- تکنولوژی

چرا خطاهای 403 را می بینید و چگونه آنها را برطرف کنیم

پیام خطای 403 چیست؟

خطای 403 Forbidden یک کد وضعیت HTTP است که به شما اطلاع می دهد که منبع یا صفحه ای که می خواهید به آن دسترسی داشته باشید مسدود شده است. در اصل، یک خطای 403 Forbidden یک هشدار “شما نمی توانید وارد آنجا شوید” است. پیغام خطای 403 شبیه به تابلوی “مزاحم نشوید” است که مهمانان هتل روی درهای خود می گذارند.

وب سایت ها پیام خطا را مطابق با کد خود نشان می دهند زیرا خطا از سرور نمایش داده می شود و به همین دلیل ممکن است متفاوت باشد. ممکن است پیام های خطا را در انواع مختلف مشاهده کنید: 403 Forbidden یا HTTP 403 Permission Required یا 403 – Forbidden Error یا 403 – Forbidden: Access is denied، یا  Forbidden You don’t have permission to access / on this server.

دلایل احتمالی پیام های خطای 403 چیست؟

وب سایت های مختلف خطای 403 را به دلایل مختلف و به روش های مختلف گزارش می کنند. در اینجا شایع ترین دلایلی که این اتفاق می افتد آورده شده است:

دسترسی به محتوا به اعضای مشترک محدود است

ممکن است نتوانید به یک وب سایت دسترسی پیدا کنید زیرا مالک آن محتوا را خصوصی کرده است. آنها به هر دلیلی می توانند این کار را انجام دهند. به عنوان مثال، برخی از هتل ها، بارها یا سالن های ورزشی فقط به عضویت دسترسی دارند، بنابراین فقط مشترکین می توانند به وب سایت ها دسترسی داشته باشند. همچنین ممکن است سایت در حال تغییراتی باشد که مالک هنوز نمی خواهد فاش کند.

فقط اعضای مجاز می توانند به محتوا دسترسی داشته باشند

برخی از امکانات فقط برای تعداد معدودی قابل دسترسی است. یک مثال معمولی از این یک کتابخانه مدرسه است. معمولاً برای دسترسی به کتابخانه مدرسه به کارت شناسایی مدرسه و شاید برای امانت گرفتن کتاب به کارت کتابخانه نیاز دارید. در همین راستا، وب سایت ها می توانند دسترسی خود را به کاربران خاصی محدود کنند.

محتوای وب سایت به مکان های خاص محدود می شود

Geo-blocking تاکتیکی است که توسط ارائه دهندگان محتوا برای محدود کردن دسترسی به محتوای خود بر اساس موقعیت مکانی استفاده می شود. بسیاری از وب سایت ها به این شکل عمل می کنند و تنها در صورتی می توانید به آنها دسترسی داشته باشید که در یک مکان خاص زندگی کنید. نمونه رایج سرویسی که این کار را انجام می دهد نتفلیکس است.

ممکن است تعجب کنید که چگونه وب سایت می تواند مکان شما را شناسایی کند. آدرس پروتکل اینترنت (IP) شما مانند یک آدرس کار می کند. این امکان وجود دارد که شخصی یا یک سرویس مکان خاص شما را از آدرس IP شما مشخص کند.

چندین تلاش برای ورود ناموفق از یک آدرس IP

زمانی که تلاش‌های ناموفق زیادی برای ورود از یک آدرس IP وجود داشته باشد، ممکن است یک وب‌سایت یک آدرس IP را مسدود کند. وب سایت ها معمولاً این اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از ارسال هرزنامه و پست های ناخواسته از آدرس IP انجام می دهند.

سایر دلایل خطای ممنوعه 403

دلیل دیگری که ممکن است با خطای 403 forbidden مواجه شوید، پیکربندی نادرست سرور است. پیکربندی نادرست می‌تواند به اشکال مختلف رخ دهد، از جمله فایل‌های فهرست از دست رفته، پلاگین‌های پیکربندی نادرست، مجوز اشتباه برای فایل‌ها و پوشه‌های سایت، اشاره نکردن دامنه سایت به سرور صحیح، یا تضاد بین پوشه‌ها و صفحات وب‌سایت با نام‌های یکسان.

