- اجتماعی

قول معاون علمی رئیس‌جمهور برای پرداخت جوایز منتخبان نکست سال گذشته

 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، رویداد ملی فناوری نکست را نماد اعتماد متقابل دولت و صنعت و دانشگاه دانست و قول داد جایزه منتخبین دور نخست این رویداد فناورانه که از سال گذشته تاکنون معوق مانده است تا ۱۰ مهرماه و قبل از شروع دومین دوره نکست پرداخت شود.

 حسین افشین روز شنبه در نشست خبری دومین رویداد جایزه فناوری نِکست، تحقیق و توسعه را کلید اصلی و پیشران توسعه دانست و بر توجه هر چه بیشتر به این بخش مهم تاکید کرد.
وی با اعلام اینکه به عنوان دولت حامی و در کنار بخش خصوصی توسعه‌گر هستیم، افزود: ایران کشوری در حال توسعه است و بر همین اساس، دولت باید هزینه‌های بخش تحقیق و توسعه را بپذیرد و رویداد ملی نکست نیز با همین هدف توسط معاونت علمی طراحی شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، فروش بیش از پنج میلیارد تومان و دارا بودن سطح فناوری TRL ۴ را از جمله شرایط پذیرش طرح‌ها در جایزه نکست عنوان کرد و گفت: در رویداد نکست، شرکت‌های توانمند شناسایی و برای بزرگ‌تر شدن حمایت می شوند.

افشین همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص مشکل ایجاد شده در اعطای جایزه منتخبین دور نخست جایزه ملی فناوری نکست، از شرکت‌های منتخب خواست تا پایان شهریور ماه امسال به صندوق منتخب معاونت علمی مراجعه کنند.

وی در خصوص چرایی این اتفاق افزود: در واقع اعطای بخش تسهیلاتی دور نخست جایزه نکست به دلیل اینکه به صندوق‌های پژوهش و فناوری واگذار شده بود با بدقولی‌های این صندوق مواجه شد.

معاون علمی رئیس‌جمهور در توضیح بیشتری افزود: در واقع در بخش تسهیلاتی این جایزه، این ماموریت به یکی از صندوق‌ها واگذار و اعلام کرده بود برای اعطای تسهیلات باید طرح‌ها را ارزیابی کند در حالی که این طرح‌ها قبلا در این جایزه ارزیابی و بررسی شده بود.

افشین ادامه داد: از این رو زمانی که من در معاونت علمی مشغول به کار شدم ضمن آنکه صندوق اعطا کننده تسهیلات را تغییر دادیم، نامه‌ای به شرکت‌ها نیز ارسال شد.

وی این اتفاقات را باعث بی‌اعتمادی شرکت‌ها عنوان کرد و اطمینان داد که جایزه برترین‌های دوره اول اعطا شود و از این رو تا ۱۰ مهرماه امسال، یعنی قبل از شروع نکست ۲ این تسهیلات به شرکت‌های برتر نکست یک اعطا خواهد شد.

افشین تصریح کرد:‌ گفته‌اند مبلغ جایزه نکست خوب است ولی به نظر من، مبالغ آن می‌تواند بالاتر هم برود.

رویداد نکست (نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه) به همت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با هدف شناسایی و حمایت از فن‌آفرینان کشور در جهت توسعه سبد محصولاتشان با بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور جهانی تدارک یافته است.

در این رویداد قرار است حمایت‌های هدف‌مند از ایده‌هایی که شرکت‌های توانمند زیست‌بوم که کارنامه موفقی در توسعه فناوری از خود به جای گذاشته‌اند، صورت پذیرد که منشا خلق محصولات جدید در سبد محصولات دانش‌بنیان کشور با عمق فناوری بالا باشد.

نخستین رویداد ملی «جایزه فناوری نکست» با شعار «ایران پیشرفته با فناوری‌های نوظهور» با هدف حمایت از توسعه سبد محصولات شرکت‌های فناور کشور، شناسایی و حمایت از ایده‌های مبتنی بر فناوری‌های نوظهور، ایجاد انگیزه بیشتر و گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تمرکز بر فناوری‌های جدید زمستان سال‌ گذشته با همکاری مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.

محورهای اصلی نخستین رویداد جایزه فناوری نکست شامل «هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت»، «اتصال‌پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک» و «زیست‌فناوری و زیست مهندسی» بود که در هر بخش سه طرح برگزیده داشت.

برای سه طرح مُنتخب رویداد مذکور در هر محور از رُتبه اول تا سوم به ترتیب «۵۰ میلیارد ریال جایزه و ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات» ، «۳۰ میلیارد ریال جایزه و ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات» و «۲۰ میلیارد ریال جایزه و ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات» تعیین شده بود.

دومین دوره جایزه ملی نوآوری نکست،‌ روزهای ۲۸ و ۲۹ آذرماه ۱۴۰۳ با هدف شناسایی و حمایت از این ایده‌های مبتنی بر فناوری‌های نوظهور برگزار خواهد شد.

 

موافق اینترنت طبقاتی نیستم/ رفع فیلترینگ توسط رئیس جمهور در دست پیگیری است
 معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در ادامه این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در خصوص وجود اینترنت طبقاتی و بدون فیلتر برای برخی از مراکز، گفت: البته اینکه در بین پارک‌های کشور تنها برای پارک فناوری پردیس و فناوران فعال در این مجموعه، اینترنت بدون فیلتر در نظر گرفته شده است، تنها به دلیل این بوده که این پارک از زیرمجموعه‌های معاونت علمی محسوب می‌شود و با پیگیری‌های انجام شده این قابلیت برای آنها تعریف شده است.
وی قائل شدن این استثنا برای پارک فناوری پردیس و برخی شرکت‌های فناور مستقر در آن را یک بدسلیقگی دانست و تاکید کرد: به اعتقاد من نباید چنین چیزی اعلام می‌شد.
افشین با تاکید بر اینکه شخصا با اینترنت طبقاتی موافق نیست، افزود: البته موضوع رفع فیلتر توسط دکتر پزشکیان رئیس جمهور در حال پیگیری است و با به نتیجه رسیدن آن دیگر شاهد اینترنت طبقاتی نخواهیم بود.

ایسنا