- اجتماعی

هم افرایی کانون و آموزش و پرورش فارس برای ارتقاء سواد خواندن کودکان دوره ابتدایی

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در نهم شهریور ۱۴۰۴، نشست بررسی و هماهنگی اجرای طرح «تقویت سواد خوانداری و نوشتاری دانش‌آموزان ابتدایی» با هدف ارتقاء مهارت‌های خواندن و نوشتن در شیراز برگزار شد.

در این نشست تخصصی که در محل اداره‌کل آموزش و پرورش استان فارس برگزار گردید؛ ژیلا حیدری معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس، علی خواجه‌نژادیان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، راضیه احمدی کارشناسان مسئول ادبی، و اعظم ایزدی کارشناس آموزش کانون  و آزاده محسنی  رئیس دوره اول ابتدایی حضور یافتند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، علی خواجه‌نژادیان، در ابتدای این جلسه به نقش کلیدی کانون در ارتقاء سواد فرهنگی و زبانی کودکان و نوجوانان اشاره کرد؛ و ضرورت تعامل نظام‌مند میان نهادهای فرهنگی و آموزشی کشور را تأکید نمود. 

وی با بیان موفقیت‌های کانون در اجرای برنامه‌های خلاقانه و آموزشی، آمادگی کانون را برای پوشش برنامه‌های تخصصی در ۲۰۰ مدرسه ابتدایی استان در سال نخست اجرای طرح اعلام کرد؛ و این ظرفیت را نقطه آغاز تحولی بنیادین در سواد پایه دوره ابتدایی دانست.

حاضران در ادامه، ابعاد مختلف این طرح سه‌ساله را که با هدف تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن دانش‌آموزان طراحی شده است، با رویکردی جامع و آینده‌نگر مورد بحث و تحلیل قرار دادند. 

این طرح با تمرکز بر توانمندسازی معلمان، پرورش مهارت‌های خوانداری و نوشتاری دانش‌آموزان و تقویت نقش مشارکتی والدین در فرآیند یادگیری، زمینه‌ساز تحولی عمیق در کیفیت آموزش ابتدایی خواهد بود.

اجرای کارگاه‌های آموزشی و مهارتی در قالب طرح «کانون مدرسه» به عنوان بخش مهمی از برنامه پیش‌بینی شده است؛ که متناسب با نیازهای سنی و تحصیلی هر پایه طراحی و اجرا می‌شوند. 

این کارگاه‌ها با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آموزشی و رویکرد تلفیقی ادبیات و هنر، فضایی خلاق و انگیزشی برای رشد مهارت‌های زبانی و بیانی دانش‌آموزان فراهم می‌آورند. نوشتن خلاق، نمایش خلاق، روایت‌گری، نقد و تحلیل متون، و برگزاری نشست‌های ادبی و فرهنگی از جمله برنامه‌های محوری طرح به شمار می‌روند.

تأکید بر خوانش فعال، افزایش تعامل ذهنی و انتقادی دانش‌آموزان با متن و تربیت نسلی آگاه، پرسشگر و خلاق، از اهداف اصلی طرح اعلام شد. 

همچنین، برنامه‌های توانمندسازی ویژه معلمان تدوین شده است؛ تا با آشنایی با تازه‌ترین روش‌ها و ابزارهای آموزشی، نقش مؤثرتری در پرورش سواد پایه و مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان ایفا کنند.

مشارکت والدین در فرآیند یادگیری نیز به عنوان مؤلفه‌ای کلیدی برای موفقیت طرح مورد تأکید قرار گرفت. ایجاد پل ارتباطی مؤثر میان خانه و مدرسه، ارائه بسته‌های آموزشی به خانواده‌ها و تبیین نقش راهبردی والدین در تقویت فرهنگ مطالعه و نوشتن در منزل، از جمله برنامه‌های مدنظر می‌باشد.

در پایان نشست، حاضران ضمن استقبال از اهداف و مفاد طرح، بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق، تخصیص منابع کافی، استمرار همکاری‌های میان‌بخشی و نظارت مستمر بر اجرای برنامه‌ها تأکید کردند؛ و ابراز امیدواری نمودند؛ که با اجرای این طرح، گام مهمی در ارتقای کیفیت آموزش زبان ادبیات فارسی در دوره ابتدایی برداشته شود.