- تکنولوژی

راکت فالکون ۹ اسپیس‌ایکس می‌تواند به پرواز بازگردد

 

اداره فدرال هوانوردی آمریکا (FAA) اعلام کرد که هنوز در حال تحقیق درباره فرود ناکام راکت فالکون ۹ در روز ۲۸ اوت است اما در همین حال شرکت اسپیس‌ایکس می‌تواند پرواز راکت فالکون ۹ خود را از سر بگیرد.

به گزارش علم و آموزش ایرنا از اسپیس، اعلام موافقت با از سرگیری پرواز فالکون ۹ تنها دو روز پس از آن اعلام شد که این راکت در حال تلاش برای فرود پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس دچار سقوط شد و این مساله آغازگر تحقیقاتی تحت نظارت اداره فدرال هوانوردی شد. این تحقیقات هنوز ادامه دارد اما اداره هوانوردی فدرال با این حال با پرواز فالکون ۹ موافقت کرده است.

مقامات اداره هوانوردی فدرال در بیانیه‌ای اعلام کردند: فالکون ۹ اسپیس‌ایکس می‌تواند در حین ادامه تحقیقات به پرواز بازگردد منوط به اینکه تمام الزامات قانونی مربوط به مجوزهای دیگر تامین باشند. اسپیس‌ایکس روز ۲۹ اوت درخواست بازگشت به پرواز را داد و اداره هوانوردی روز ۳۰ اوت موافقت خود را اعلام کرد.

پرتاب ماهواره استارلینک در روز چهارشنبه ۲۸ اوت یک رکورد تازه بود- این بیست و سومین برای آن مرحله اول خاص فالکون ۹ بود که یکی بیشتر از همه بوسترهای دیگر اسپیس‌ایکس است. این راکت به مقصد خود برای فرود در اقیانوس اطلس رسید اما نتوانست صاف بایستد و دچار مشکلاتی فنی شد که در نهایت موجب نابودی راکت شد.

موافقت با پرواز فالکون‌ ۹ بدون شک موجب راحتی خیال فضانوردان ماموریت فضایی «پولاریس داون» خواهد شد- یک ماموریت فضایی چهار نفری که شاهد اولین پیاده‌روی فضایی خصوصی خواهد بود.

پرتاب پولاریس داون برای اوایل این هفته و پیش حادثه روز چهارشنبه برنامه‌ریزی شده بود اما پیش‌بینی هوای بد موجب تعویق آن شد. اسپیس‌ایکس هنوز تاریخ جدیدی برای این پرتاب و شروع این ماموریت تاریخی پنج روزه اعلام نکرده است.

ایرنا