬جدید‭ ‬را‭ ‬مقابل‭ ‬قدیم‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬اینکه‭ ‬آداپتاسیون‭ ‬کند‭ ‬در‭ ‬وضع‭ ‬جاری‭ ‬و‭ ‬حاضرش‭. ‬پس‭ ‬قرار‭ ‬نیست‭ ‬چیزی‭ ‬به‌روز‭ ‬شود،‭ ‬بلکه‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬امروز‭ ‬ملغی‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬روز‭ ‬نو‭ ‬خلق‭ ‬شود،‭ ‬این‭ ‬معنی‭ ‬‮«‬بسمِ‮»‬‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬اقتباس‭ ‬است‭. ‬

‭ ‬در‭ ‬برداشت‭ ‬خودتان‭ ‬از‭ ‬الکترای‭ ‬آشیل‭ ‬و‭ ‬اوریپید‭ ‬چقدر‭ ‬وابستگی‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬متون‭ ‬دارید؟‭ ‬

وابستگی‭ ‬مطلق‭ ‬دارم‭. ‬به‭ ‬سراغ‭ ‬آن‭ ‬متن‭ ‬نمی‌روم‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬وابستگی‭ ‬مطلق‭ ‬نداشته‭ ‬باشم‭. ‬من‭ ‬هیچ‭ ‬ان‭ ‬قلتی‭ ‬پیش‭ ‬اوریپید‭ ‬ندارم‭. ‬هیچ‭ ‬ان‭ ‬قلتی‭ ‬در‭ ‬پیش‭ ‬اشیل‭ ‬ندارم‭. ‬من‭ ‬مقابل‭ ‬متن‭ ‬دوزانو‭ ‬نشسته‌ام‭. ‬من‭ ‬به‭ ‬سراغ‭ ‬متنی‭ ‬نمی‌روم‭ ‬که‭ ‬پیشش‭ ‬دوزانو‭ ‬نباشم‭. ‬اصطلاح‭ ‬‮«‬رویکرد‭ ‬انتقادی‮»‬‭ ‬یا‭ ‬‮«‬برداشت‭ ‬آزاد‮»‬‭ ‬را‭ ‬نمی‌فهمم‭ ‬یعنی‭ ‬چه‭. ‬متن‭ ‬نصب‭ ‬العین‭ ‬است‭. ‬متن‭ ‬برایم‭ ‬‮«‬ن‭ ‬والقلم‭ ‬و‭ ‬ما‭ ‬یسطرون‮»‬‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬غیر‭ ‬از‭ ‬این،‭ ‬می‌شود‭ ‬یاوه‭ ‬و‭ ‬یابس‭. ‬اگر‭ ‬متنی‭ ‬برایم‭ ‬ن‭ ‬والقلم‭ ‬نباشد‭ ‬کاری‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬ندارم‭. ‬آنچه‭ ‬اجرا‭ ‬کرده‌ام‭ ‬همان‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬مطلقاً‭ ‬اوریپید‭ ‬است‭. ‬همان‌طور‭ ‬که‭ ‬آنچه‭ ‬در‭ ‬یازده‭ ‬جریحه‭ ‬روح‭ ‬اجرا‭ ‬کردم‭ ‬مطلقاً‭ ‬صادق‭ ‬هدایت‭ ‬بود‭. ‬البته‭ ‬اشیل‭ ‬متنی‭ ‬مشخص‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬الکترا‭ ‬ندارد‭ ‬و‭ ‬رجوع‭ ‬من‭ ‬به‭ ‬اشیل‭ ‬و‭ ‬اخذ‭ ‬معنیِ‭ ‬وجودیِ‭ ‬الکترا،‭ ‬پدیدارشناسیِ‭ ‬حکایاتی‭ ‬است‭ ‬از‭ ‬ایفیژنی،‭ ‬اورستس،‭ ‬آگاممنون‭ ‬و‭ ‬پریان‭ ‬انتقام‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬واقع‭ ‬تعینِ‭ ‬روح‭ ‬الکترا‭ ‬در‭ ‬جسم‭ ‬ایشان‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬بدین‭ ‬طریق‭ ‬از‭ ‬تسلسل‭ ‬خون‭ ‬خون‭ ‬می‌زاید‭. ‬به‭ ‬ایفیژنی‭ ‬گوته‭ ‬هم‭ ‬نگاهی‭ ‬کرده‌ام‭. ‬

‭ ‬چقدر‭ ‬ذهنیت‭ ‬شما‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬یک‭ ‬ایرانی‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬انسان‭ ‬معاصر‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬برداشت‭ ‬دخیل‭ ‬بوده‭ ‬است؟‭ ‬

من‭ ‬برداشتی‭ ‬نداشته‌ام‭. ‬آنچه‭ ‬به‭ ‬گفته‭ ‬آمده‭ ‬و‭ ‬حاضر‭ ‬است‭ ‬همان‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬اوریپید‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬متکی‭ ‬به‭ ‬مهم‌ترین‭ ‬آثار‭ ‬در‭ ‬شرح‭ ‬یونان‭ ‬باستان‭ ‬و‭ ‬اندیشه‭ ‬آن‭ ‬دوران‭ ‬است‭. ‬متکی‭ ‬به‭ ‬مهم‌ترین‭ ‬آثار‭ ‬در‭ ‬شرح‭ ‬اندیشمندان‭ ‬سوفسطایی‭ ‬است‭. ‬ازگُمپِرتس‭ ‬تا‭ ‬گادامر‭ ‬و‭ ‬البته‭ ‬ضروری‭ ‬نیست‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬حوصله‭ ‬اینجا‭ ‬هم‭ ‬نیست‭ ‬که‭ ‬بخواهم‭ ‬آنان‭ ‬را‭ ‬یک‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬نام‭ ‬برم‭ ‬و‭ ‬توضیح‭ ‬دهم‭. ‬جای‭ ‬بحثش‭ ‬جای‭ ‬دیگری‭ ‬است‭. ‬می‌توانم‭ ‬اصطلاح‭ ‬شهود‭ ‬در‭ ‬متن‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬گروتفسکی‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬می‌برد‭ ‬نیز‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬برم،‭ ‬البته‭ ‬به‭ ‬تسامح‭. ‬این‭ ‬را‭ ‬ما‭ ‬در‭ ‬سنت‭ ‬خودمان‭ ‬تاویل‭ ‬می‌گوییم‭ ‬و‭ ‬البته‭ ‬اصطلاح‭ ‬هرمنوتیک‭ ‬نیز‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬دارد‭. ‬وقتی‭ ‬سراغ‭ ‬متن‭ ‬می‌روم‭ ‬به‭ ‬هیچ‭ ‬روی‭ ‬قصد‭ ‬در‭ ‬تحلیل‭ ‬به‭ ‬رای‭ ‬ندارم‭. ‬من‭ ‬یک‭ ‬سیر‭ ‬هرمنوتیکی‭ ‬دارم‭. ‬اصطلاح‭ ‬شهود‭ ‬در‭ ‬متن‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬گروتفسکی‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬می‌برد‭ ‬نزدیک‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬منظور‭. ‬من‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬یک‭ ‬ایرانی‭ ‬که‭ ‬سه‭ ‬هزار‭ ‬سال‭ ‬با‭ ‬اوریپید‭ ‬فاصله‭ ‬دارم‭ ‬خواهان‭ ‬احضار‭ ‬روح‭ ‬اوریپید‭ ‬هستم‭ ‬در‭ ‬متن؛‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬ربطی‭ ‬به‭ ‬الهام‭ ‬گرفتن‭ ‬یا‭ ‬برداشت‭ ‬شخصی‭ ‬از‭ ‬متن‭ ‬داشتن‭ ‬ندارد‭. ‬این‭ ‬معنیِ‭ ‬پیچیده‌ای‭ ‬است‭. ‬اینکه‭ ‬چطور‭ ‬متن‭ ‬به‭ ‬شهود‭ ‬در‌آید‭ ‬یا‭ ‬به‭ ‬بیان‭ ‬دیگر‭ ‬تاویل‭ ‬شود‭ ‬یا‭ ‬به‭ ‬بیان‭ ‬دیگر‭ ‬سیر‭ ‬و‭ ‬صیرورت‭ ‬هرمنوتیکی‌اش‭ ‬را‭ ‬طی‭ ‬کند،‭ ‬تمام‭ ‬تمرکزم‭ ‬در‭ ‬دراماتورژی‭ ‬است‭. ‬

‭ ‬به‭ ‬لحاظ‭ ‬ساختارشناسی‭ ‬می‌توان‭ ‬متن‭ ‬و‭ ‬اجرای‭ ‬شما‭ ‬را‭ ‬پست‭ ‬مدرن‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفت؟‭ ‬

خیر‭. ‬من‭ ‬مطلقاً‭ ‬یک‭ ‬مدرنیست‭ ‬هستم‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬صدر‭ ‬تا‭ ‬ذیل‭ ‬تاریخ‭ ‬را‭ ‬تاریخِ‭ ‬مدرنیته‭ ‬می‌دانم‭. ‬

‭ ‬ذهن‭ ‬پیچیده‭ ‬و‭ ‬مطالعات‭ ‬بسیاری‭ ‬دارید‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬فلسفه،‭ ‬ادبیات‭ ‬و‭ ‬اشباع‌شده‭ ‬از‭ ‬موسیقی‭ ‬و‭ ‬رقص‌های‭ ‬فولکلور‭ ‬و‭ ‬عرفانی‭ ‬هستید،‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬چقدر‭ ‬این‭ ‬دانستگی‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬حد‭ ‬در‭ ‬زمان‭ ‬انتقال‭ ‬و‭ ‬القاگری‭ ‬یک‭ ‬موضوع‭ ‬می‌تواند‭ ‬دست‭ ‬و‭ ‬پاگیر‭ ‬باشد؟‭ ‬

نمی‌دانم‭ ‬‮«‬بیش‭ ‬از‭ ‬حد‭ ‬دانستن‮»‬‭ ‬چیست‭. ‬بعید‭ ‬می‌دانم‭ ‬دانستن‭ ‬حدود‭ ‬و‭ ‬ثغور‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭. ‬دانستن‭ ‬که‭ ‬البته‭ ‬هرگز‭ ‬دست‭ ‬و‭ ‬پا‭ ‬گیر‭ ‬نبوده‭ ‬و‭ ‬نخواهد‭ ‬بود‭. ‬دانستن‭ ‬نمی‌بندد‭ ‬بلکه‭ ‬آزاد‭ ‬می‌کند‭.‬‌ای‭ ‬کاش‭ ‬که‭ ‬من‭ ‬هم‭ ‬چیزی‭ ‬بدانم‭. ‬

‭ ‬بستر‭ ‬اسطوره‌ای‭ ‬و‭ ‬آیینی‭ ‬الکترا‭ ‬یونان‭ ‬باستان‭ ‬است؛‭ ‬چرا‭ ‬در‭ ‬اجرای‭ ‬شما‭ ‬نشانه‌هایی‭ ‬ایرانی‭ ‬از‭ ‬بستر‭ ‬اقوام‭ ‬همچون‭ ‬بلوچی،‭ ‬بوشهری‭ ‬یا‭ ‬خراسانی‭ ‬در‭ ‬اجرا‭ ‬ظهور‭ ‬پیدا‭ ‬می‌کند؟‭ ‬

این‭ ‬مواد‭ ‬و‭ ‬منابع‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬کار‭ ‬می‌بینید‭ ‬در‭ ‬صحت‭ ‬کامل‭ ‬است‭ ‬برای‭ ‬بیان‭ ‬دوران‭ ‬آنتیک‭ ‬از‭ ‬زندگی‭ ‬آدمی‭. ‬اوریپید‭ ‬و‭ ‬اساطیرش‭ ‬متعلق‭ ‬به‭ ‬دوران‭ ‬آنتیک‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬مواد‭ ‬و‭ ‬منابع،‭ ‬مواد‭ ‬و‭ ‬منابعی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ما‭ ‬از‭ ‬درون‭ ‬آن‭ ‬صیرورت‭ ‬یافته‌ایم‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬امروز‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬در‭ ‬فهم‭ ‬تاریخی‭ ‬ما‭ ‬می‌گنجد‭ ‬و‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬صحت‭ ‬آن‭ ‬وثوق‭ ‬کامل‭ ‬داریم‭. ‬به‭ ‬یقین‭ ‬ما‭ ‬نمی‌توانیم‭ ‬به‭ ‬مواد‭ ‬و‭ ‬منابع‭ ‬آنتیک‭ ‬در‭ ‬صیرورت‭ ‬تاریخ‭ ‬ژاپن‭ ‬یا‭ ‬صیرورت‭ ‬تاریخ‭ ‬آلمان‭ ‬یا‭ ‬ساکنان‭ ‬مناطق‭ ‬قطبی‭ ‬رجوع‭ ‬کنیم‭. ‬اگر‭ ‬هم‭ ‬رجوع‭ ‬کنیم‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬صحت‭ ‬فهم‭ ‬خودمان‭ ‬رجاء‭ ‬واثق‭ ‬نخواهیم‭ ‬داشت‭ ‬که‭ ‬دیگر‭ ‬آن‭ ‬می‌شود‭ ‬خیالبافی‭ ‬و‭ ‬اوهام‭ ‬یا‭ ‬ذوق‌ورزی‭ ‬از‭ ‬سر‭ ‬شو‭ ‬و‭ ‬تفنن‭ ‬یا‭ ‬برخورد‭ ‬دکوراتیو‭. ‬آن‭ ‬می‌شود‭ ‬یک‭ ‬گرته‌برداری‭ ‬که‭ ‬خارج‭ ‬از‭ ‬فهم‭ ‬ماست‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬نحوی‭ ‬از‭ ‬تقلب‭ ‬نزدیک‭ ‬است‭. ‬

‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬بازیگران‭ ‬چاقو‭ ‬بر‭ ‬دهان‭ ‬گرفته‌اند‭ ‬باز‭ ‬صدایشان‭ ‬نامفهوم‭ ‬است؛‭ ‬آیا‭ ‬این‭ ‬چاقو‭ ‬بر‭ ‬دهان‭ ‬گرفتن‭ ‬بر‭ ‬مفهوم‭ ‬جملات‭ ‬برتری‭ ‬داشته‭ ‬است؟‭ ‬

این‭ ‬پیش‭ ‬آمده‭. ‬هر‭ ‬دو‭ ‬مهم‌اند‭. ‬گاهی‭ ‬در‭ ‬اجرا‭ ‬نقصی‭ ‬پیش‭ ‬می‌آید‭. ‬بیان‭ ‬در‭ ‬وضوح‭ ‬کامل‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬صحنه‭ ‬که‭ ‬می‌فرمایید‭ ‬البته‭ ‬می‌تواند‭ ‬شوک‌دهنده‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬صدایی‭ ‬که‭ ‬تولید‭ ‬می‌شود‭ ‬در‭ ‬گلو‭ ‬صدای‭ ‬غریبی‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬شوک‭ ‬کمی‭ ‬تمرکز‭ ‬را‭ ‬می‌تواند‭ ‬بگیرد‭. ‬

‭ ‬در‭ ‬جاهایی‭ ‬شخصیت‌های‭ ‬درام‭ ‬شبیه‭ ‬شمایل‌هایی‭ ‬هستند‭ ‬از‭ ‬مردمانی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬بستر‭ ‬زندگی‌های‭ ‬بومی‭ ‬زندگی‭ ‬و‭ ‬کار‭ ‬می‌کنند،‭ ‬آیا‭ ‬این‭ ‬شمایل‌ها‭ ‬که‭ ‬نان‭ ‬می‌پزند،‭ ‬گندم‭ ‬درو‭ ‬می‌کنند،‭ ‬قایقی‭ ‬پارو‭ ‬می‌زنند‭ ‬و‭…‬‭ ‬برای‭ ‬شما‭ ‬در‭ ‬نزدیکی‭ ‬و‭ ‬نسب‭ ‬با‭ ‬یونانیان‭ ‬بوده؟‭ ‬

این‭ ‬شمایل‌ها‭ ‬همان‭ ‬آدمیانی‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬نقوش‭ ‬یونانی‭ ‬در‭ ‬آثار‭ ‬به‌جامانده‭ ‬از‭ ‬یونان‭ ‬دوران‭ ‬اوریپید‭ ‬و‭ ‬اشیل‭ ‬به‭ ‬دستمان‭ ‬رسیده‭. ‬نقوش‭ ‬و‭ ‬شمایلی‭ ‬از‭ ‬زندگی،‭ ‬کار،‭ ‬حکایات‭ ‬اساطیر،‭ ‬جنگ‌ها‭ ‬و‭ ‬خون‌هایش‭ ‬و‭ ‬کشاورزی‌اش‭ ‬یا‭ ‬عاشقانه‌هایش‭. ‬این‭ ‬شمایل‭ ‬همان‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬روی‭ ‬کوزه‌ها،‭ ‬سپرها‭ ‬و‭ ‬دیوارها‭ ‬به‭ ‬جا‭ ‬مانده‭. ‬این‭ ‬شمایل‭ ‬به‭ ‬حرکت‭ ‬درآمده‭ ‬و‭ ‬سخن‭ ‬می‌گویند‭. ‬این‭ ‬شمایل،‭ ‬شمایل‭ ‬احضار‭ ‬روح‭ ‬اوریپید‭ ‬است‭. ‬

‭ ‬آیا‭ ‬از‭ ‬آیین‌های‭ ‬خاصی‭ ‬برای‭ ‬مراسم‭ ‬انتقام‌جویی‭ ‬بهره‭ ‬برده‌اید؟‭ ‬

بله‭. ‬کشتن‭ ‬گاو‭ ‬با‭ ‬مهر‭ ‬در‭ ‬ارتباط‭ ‬است‭. ‬هم‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬زایش‭ ‬شر‭ ‬دارد،‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬هنگام‭ ‬که‭ ‬آگاممنون‭ ‬توسط‭ ‬آیگیستوس‭ ‬سر‭ ‬بریده‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬نیز‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬معنی‭ ‬خلاصی‭ ‬و‭ ‬رهایی‭ ‬از‭ ‬شر،‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬هنگام‭ ‬که‭ ‬آیگیستوس‭ ‬توسط‭ ‬اورستس‭ ‬کشته‭ ‬می‌شود‭. ‬کشتن‭ ‬گاو‭ ‬هم‭ ‬افتادن‭ ‬در‭ ‬شر‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬آمدن‭ ‬از‭ ‬شر‭. ‬کشتن‭ ‬گاو‭ ‬هم‭ ‬بلا‭ ‬را‭ ‬بگرداند‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬بنای‭ ‬پدیداری‭ ‬جهان،‭ ‬که‭ ‬همانا‭ ‬بنای‭ ‬پدیداری‭ ‬شر‭ ‬است‭. ‬قربانی‭ ‬کردن‭ ‬گاو‭ ‬در‭ ‬کار‭ ‬به‭ ‬مهر‭ ‬و‭ ‬تفسیر‭ ‬اسطوره‌ای‌اش‭ ‬مربوط‭ ‬است‭. ‬قتل‭ ‬کلیتمنسترا‭ ‬نیز‭ ‬با‭ ‬ذکر‭ ‬خنجر‭ ‬ترکمنی‭ ‬اتفاق‭ ‬می‌افتد‭. ‬

‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬ذکر‭ ‬خنجر‭ ‬ترکمن‌ها‭ ‬باز‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬موارد‭ ‬غریب‭ ‬در‭ ‬ترکیب‭ ‬کلی‭ ‬الکتراست؛‭ ‬چرا‭ ‬باید‭ ‬ترکمن‭ ‬صحرا‭ ‬به‭ ‬یونان‭ ‬باستان‭ ‬پیوند‭ ‬بخورد‭ ‬آیا‭ ‬برخورد‭ ‬بینا‭ ‬فرهنگی‭ ‬مسئله‭ ‬و‭ ‬دغدغه‭ ‬اجرای‭ ‬شماست؟‭ ‬

خیر‭. ‬من‭ ‬دغدغه‭ ‬بینافرهنگی‭ ‬ندارم‭. ‬من‭ ‬ذکر‭ ‬خنجر‭ ‬را‭ ‬اقتباس‭ ‬کرده‌ام‭ ‬برای‭ ‬اینکه‭ ‬بتوانم‭ ‬انتقام‭ ‬الکترا‭ ‬از‭ ‬مادرش‭ ‬را‭ ‬اقتباس‭ ‬کنم‭. ‬مسئله‭ ‬اقتباس‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬مواد‭ ‬و‭ ‬مصالح‭ ‬من‭ ‬برای‭ ‬اقتباس‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬صحت‭ ‬و‭ ‬فهم‭ ‬آن‭ ‬رجاء‭ ‬واثق‭ ‬دارم،‭ ‬نمی‌تواند‭ ‬چیزی‭ ‬جز‭ ‬ذکر‭ ‬خنجر‭ ‬و‭ ‬جایی‭ ‬جز‭ ‬ترکمن‭ ‬صحرا‭ ‬باشد‭. ‬بطن‭ ‬و‭ ‬رحم‭ ‬تاریخی‭ ‬من‭ ‬این‭ ‬است‭. ‬نمی‌توانم‭ ‬وهم‭ ‬کنم‭ ‬و‭ ‬طامات‭ ‬ببافم‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬رحم‭ ‬دیگری‭ ‬بوده‌ام‭ ‬و‭ ‬مثلاً‭ ‬فکر‭ ‬کنم‭ ‬اسپانیایی‭ ‬یا‭ ‬ژاپنی‭ ‬یا‭ ‬مکزیکی‭ ‬هستم‭. ‬