چگونه یک پیام خطای 403 را رفع کنیم؟

خطاهای 403 از دلایل مختلفی ناشی می شوند، بنابراین رفع آنها نیز نیازمند رویکردهای متفاوتی است. قبل از اینکه آن را به راه حل های خاص تر محدود کنیم، با رفع سریع کلی این خطا شروع می کنیم.

  1. صفحه را دوباره بارگیری کنید: شنیدن پیکربندی نادرست وب سایت ها چیز جدیدی نیست. معمولاً وب سایت برای مدت زمان پیکربندی نادرست غیرقابل دسترسی خواهد بود. پس از رفع مشکل، سایت دوباره برای همه قابل دسترسی خواهد بود. بهتر است ابتدا این راه حل را امتحان کنید زیرا این سریع ترین و کم پیچیدگی ترین راه برای عیب یابی پیام خطای 403 است.
  2. حافظه کش مرورگر و کوکی ها را پاک کنید: گاهی اوقات، ممکن است پیام خطای 403 را در یک صفحه وب با فایل های کش یا کوکی های موجود در مرورگر خود مشاهده کنید. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که وب‌سایت بهینه‌سازی شده باشد یا داده‌های ذخیره‌شده حافظه پنهان در مرورگر شما قدیمی باشد. این کار باعث می‌شود مرورگر شما نتواند صفحه وب را آنطور که باید تجسم کند – که منجر به پیام دسترسی 403 می‌شود. پاک کردن کش و کوکی ها و بارگیری مجدد صفحه می تواند به حل خطای 403 کمک کند.
  3. از شبکه دیگری استفاده کنید: این احتمال وجود دارد که یک وب سایت عمداً دسترسی از محدوده مشخصی از آدرس‌های IP یا مکان‌ها را مسدود کرده باشد و آدرس IP شما در میان موارد مسدود شده باشد. سعی کنید سایت را از شبکه دیگری باز کنید، آدرس IP خود را تغییر دهید یا از VPN برای هدایت به کشور دیگر استفاده کنید.
  4. آدرس URL سایت را بررسی کنید: خطاهای تایپی ممکن است در هر جایی رخ دهد، حتی در وب سایتی که قبلاً بارها از آن بازدید کرده اید. بررسی اینکه آیا URL مناسبی دارید با تایپ مجدد آن می تواند پیام خطای ممنوعه 403 شما را حل کند. دلیل دیگری برای بررسی URL خود این است که مطمئن شوید به یک صفحه وب مراجعه می کنید، نه یک فهرست، زیرا اکثر وب سایت ها مرور دایرکتوری را ممنوع می کنند. مرور دایرکتوری زمانی اتفاق می‌افتد که به‌جای صفحه وب، به فایل‌ها و پوشه‌های یک وب‌سایت دسترسی داشته باشید.
  5. با وب سایت تماس بگیرید: پیام های خطای 403 گاهی اوقات یک اشتباه هستند. این بدان معناست که همه، بدون توجه به موقعیت مکانی یا ارائه دهنده خدمات اینترنتی که استفاده می کنند، هر بار که سعی می کنند به وب سایت دسترسی پیدا کنند، یک پیام خطا دریافت می کنند. در بیشتر موارد، وب سایت نمی داند که این اتفاق می افتد. می توانید با سایت تماس بگیرید تا مشکل را به آنها اطلاع دهید تا بتوانند آن را برطرف کنند.
  6. با ارائه دهنده خدمات اینترنتی خود تماس بگیرید: روش دیگری که می توانید برای حل این مشکل استفاده کنید تماس با ارائه دهنده خدمات اینترنتی است. شما باید این کار را زمانی انجام دهید که مطمئن هستید افراد دیگر می توانند به وب سایت دسترسی داشته باشند، به خصوص افرادی که در همان مکان شما هستند.
  7. بعداً دوباره بررسی کنید: اگر مطمئن هستید که URL درستی دارید و تنها کسی نیستید که این مشکل را تجربه می کند، باید یک قدم به عقب برگردید و بعدا بررسی کنید. صاحبان وب سایت بر اساس شکایات شما و سایرین از وضعیت مطلع می شوند و احتمالاً مشکل حل خواهد شد.

پیام‌های خطای 403 می‌توانند آزاردهنده باشند و بسته به منبعی که می‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنید، می توانند در راهپیمایی اینترنتی شما باران ببارند. با این حال، آرام بمانید و یکی از روش های متعددی که در اینجا ذکر شده را برای عیب یابی خطا امتحان کنید.

ایستگاه آب تی