- سلامت

روز جهانی تیروئید و باید و نبایدهای خوردنی

۲۵ می‌ برابر با ۴ خرداد در تقویم سلامت جهانی با عنوان «روز جهانی تیروئید» نامگذاری شده است. تیروئید یک غده کوچک در بدن است که با ترشح هورمون تیروئید، تاثیر بسیار چشمگیری بر عملکرد ارگان‌های مختلف بدن دارد.

زمانی که اختلالات عملکرد تیروئیدی برای کسی به‌وجود می‌آید حتما متابولیسم بدن او با چالش‌هایی مواجه می‌شود و ممکن است که او با اختلال خواب، کاهش وزن، افزایش وزن، خشکی پوست، مشکلات گوارشی و اختلال عادت‌ماهانه مواجه شود. به همین دلیل هم سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفته یک روز در سال را به روز جهانی تیروئید اختصاص دهد تا توجه عمومی را به اهمیت عملکرد این غده کوچک، اما حیاتی جلب کند. یکی از عوامل تاثیرگذار بر بهبود یا ایجاد اختلال در عملکرد تیروئید، عوامل تغذیه‌ای است. از این‌رو، در ادامه این مطلب با باید‌ها و نباید‌های تغذیه‌ای تاثیرگذار بر عملکرد تیروئید آشنا می‌شوید.

یکی از عوامل ایجاد اختلال در عملکرد تیروئید، کاهش دریافت ید به‌صورت روزانه است. به همین دلیل هم بسیاری از کشور‌ها اقدام به یددار کردن نمک طعام کرده‌اند تا بتوانند کمبود دریافت ید را از این طریق جبران کنند. اگر دچار اختلالات تیروئیدی نیستید و می‌خواهید غده تیروئید شما به‌خوبی عمل کند، بهتر است مصرف منظم خوراکی‌های حاوی ید را کنار استفاده از نمک یددار در برنامه غذایی داشته باشید. خوراکی‌های یددار شامل مواردی مانند انواع ماهی، میگو، ماست، شیر، جلبک‌های دریایی و انواع غذا‌های دریایی می‌شوند. اگر پزشک شما تشخیص بدهد که میزان دریافت ید در بدنتان کافی نیست، شاید نیاز باشد که از مکمل‌های خوراکی حاوی ید هم استفاده کنید.

از دیگر ریزمغذی‌های تاثیرگذار بر بهبود عملکرد تیروئید می‌توان به ماده معدنی سلنیوم اشاره کرد. سلنیوم می‌تواند به ترشح بهتر هورمون تیروئید در بدن کمک کند و تا حدی باعث پیشگیری از ابتلا به مشکلات تیروئیدی مانند کم‌کاری تیروئید، بیماری هاشیموتو یا بیماری گِرِیو شود. از این‌رو، محققان توصیه می‌کنند که دریافت سلنیوم از طریق مواد غذایی حاوی آن را در رژیم غذایی هفتگی داشته باشید. خوراکی‌هایی مانند بادام‌زمینی، بادام درختی، گوشت مرغ، انواع گوشت قرمز و انواع گوشت پرندگان حاوی سلنیوم هستند.

از دیگر ترکیبات مفید برای بهبود در عملکرد تیروئید می‌توان به ماده معدنی روی یا همان زینک اشاره کرد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که روی کافی در رژیم غذایی روزانه‌شان ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به کم‌کاری تیروئید قرار می‌گیرند. از طرف دیگر، زمانی که تیروئید شما دچار کم‌کاری شود، بدن به‌صورت طبیعی با کمبود روی مواجه می‌شود. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که برای بهبود در عملکرد تیروئید، مصرف منابع غذایی حاوی روی را فراموش نکنید. انواع گوشت پرندگان، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات حاوی روی هستند. گوشت‌های قرمز و گوشت ران مرغ میان منابع غذایی مختلف روی بیشتری دارند.

فست‌فود‌ها و فراورده‌های گوشتی سرشار از نمک هستند، اما تقریبا هیچ کدام از صنایع تولید فراورده‌های گوشتی یا رستوران‌ها از نمک یددار برای تولید و طبخ محصولات خودشان استفاده نمی‌کنند بنابراین شما با مصرف فراورده‌های گوشتی مختلف مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و… یا غذا‌های فست‌فودی و رستورانی، حجم بالایی از سدیم بدون دریافت ید را وارد بدن می‌کنید. زمانی که میزان سدیم دریافتی در بدن بالا می‌رود، میزان التهابات بدنی هم افزایش پیدا می‌کند بنابراین هم عملکرد سیستم ایمنی بدن مختل می‌شود و هم ترشح هورمون تیروئید با مشکلاتی مواجه می‌شود. به همین دلیل هم افرادی که به مصرف مداوم فراورده‌های گوشتی یا غذا‌های آماده، رستورانی و فست‌فودی عادت دارند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به اختلال عملکرد تیروئید قرار می‌گیرند.

منبع:هفته نامه سلامت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *