- کارتون و کاریکاتور

درخشش آثار هنرمندان ایرانی در جشنواره کاریکاتور “ضد جنگ” صربستان

اثر هنری «مرضیه خانی زاده» هنرمند ایرانی با دریافت پلاک برنز در بیست و یکمین جشنواره بین المللی کاریکاتور “ضد جنگ” صربستان مورد تحسین و استقبال قرار گرفت.

در مراسمی که در شهر کراگویواتس در جنوب غربی صربستان برگزار شد به آثار برتر جشنواره جوایزی اعضا شد و اثر هنری خانم خانی زاده از کشورمان موفق به دریافت پلاک برنز شد.

به گفته دست اندرکاران این جشنواره؛ ۹۸۷ اثر هنری از ۴۶۹ هنرمند از ۴۷ کشور در این رقابلت ها شرکت کردند که هیات داوران به ریاست «مسعود شجاعی طباطبائی» هنرمند نامی کشورمان، تعداد ۸۰ اثر از بهترین آثار را به منظور شرکت در جشنواره انتخاب و در “موزه یادبود۲۱ اکتبر” در شهر کراگویواتس برای عموم به نمایش در آمدند.

۸۰ سال پیش به یادبود جنایت بزرگی که در اکتبر ۱۹۴۱ توسط اشغالگران آلمان نازی در شهر کراگویواتس صربستان (یوگسلاوی سابق) رخ داد و در آن هزاران غیر نظامی بی گناه قتل عام شدند، پارک یادبودی با عنوان “اکتبر کراگویواتس” با آرزوی برقراری صلح جهانی در شهر کراگویواتس صربستان افتتاح گردید که بعدها این شهر اقدام به برگزاری جشنواره بزرگ کاریکاتور “ضد جنگ” کرد و امسال نیز بیست و یکمین دوره آن در شرف برگزاری است.

همه ساله آثار کارتون بسیاری از هنرمندان جهان با موضوع “ضد جنگ” به این جشنواره سرازیر و در این رویداد شرکت می‌کنند که توسط هیات داوران رتبه بندی شده و جوایز ارزنده ای به بهترین آنها اهداء می گردد.

هیات داوران در بیست و یکمین جشنواره کاریکاتور “ضد جنگ”،‌ به ریاست «مسعود شجاعی طباطبائی» هنرمند کارتونیست کشورمان که در گذشته موفق به دریافت جایزه ویژه این جشنواره شده بود، نتایج مسابقات را اعلام و جایزه ویژه گراندپری به انضمام ۱۵۰۰ یورو وجه نقد به «بوژو استفانوویچ» کاریکاتوریست بوسنیائی تعلق گرفت.

جایزه اول جشنواره از قرار ۱۰۰۰ یورو وجه نقد و پلاک طلائی جشنواره به «کوستادینوویچ» از بلگراد و جایزه نقدی ۸۰۰ یورو به انضمام پلاک نقره ای به هنرمند تایلندی و جایزه نقدی ۵۰۰ یورویی بهمراه پلاک برنز به «مرضیه خانی زاده» هنرمند ایرانی تعلق گرفتند.

در این جشنواره  آثار«علیرضا پاکدل» و «حسین سلوکی» از کشورمان نیز موفق به دریافت جوایز شهرهای “بیلسکو بیالا” و “کارارا” از شهرهای منادی صلح شدند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید