- اجتماعی

طرح کالابرگ فجرانه، ارتباطی با قطع یارانه ندارد

قطع یا کم شدن یارانه اصلی در صورت خرید از کالابرگ فجرانه شایعه است و سندیت ندارد.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: در مرحله اول طرح کالابرگ الکترونیکی، هر خانوار مشمول می‌توانست به ازای هر ۲۰۰ هزار تومان خرید ۱۲۰ هزار تومان کالا برگ را از ۴ هزار فروشگاه متصل به سامانه مربوط در استان خریداری کند.

اشرفی افزود: مرحله جدید از کالابرگ الکترونیکی از ۱۸ بهمن رقم خورد که طی آن برای دهک‌های یک تا ۷ یارانه بگیر که ۲۴۴ هزار خانوار معادل ۷۸۹ هزار و ۹۷۶ نفر هستند، به ازای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان اعتبار خرید ۱۱ قلم کالا شارژ می‌شود و افراد از زمان واریز یک ماه فرصت خرید این اعتبار را دارند.

وی با بیان اینکه این مبلغ جدا از یارانه نقدی است و برای ۳ ماه تأمین اعتبار خواهد، افزود: مرحله دوم ۱۸ اسفند و مرحله سوم ۱۸ فروردین شارژ می‌شود و هیچ ارتباطی با اصل مبلغ یارانه افراد ندارد.

به گفته وی به این ترتیب اصل یارانه افراد بر اساس دهک‌بندی آن در زبان بندی‌های مشخص در ۲۰، ۲۵ و یا ۳۰ هر به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و خرید کردن از کالابرگ فجرانه باعث قطع و یا کم شدن اصل یارانه افراد نمی‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: از ۲۴۴ هزار خانوار مشمول این طرح تاکنون ۱۹۱ هزار خانوار از کالابرگ فجرانه خود استفاده کرده‌اند و مردم تنها در روز ۲۳ بهمن، ۴۱ هزار تراکنش و ۵۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در استان خرید از طریق کالابرگ فجرانه داشتند.

اشرفی گفت: کالابرگ فجرانه ۱۸ هر ماه در حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود و تا یک ماه فرصت استفاده دارد بنابراین مردم به شایعات در مورد زمان کوتاه استفاده از این کالابرگ فجرانه توجه نکنند.

وی افزود: فروشگاه‌های مجهز به این طرح موظفند که فقط همان ۱۱ کالای مشخص شده را ارائه دهند و در صورتی که کالایی غیر از این کالا‌ها را به فروش برسانند و تخلفشان احراز شود دسترسی آنها به سامانه قطع می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در پایان به طرح یسنا اشاره کرد و گفت: در طرح یسنا برای مادران باردار و کودکان زیر ۲ سال که ۱۳۹۵ نفر در استان شناسایی شدند به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان واریز می‌شود.

به گفته وی همچنین برای کودکان کم برخوردار که ۵ هزار و ۷۰۰ کودک در استان شناسایی شدند، برای دهک‌های یک تا ۵ درآمدی یک میلیون تومان و دهک‌های ۶ تا ۷ درآمدی ۶۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود که این اقدام برای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرا شده است.