صداوسیما طی سالهای اخیر، بهویژه با اجرای رویداد ملی «ایران جان»، تلاش کرده تا به عدالت رسانهای معنا و مصداق ببخشد. ما در مرکز تحقیقات پس از اجرای این رویداد در هر استان، نظرسنجیهایی انجام دادیم که نتایج آن بسیار قابلتوجه بود. مردم احساس کردند که دغدغهها، مشکلات و فرهنگ بومیشان در رسانه ملی بازتاب پیدا کرده است. این احساس، قدم مهمی در جهت گسترش عدالت در رسانه است.
* جایگاه مخاطب در ارزیابی عدالت رسانهای چقدر جدی گرفته میشود؟
در مأموریتهای رسانهای ما، تأکید ویژهای بر شناسایی و بهرهگیری از ظرفیتهای سراسر کشور داریم. «ایران جان» در این زمینه بسیار مؤثر بوده است. مرکز تحقیقات نیز بهعنوان رصدگر افکار عمومی، تلاش میکند با تحلیل بازخوردهای مردمی به تقویت رویکرد عدالتمحور کمک کند.
* عدالت رسانهای فقط یک شعار است یا مبنایی برای سنجش و اقدام؟
برای ما، عدالت رسانهای صرفاً یک شعار نیست. در طول سال، نظرسنجیهای متعددی انجام میدهیم تا بدانیم مخاطبان واقعاً چقدر خود را در قاب تلویزیون میبینند؟ آیا صداوسیما توانسته چالشها و مسائل مردم را بهدرستی منعکس کند؟ این دادهها به ما کمک میکند تا مسیر پیشرو را بهتر بشناسیم و نقاط قوت یا ضعف را شناسایی کنیم.
* سیر حرکت رسانه ملی در دوره تحول، صعودی بوده یا نزولی؟
دادههای ما نشان میدهد که عملکرد صداوسیما در زمینه عدالتمحوری، بهطور کلی روندی صعودی داشته است؛ البته با فرازوفرودهایی طبیعی. اما خوشبختانه جمع بیشتری از مردم امروز احساس میکنند فرهنگ، آدابورسوم و ویژگیهای محلیشان در قاب تلویزیون دیده میشود و رسانه ملی کمتر مرکزگرا عمل میکند.
* در کدام بخشهای رسانهای این احساس عدالت بیشتر دیده شده است؟
جالب است بدانید که بر اساس تحلیلها، مخاطبان در بخشهای خبری بیش از سریالها یا برنامههای سرگرمی، احساس عدالت و بازنمایی دغدغههای خود را داشتهاند. بهنظر میرسد که گزارشها و اخبار توانستهاند بهخوبی پاسخگوی مسائل واقعی مردم باشند و در دوره تحول، سهم مهمی در بازتاب خواست عمومی ایفا کردهاند.
تسنیم