- فرهنگی

۵ ژوئن مصادف با زادروز ریک ریوردان خالق داستان‌های فانتزی است

ریک ریوردان، یکی از نویسندگان برجسته‌ی ادبیات فانتزی است که با خلق شخصیت‌هایی ماندگار موفق شده است مخاطبانی در سراسر جهان به دست بیاورد.

این روزها کودکان و نوجوانان به داستان های تخیلی و فانتزی علاقه زیادی نشان می دهند ریک ریوردان یکی از نویسندگانی است که به این علاقه اهمیت داده است .
ریک ریوردان (Rick Riordan)، با نام کامل ریچارد راسل ریوردان جونیور، ۱۵ ژوئن ۱۹۶۴ در سن آنتونیو تگزاس به دنیا آمد. دوران کودکی‌اش را در تگزاس گذراند. 
در دانشگاه، در رشته‌های زبان انگلیسی و تاریخ درس خواند و زمانی که تحصیلاتش را به پایان رساند، تصمیم گرفت شغل معلمی را انتخاب کند. 
معلمی که نویسنده شد
ریک ریوردان به‌مدت پانزده سال در دبیرستان تاریخ، اساطیر یونانی و زبان درس می‌داد.
 اما عشق به نوشتن در وجودش همیشه زنده بود. ویراستار مجله‌ی مدرسه بود و بار‌ها داستان‌هایی نوشته بود و برای ناشران ارسال کرده بود، اما تلاشش نتیجه‌ای نداشت.
علاقه به پسر آغاز نویسندگی
تولد فرزند ریک ریوردان که به اختلال خوانش‌پریشی مبتلا بود، احتمالاً همان نقطه‌عطفی است که در زندگی حرفه‌ای او به‌عنوان نویسنده در جست‌وجویش هستیم. پسرش هم مانند پدر، به داستان‌های اسطوره‌ای و خدایان یونان علاقه‌مند بود و از پدر می‌خواست تا قصه‌های این‌چنینی برایش تعریف کند. 
ریک ریوردان برای خوشحال کردن پسرش، شروع به نوشتن کتابی کرد که شخصیتش در همان دوران نوجوانی متوجه می‌شود پسر یکی از خدایان است. به این ترتیب، «پرسی جکسون» متولد شد، پسری با ویژگی‌هایی درست مانند فرزند خودش. 
معرفی بهترین کتاب‌های ریک ریوردان
ریک ریوردان داستان‌های اسطوره‌ای و افسانه‌ای را با ماجرا‌هایی امروزی درمی‌آمیزد و نتیجه مجموعه‌کتاب‌هایی است که مخاطبانی در سراسر جهان دارد؛ چه آن‌هایی که به داستان‌های اسطوره‌ای و فانتزی علاقه دارند و چه آن‌هایی که دوست دارند از یک رمان ماجراجویانه لذت ببرند.
مجموعه‌ی مگنس چیس (Magnus Chase and the Gods of Asgard)، مجموعه‌ی پرسی جکسون (Percy Jackson & the Olympians)، مجموعه‌ی قهرمانان المپ (The Heroes of Olympus) و مجموعه‌ی آزمون‌های آپولو (The Trials of Apollo) از کتاب‌های پرطرفدار ریک ریوردان هستند.
کتاب پرسی جکسون 
 
۱: دزد آذرخش (The Lightning Thief) اولین جلد پنج‌گانه‌ی پرسی جکسون در سال ۲۰۰۵ چاپ شد. پرسی که به خوانش‌پریشی مبتلاست، هر لحظه ممکن است از مدرسه اخراج شود، اما او کار‌های مهم‌تری دارد: آذرخش زئوس به سرقت رفته است. آیا او می‌تواند آن را بازپس گیرد؟
کتاب مگنس چیس
۱: اساطیر اسگارد (The Sword of Summer) در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. مگنس، بعد از اینکه مادرش را از دست داد، سختی‌های زیادی کشید. او روزی در شهر اعلامیه‌هایی دید و فهمید که جانش در خطر است. اما ظاهر شدن ناگهانی دایی‌اش با رازی عجیب زندگی او را تغییر داد.
کتاب آزمون‌های آپولو 
۱: پیشگوی مخفی (The Hidden Oracle) اولین جلد مجموعه‌ی آزمون‌های آپولو در سال ۲۰۱۶ به چاپ رسید.
زئوس از پسرش، آپولو، خشمگین شده و او از کوه المپ به زمین سقوط کرده است. آن هم در نیویورک! اما برای برگشت دوباره به سرزمین خودش باید امتحاناتی را پشت‌سر بگذارد! 
برای دریافت و خواندن برخی از بهترین کتاب‌های ریک ریوردان می‌توانید به وب‌سایت کتابراه مراجعه کنید و از خواندن این کتاب‌ها و غرق شدن در دنیای قهرمانان، اسطوره‌های یونانی و اسکاندیناوی لذت ببرید. 
جوایز کسب شده توسط ریک ریوردان
ریک ریوردن برای کتاب هرم سرخ جایزه بهترین کتاب لایبرری ژورنال را در سال ۲۰۱۰ به دست آورد.
همچنین در سال ۲۰۱۱ جایزه بهترینکتاب در رده سنی کودکان برای عنوان هرم سرخ را از آن خود کرد و به طور هم زمان نیز همین جایزه برای بهترین نویسنده سال به او تعلق گرفت.
 
سلسله موفقیت‌های او همچنان ادامه یافت و در همین سال، برای اثر خود به نام آخرین بازماندگان المپ و همچنین
دوباره برای مجموعه داستان‌های پرسی جکسون به ترتیب جایزه یومینگ سورینگ ایگل و میلنر را به کارنامه خود افزود.
 
او در سال ۲۰۱۲ دوباره برای کتاب خود یعنی هرم سرخ جایزه ایندین پینت­براش را به دست اورد و نیز کتاب نشانه آتنا جایزه بهترین کتاب در رده سنی کودکان را در بلغارستان به او پیشکش کرد.
در نهایت، برای کتاب چکش تور، جایزه استون وال را به خود اختصاص داد و موفقیت‌های خود را بیش از پیش کامل ساخت.
اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی از آثار ریک ریوردان
کریس کلمبوس در سال ۲۰۱۰ مجموعه فیلم‌های پرسی جکسون را ساخت.
این فیلم‌ها از کمپانی فاکس قرن بیستم پخش شد و هنرمندانی مانند لوگان لرمن، براندون جکسون، الکساندرا داداریو و جیک آبل در آن ایفای نقش کردند. 
شبکه‌ی دیزنی نیز در حال حاضر در حال ساخت سریالی تلویزیونی از روی کتاب‌های پرسی جکسون است.
واکر اسکوبل قرار است در این سریال در نقش پرسی جکسون ظاهر شود.
 
صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید