- کارتون و کاریکاتور

کاریکاتور زبان جهانی اعتراض و مقاومت است

مدیر خانه کاریکاتور ایران گفت: کاریکاتور زبان توانمند بین المللی است. از سلاح اثر بخش‌تر است و زبان جهانی اعتراض و مقاومت است.

هم زمان با فرارسیدن سی و چهارمین سالگرد بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)، ۲۳۰ نفر از فعالان فرهنگی علاقه‌مند به انقلاب اسلامی که برای شرکت در مراسم رحلت امام (ره) به ایران سفر کرده بودند، ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ از حوزه هنری بازدید کردند. بازدید این فعالان عرصه فرهنگ از گالری استاد ابوالفضل عالی و نمایشگاه نقاشی حکایت رهایی منقذ عبدالوهاب الشریده شروع و در ادامه با حضور در سالن مهر حوزه هنری و کلیپی در معرفی حوزه هنری ادامه یافت. 

در جریان این برنامه سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر خانه کاریکاتور ایران و وبگاه ایران کارتون به بیان فعالیت‌های مرکز بین‌المللی کاریکاتور پرداخت. وی با بیان اینکه وبگاه ایران کارتون از سال ۲ هزار میلادی فعال شده و۲۳ سال است که به طور جدی در عرصه بین الملل کارش را به زبان‌های انگلیسی و فارسی دنبال می‌کند، افزود: بخشی از کار‌های مرکز بین‌المللی کارتون ضد آمریکایی و بخشی هم ضد اسرائیلی و ضد صهیونیست است و به خواست خدا در این مدت به نتایج خوبی هم رسیدیم. 

مدیر اسبق مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری، ادامه داد: ما در واکنش به طرح‌های توهین‌آمیز نسبت به ساحت مقدس پیامبر اسلام مسابقه بین المللی هولوکاست را برگزار کردیم. قبل از این به بهانه آزادی بیان، توهین به پیامبر اسلام و تمام پیامبران الهی آزاد به حساب می‌آمد، اما زمانی که کار به هولوکاست رسید و ما ورود کردیم و کار به وادی عمل کشیده شد کم آوردند. درحقیقت آزادی بیان درزمینه هولوکاست صدق نمی‌کند و هرگونه شک و تردیدی نسبت به این موضوع با جرایم نقدی و حبس خصوصا در کشور فرانسه مواجه می‌شود. 

این کاریکاتوریست اذعان کرد: غرب انتظار چنین واکنشی را از سوی ما نداشت. ما این سوال را مطرح کردیم که هولوکاست اگر هم واقعیت داشته باشد چرا تاوان جنگ را مردم فلسطین بدهند؟ در حالیکه مسبب جنگ و این اتفاق آلمان نازی بوده است. از سوی دیگر آزادی بیان غرب مزورانه است و هرنوع توهین نسبت به پیامبر اسلام روا است، اما دربحث هولوکاست چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود. 

وی اضافه کرد: برگزاری مسابقه هولوکاست برای صهیونیست‌ها خیلی سخت بود و سنگین آمد، طوری که شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیست اسرائیل به سازمان ملل شکایت می‌کند که مسابقه‌ای در ایران برگزار شده است که موجودیت رژیم صهیونیستی را زیر سوال می‌برد. رژیم صهیونیستی که ناجی العلی کاریکاتوریست فقید فلسطینی را به خاطر کارتن هایش، ترور کرد اینبار کاریکاتوریست برزیلی که کارتنی برای هولوکاست کشیده بود را تهدید به مرگ کرد. از آن سو جمعی از هنرمندان برزیلی کنار هموطنشان ایستادند انسان‌های آزاده‌ای که مسلمان نبودند، اما در مقابل رژیم صهیونیست قرار گرفتند. نتیجه مسابقه بین المللی هولوکاست این شد که من را به ۲۲ کشور جهان ممنوع الورود کردند. این نشان داد که سلاح قلم چقدر با اهمیت است. 

شجاعی طباطبایی به آمار بالای بازدید از سایت ایران کارتن اشاره کرد و گفت: در این سایت هنرمندان سراسر جهان دوررهم جمع شده‌اند. ما جز سه کشور برتر در زمینه کارتن هستیم. کاریکاتور زبان توانمند بین المللی است. از سلاح اثر بخش‌تر است. کاریکاتور زبان قدرت، زبان جهانی اعتراض و زبان مقاومت است. 

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید