- تکنولوژی

رقبای اصلی اتریوم: ترون، سولانا و آوالانچ

 

اتریوم، پادشاه بی‌چون و چرای قراردادهای هوشمند در دنیای ارزهای دیجیتال است و چه از لحاظ ارزش بازار و چه از نظر تعداد کاربران فعال، از دیگر بلاکچین‌ها پیشی گرفته است. اما مشکلی که در این میان وجود دارد این است که این غول دنیای کریپتوکارنسی به‌آهستگی در رفع مشکلات و چالش‌های شبکه خود پیش می‌رود، در حالی که پلتفرم‌های دیگری مانند سولانا، ترون و آوالانچ با سرعت بالا پیشرفت می‌کنند و به دنبال به چالش کشیدن تسلط اتریوم هستند.

اتریوم، پادشاه بی‌چون و چرای قراردادهای هوشمند در دنیای ارزهای دیجیتال است و چه از لحاظ ارزش بازار و چه از نظر تعداد کاربران فعال، از دیگر بلاکچین‌ها پیشی گرفته است. اما مشکلی که در این میان وجود دارد این است که این غول دنیای کریپتوکارنسی به‌آهستگی در رفع مشکلات و چالش‌های شبکه خود پیش می‌رود، در حالی که پلتفرم‌های دیگری مانند سولانا، ترون و آوالانچ با سرعت بالا پیشرفت می‌کنند و به دنبال به چالش کشیدن تسلط اتریوم هستند. در این مقاله، با بررسی ویژگی‌های این پلتفرم‌های نوظهور و شاهزاده‌های حوزه بلاکچین، قابلیت آنها در رقابت با پادشاهی اتریوم را تحلیل خواهیم کرد.

 

محدودیت‌های اتریوم

اتریوم یک شبکه پرکاربرد در سطح جهانی است که کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. می‌توان گفت اتریوم (خرید اتریوم )به عنوان بلاکچین اصلی در بازار ارزهای دیجیتال، روزانه با حجم عظیمی از داده‌ها و اطلاعات مالی برای پردازش مواجه است. با این حال، استفاده از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) باعث شده اتریوم در پردازش این حجم از داده‌ها و تراکنش‌های مالی با کندی مواجه شود.

 

در حال حاضر، اتریوم می‌تواند حدود 14 تا 20 تراکنش در ثانیه پردازش کند که نسبت به پلتفرم‌های جدید و پرسرعت در دنیای فناوری بلاکچین، عددی بسیار پایین است. اگرچه راه‌حل‌هایی برای بهبود سرعت و کارایی شبکه اتریوم ارائه شده، اما به نظر می‌رسد برای پیاده‌سازی و اجرای آنها به زمان بیشتری نیاز است.

به‌روزرسانی‌های آینده اتریوم

اتریوم برنامه‌های به‌روزرسانی مهمی برای بهبود بلاکچین خود دارد، اما به نظر می‌رسد این به‌روزرسانی‌ها به زودی اجرایی نخواهند شد. یکی از تغییرات اصلی در دست بررسی، تغییر الگوریتم اجماع از اثبات کار به اثبات سهام است. همچنین، اضافه کردن قابلیت شاردینگ به اکوسیستم اتریوم نیز یکی از گزینه‌های مطرح است. هر دوی این تغییرات می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر سرعت پردازش داده‌ها در شبکه اتریوم داشته باشند. با توجه به این که اجرای این به‌روزرسانی‌ها ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد، این سؤال مطرح است که آیا اتریوم از رقبای خود عقب خواهد ماند؟

تحلیل رقبای اتریوم: سولانا، ترون و آوالانچ

در سال‌های اخیر، چندین اکوسیستم وارد رقابت با بلاکچین اتریوم شده‌اند تا مشکلات و چالش‌های آن را حل کنند. از این میان، تعداد کمی توانسته‌اند به سطح اتریوم، دومین ارز دیجیتال برتر بازار و غول قراردادهای هوشمند، نزدیک شوند. شبکه‌های سولانا، ترون و آوالانچ توانسته‌اند در بخشی از این رقابت، قدرت اتریوم را به چالش بکشند.

ویژگی‌های سولانا در مقایسه با اتریوم

اکوسیستم سولانا علاوه بر ارائه خدمات مشابه با اتریوم، از جمله خرید و فروش و مبادله توکن‌های NFT، تراکنش‌های مالی و انتقال داده‌های شبکه را با سرعت بیشتر و هزینه کمتر انجام می‌دهد. آمار و ارقام نشان می‌دهند که سولانا عملکرد بسیار بهتری نسبت به اتریوم دارد، اما این تمام داستان نیست. بررسی عواملی مانند اندازه شبکه، سرمایه‌های موجود، اعتماد کاربران و پوزیشن‌های باز نشان می‌دهد که اتریوم همچنان دست برتر را نسبت به سولانا دارد. توکن اختصاصی شبکه سولانا به نام SOL در صرافی‌های معتبر ارزهای دیجیتال قابل معامله است.

ترون-اتریوم

 

مقایسه ترون با اتریوم: مزایا و ویژگی‌ها

شبکه ترون (TRX) نیز به عنوان رقیب جدی برای اتریوم مطرح است. این شبکه، خدمات مشابه با اتریوم را با سرعت و هزینه‌های کمتری به کاربران ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، برای انتقال تتر، بسیاری از کاربران شبکه TRC20 ترون را به دلیل هزینه‌های پایین‌تر انتخاب می‌کنند؛ در شبکه TRC20، انتقال تتر تقریباً با یک دلار کارمزد انجام می‌شود، در حالی که انتقال همین دارایی در شبکه اتریوم (ERC20) برای کاربران چندین برابر بیشتر هزینه خواهد داشت. ارز دیجیتال TRX، توکن اختصاصی شبکه ترون، در تمامی صرافی‌های معتبر ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا به‌صورت شبانه‌روزی قابل خرید و فروش است.

 

مقایسه ویژگی‌های آوالانچ با اتریوم

آوالانچ یکی از جدیدترین رقبای اتریوم است که به سختی به مقابله با آن می‌پردازد. این شبکه می‌تواند بیش از 4,500 تراکنش در ثانیه را پردازش کند، که این عدد به مراتب بالاتر از اعداد اعلام شده برای اتریوم، سولانا و ترون است. ساخت و توسعه برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (Dapp) در شبکه آوالانچ نیز بسیار ساده‌تر و سریع‌تر است. شاید تنها نقطه ضعف آوالانچ که به آن اشاره می‌شود، اندازه کوچک‌تر شبکه آن نسبت به اتریوم است. این مسأله ممکن است پذیرش اولیه توسط کاربران را دشوارتر کند. توکن AVAX به عنوان ارز دیجیتال اختصاصی شبکه آوالانچ در تمامی صرافی‌های معتبر ارزهای دیجیتال قابل معامله است.

نتیجه‌گیری

با بررسی آمارها و ارقام‌ها، به نظر می‌رسد شبکه‌های بلاکچین سولانا، ترون و آوالانچ تمامی ابزارهای لازم برای به چالش کشیدن تسلط اتریوم را دارا هستند. شاید تنها عاملی که همچنان اتریوم را در جایگاه بالایی نگه داشته، پایگاه کاربری وسیع اتریوم و راه‌حل‌های لایه 2 مانند پالیگان است. این راه‌حل‌های لایه 2 فرصت‌هایی را برای اتریوم ایجاد کرده‌اند تا در رقابت باقی بماند و منتظر تکمیل به‌روزرسانی‌های شبکه باشد.

تیترکوتاه