مدیرکل توسعه فناوریهای نوین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر شکلگیری زیست بوم محتوای دیجیتال کشور با حمایتهای هدفمند، گفت: شفافسازی آمار، آگاهیبخشی به تولیدکنندگان محتوا و تامین سرمایهگذاری هدفمند، سه شرط اصلی برای شکلگیری زیستبوم محتوایی اقتصادی و پایدار در ایران است.
حسن میثمی روز شنبه در نشست نوآوری فناورانه و زیستبوم محتوای دیجیتال در پژوهشگاه فضای مجازی قم، با بیان اینکه ماموریت وزارت ارتباطات تولید محتوا نیست، اظهار کرد: ما نهاد نظمدهنده این زیستبوم هستیم، نه تولیدکننده آن، وظیفه ما این است که برای فعالان این حوزه چارچوب، زیرساخت، مشوق و شفافیت ایجاد کنیم.
وی در تشریح اجزای زیستبوم دیجیتال کشور گفت: پیش از ورود به لایههای محتوایی، ما با سه بازیگر زیرساختی مواجه هستیم؛ دولت بهعنوان تامینکننده اینترنت، نهادهای سختافزاری بهعنوان زیرساختساز و اپراتورها و شرکتهای ارائهدهنده خدمات ارتباطی ثابت (اف.سی.پی) نیز بهعنوان دسترسیدهندگان به اینترنت، اما در درون زیستبوم محتوا، با کمبودهای جدی مواجهیم که مهمترین آنها نبود سرمایهگذار واقعی است.
وی با انتقاد از وضعیت کنونی سرمایهگذاری در این بخش خاطرنشان کرد: برخی نهادها با بودجههای نفتی و بدون شفافیت وارد حوزه محتوا میشوند، اما نه پاسخگو هستند و نه به بازگشت سرمایه فکر میکنند، در ادبیات جهانی به اینها سرمایهگذاران فرشته میگویند، اما ما هنوز یک نظام شفاف سرمایهگذاری فرهنگی و محتوایی نداریم.
میثمی در ادامه گفت: تولیدکنندگان محتوا چه در قالب فردی مانند اینفلوئنسرها و بلاگرها، و چه در قالب نهادی مانند شرکتها و موسسههای فرهنگی، عموما با مفاهیمی مانند کار تیمی، مقررات شرکتی و جایگاه خود در زیستبوم آشنایی ندارند، در مقابل، در شبکه نمایش خانگی یا تبلیغات، فعالان تا حدی خود را بخشی از اکوسیستم میدانند، اما در سایر حوزهها این درک وجود ندارد.
این مقام وزارت ارتباطات نبود شفافیت آماری را نیز یک مانع بزرگ برای جذب سرمایهگذار دانست و گفت: اگر دادههای دقیقی از میزان تولید، مصرف، بازدهی و اثرگذاری محتوا در اختیار بازیگران بازار قرار گیرد، ترس سرمایهگذار فرو میریزد و فرآیندهای اقتصادی در این حوزه فعال میشود.
میثمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پراکندگی و ناهماهنگی میان اجزای مختلف زیستبوم گفت: شاید کمتر از ۲۰ درصد این اکوسیستم برای ما قابل لمس باشد، ما فقط پیامرسانها، کانالها و اینفلوئنسرها را میبینیم، اما شرکتهایی که پشت صحنه سریالسازی، تولید محتوای مذهبی، یا تولیدهای مدرن فعالیت میکنند، از دیده شدن محرومند و اثرگذاری آنها نادیده گرفته میشود.
وی به عنوان نمونه به سریال تاسیان در فیلیمو اشاره کرد و گفت: اثرگذاری چنین آثاری بر مخاطب سنتی، مذهبی، فناور و مدرن نیاز به مطالعه دقیق دارد.
مدیرکل فناوریهای نوین وزارت ارتباطات، با اشاره به سند تسهیم درآمد محتوای دیجیتال، گفت: این سند که دیماه ۱۴۰۳ در شورای عالی فضای مجازی تصویب و در ۱۳ خرداد امسال ابلاغ شد، وزارت ارتباطات را موظف میکند ۲۰ درصد ترافیک بینالملل را در قالب عوارض، به صندوقی برای حمایت از تولیدکنندگان محتوا اختصاص دهد.
وی با بیان اینکه سه نهاد صدا و سیما، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات مسوول تدوین شیوهنامه اجرایی این سند هستند، گفت: تا ۱۳ مردادماه باید این شیوهنامه نهایی شود و نخستین واریز به صندوق نیز یک ماه پس از تصویب آن انجام خواهد شد، این سازوکار میتواند برای اولینبار درآمدی پایدار و مشخص برای تولید محتوای ویدیویی، صوتی یا متنی در کشور ایجاد کند.
میثمی همچنین از تخصیص بودجهای معادل ۱۲ همت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ برای تقویت زیستبوم محتوای دیجیتال خبر داد و گفت: تلاش ما و مرکز ملی فضای مجازی این است که این بودجه به صورت اکوسیستمی هزینه شود؛ یعنی به پلتفرمهایی که توان تولید و توزیع دارند یا به تولیدکنندگانی که در طرحهایی با فهم فرهنگی فعالیت میکنند، تخصیص یابد.
نشست نوآوری فناورانه و زیستبوم محتوای دیجیتال به عنوان هفتمین برنامه از سلسله نشستهای “گرافن”، با حضور پژوهشگران، مدیران حوزه فناوری، فعالان فرهنگی و رسانهای و به همت پژوهشگاه فضای مجازی در قم برگزار شد.
ایرنا