‭ ‬تئاتر‭ ‬برخلاف‭ ‬فلسفه‭ ‬بسترساز‭ ‬ساده‭ ‬کردن‭ ‬مفاهیم‭ ‬پیچیده‭ ‬است؛‭ ‬چقدر‭ ‬اجرایتان‭ ‬بنابر‭ ‬چنین‭ ‬تعریفی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬یونان‭ ‬باستان‭ ‬توسط‭ ‬نویسندگان‭ ‬و‭ ‬فیلسوفانی‭ ‬بنا‭ ‬شده‭ ‬است،‭ ‬همخوانی‭ ‬دارد؟‭ ‬

البته‭ ‬نمی‌توان‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬صراحت‭ ‬چنین‭ ‬نظری‭ ‬را‭ ‬بیان‭ ‬کرد‭ ‬یا‭ ‬به‭ ‬صراحت‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬پذیرفت‭. ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬فلسفه،‭ ‬فیلسوفانی‭ ‬و‭ ‬فلسفه‌هایی‭ ‬بودند‭ ‬که‭ ‬مسئله‌شان‭ ‬روزمرگی‭ ‬و‭ ‬معیارشان‭ ‬برای‭ ‬معرفت،‭ ‬صدقِ‭ ‬وقوع‭ ‬یافتگیِ‭ ‬وقایع‭ ‬اجتماعی‭ ‬و‭ ‬شخصی‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬محل‭ ‬وثوق‭ ‬و‭ ‬امر‭ ‬حاضر‭ ‬دانسته‌اند‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬جمله‭ ‬می‌توان‭ ‬به‭ ‬فیلسوفان‭ ‬پراگماتیسم‭ ‬یا‭ ‬فیلسوفان‭ ‬آنالیتیک‭ ‬اشاره‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬نام‭ ‬برد‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬سخن‭ ‬گفت‭ ‬که‭ ‬جایش‭ ‬اینجا‭ ‬نیست‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬نیز‭ ‬فیلسوفانی‭ ‬پیچیده‭ ‬همچون‭ ‬خود‭ ‬اوریپیدس‭ ‬یا‭ ‬اشیل‭ ‬یا‭ ‬پروتاگوراس‭ ‬از‭ ‬یونان‭ ‬باستان‭ ‬تا‭ ‬برسد‭ ‬نزدیک‭ ‬ما‭ ‬مانند‭ ‬کانت‭ ‬و‭ ‬هگل‭ ‬که‭ ‬بسی‭ ‬دشوار‭ ‬و‭ ‬بغرنج‌اند‭. ‬اینکه‭ ‬بگوییم‭ ‬کار‭ ‬تئاتر‭ ‬یا‭ ‬هنر‭ ‬ساده‭ ‬کردن‭ ‬است‭ ‬سخن‭ ‬صحیحی‭ ‬نیست‭. ‬بسیار‭ ‬آثار‭ ‬در‭ ‬هنر‭ ‬که‭ ‬تو‭ ‬در‭ ‬تو‭ ‬و‭ ‬لابیرنتی‭ ‬از‭ ‬معانی‭ ‬بوده‌اند‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬بسیار‭ ‬که‭ ‬بیانِ‭ ‬امر‭ ‬روزمره‭ ‬بوده‌اند‭ ‬و‭ ‬شرح‭ ‬داده‌اند‭ ‬وقوع‭ ‬یافتگیِ‭ ‬از‭ ‬صبح‭ ‬تا‭ ‬شب‭ ‬زندگی‭ ‬اجتماعی‭ ‬آدمی‭ ‬را،‭ ‬به‭ ‬زبان‭ ‬بسیار‭ ‬ساده‭. ‬تراژدی‭ ‬یونان‭ ‬امر‭ ‬بغرنجی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬قیاس‭ ‬نگنجد‭. ‬

‭ ‬کارهای‭ ‬شما‭ ‬اغلب‭ ‬بنابر‭ ‬ارتباط‭ ‬و‭ ‬معنای‭ ‬لازم‭ ‬برای‭ ‬مخاطبان‭ ‬شاخص‭ ‬شده‌اند،‭ ‬به‭ ‬نظرتان‭ ‬سنگینی‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬حد‭ ‬الکترا‭ ‬مانعی‭ ‬برای‭ ‬چنین‭ ‬منظوری‭ ‬نیست؟‭ ‬

من‭ ‬فکر‭ ‬می‌کنم‭ ‬مسئله‌ای‭ ‬که‭ ‬برایم‭ ‬مهم‭ ‬است‭ ‬در‭ ‬پرسش‭ ‬شما‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬بپردازم‭ ‬آن‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬کارهایم‭ ‬در‭ ‬استیل‭ ‬زیبایی‌شناسانه‭ ‬مشخصی‭ ‬شاخص‭ ‬شده‌اند‭. ‬دشواری‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬حد‭ ‬یا‭ ‬کمتر‭ ‬از‭ ‬حد،‭ ‬فکر‭ ‬می‌کنم‭ ‬مسئله‌ای‭ ‬قابل‭ ‬بحث‭ ‬نباشد‭. ‬به‭ ‬هرحال‭ ‬گاهی‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬حد‭ ‬است،‭ ‬گاهی‭ ‬کمتر‭ ‬از‭ ‬حد‭. ‬اینکه‭ ‬بدانم‭ ‬راهم‭ ‬و‭ ‬کارم‭ ‬شاخصه‌های‭ ‬بیانگر‭ ‬در‭ ‬استیل‭ ‬زیبایی‌شناسانه‌ای‭ ‬از‭ ‬حیث‭ ‬صدای‭ ‬بازیگر،‭ ‬نحوه‭ ‬حرکت،‭ ‬فرم‭ ‬و‭ ‬فیگورش،‭ ‬اکسپرشن‭ ‬صدا‭ ‬و‭ ‬اندامش،‭ ‬شاخص‌هایی‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬کار‭ ‬را‭ ‬معرفی‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬استیل‭ ‬را‭ ‬امضا‭ ‬می‌کند‭ ‬در‭ ‬اینجا‭ ‬به‭ ‬گمانم‭ ‬دستاورد‭ ‬و‭ ‬امر‭ ‬مهم‭ ‬حاصل‭ ‬آمده‭. ‬بیش‭ ‬از‭ ‬20‭ ‬سال‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬پی‭ ‬مایرهولد،‭ ‬گروتفسکی‭ ‬و‭ ‬باربا‭ ‬راه‭ ‬آمده‌ام؛‭ ‬این‭ ‬سلوکِ‭ ‬صعب‭ ‬من‭ ‬بود‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬اجتهادی‭ ‬دست‭ ‬یابم‭ ‬که‭ ‬بتوانم‭ ‬به‭ ‬یقین‭ ‬و‭ ‬ایمان‭ ‬دست‭ ‬بازیگرم‭ ‬را‭ ‬بگیرم‭ ‬و‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬هدایت‭ ‬کنم‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬استیل‭. ‬با‭ ‬اطمینان‭ ‬شانه‌هایش‭ ‬را‭ ‬فشار‭ ‬دهم‭ ‬تا‭ ‬بتواند‭ ‬به‭ ‬من‭ ‬تکیه‭ ‬کند‭ ‬که‭ ‬راه‭ ‬صعب‭ ‬و‭ ‬پرمرارت‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬جای‭ ‬پای‭ ‬مستحکم‭ ‬و‭ ‬بی‌تردید‭ ‬طی‭ ‬کند‭ ‬تا‭ ‬تمامی‭ ‬وجودش‭ ‬در‭ ‬صحنه‭ ‬بشکفد‭ ‬و‭ ‬محقق‭ ‬شود‭. ‬جز‭ ‬کار‭ ‬با‭ ‬بازیگرم،‭ ‬تئاتر‭ ‬چیز‭ ‬دیگری‭ ‬برایم‭ ‬نیست،‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬تمامی‭ ‬بشکفد‭. ‬من‭ ‬از‭ ‬پی‭ ‬گروتفسکی‭ ‬می‌آیم؛‭ ‬پس‭ ‬تئاتر‭ ‬معبدی‭ ‬بود‭ ‬برایم‭ ‬که‭ ‬عابدش‭ ‬بازیگر‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬بازیگر‭ ‬در‭ ‬نظرم‭ ‬اگزیستانس‭ ‬آدمی‭ ‬بود‭. ‬وجود‭ ‬شکوفنده‌ای‭ ‬در‭ ‬صحنه‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬صحنه‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬برای‭ ‬ناظرِ‭ ‬صحنه‭. ‬از‭ ‬این‭ ‬روی‭ ‬هرگز‭ ‬کارگردانی‭ ‬تجربی‭ ‬نبوده‌ام،‭ ‬بلکه‭ ‬آن‭ ‬راه‭ ‬که‭ ‬آمده‌ام‭ ‬تعین‭ ‬و‭ ‬تحقق‭ ‬تئوری‭ ‬منسجم‭ ‬در‭ ‬زیبایی‌شناسی‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬عبارت‭ ‬تئاتر‭ ‬تجربی‭ ‬و‭ ‬اطلاق‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬کارگردانانی‭ ‬همچون‭ ‬مایرهولد،‭ ‬گروتفسکی‭ ‬یا‭ ‬یوجنیو‭ ‬باربا‭ ‬و‭ ‬امثال‭ ‬این‌ها‭ ‬کاملاً‭ ‬غلط‭ ‬است‭. ‬تجربی‭ ‬یعنی‭ ‬‮«‬خالی‌الذهن‭ ‬بودن‭ ‬و‭ ‬تجربه‭ ‬کردن‮»‬‭ ‬و‭ ‬سپس‭ ‬رها‭ ‬کردن‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬سراغ‭ ‬تجربه‭ ‬دیگری‭ ‬رفتن‭ ‬و‭ ‬دوباره‭ ‬خالی‌الذهن‭ ‬شدن‭ ‬و‭ ‬دوباره‭ ‬تجربه‭ ‬کردن‭. ‬هرگز‭ ‬این‭ ‬مسیر‭ ‬به‭ ‬استیل‭ ‬و‭ ‬زیبایی‌شناسی‭ ‬دست‭ ‬نمی‌یابد‭. ‬هیچ‭ ‬وقت‭ ‬گروتفسکی‭ ‬کارگردان‭ ‬تجربی‭ ‬نبود‭. ‬هیچ‭ ‬وقت‭ ‬جولین‭ ‬بک‭ ‬کارگردان‭ ‬تجربی‭ ‬نبود‭. ‬هیچ‭ ‬وقت‭ ‬کانتور‭ ‬یا‭ ‬برتولت‭ ‬برشت‭ ‬یا‭ ‬کارملو‭ ‬بنه‭ ‬کارگردان‭ ‬تجربی‭ ‬نبودند‭. ‬اینان‭ ‬به‭ ‬نحوی‭ ‬رادیکال‭ ‬و‭ ‬مشخص‭ ‬تئوری‭ ‬داشتند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬تئوری‌شان‭ ‬زیبایی‌شناسی‭ ‬وضع‭ ‬کردند‭. ‬کار‭ ‬تجربی‭ ‬یعنی‭ ‬آن‭ ‬کار‭ ‬که‭ ‬امروز‭ ‬و‭ ‬فردایش‭ ‬دو‭ ‬چیز‭ ‬متفاوت‭ ‬است‭. ‬حال‭ ‬آنکه‭ ‬گروتفسکی‭ ‬دو‭ ‬حیثیت‭ ‬یا‭ ‬دو‭ ‬شکل‭ ‬یا‭ ‬دو‭ ‬بیان‭ ‬متفاوت‭ ‬نیست‭ ‬یک‭ ‬امر‭ ‬واحد‭ ‬است‭ ‬در‭ ‬فرم‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬استیل‭ ‬بازیگرش‭. ‬یوجنیو‭ ‬باربا‭ ‬یک‭ ‬امر‭ ‬واحد‭ ‬است‭ ‬در‭ ‬فرم‭. ‬یک‭ ‬امر‭ ‬واحد‭ ‬است‭ ‬در‭ ‬‮«‬خانه‭ ‬پدرم‮»‬،‭ ‬‮«‬در‭ ‬خاکستر‭ ‬برشت‮»‬‭ ‬یا‭ ‬در‭ ‬‮«‬اورهملت‮»‬‭. ‬در‭ ‬همه‭ ‬این‌ها‭ ‬یوجنیو‭ ‬باربا‭ ‬و‭ ‬استیل‭ ‬بازیگرش،‭ ‬همچون‭ ‬ایبن‭ ‬راسموسن‭ ‬یا‭ ‬روبرتا‭ ‬کارری،‭ ‬یک‭ ‬تحقق‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬تشخص‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬تعیُّن‭ ‬است‭.‬

روزنامه آفتاب یزد

دیدگاهتان را بنویسید