- سلامت

درمان مرگبارترین سرطان مغز با نانوفناوری ممکن شد

به نقل از IE، این نانوذرات از یک ماده شیمیایی گیاهی به نام باردوکسولون متیل (BM) ساخته و برای نفوذ به سد خونی مغزی و هدف قرار دادن مستقیم سلول‌های تومور طراحی شده اند. 

دانشمندان در بیمارستان «رنمین ووهان» چین و دانشگاه «ییل» آمریکا، این نانوذرات را به موش تزریق و مشاهده کردند این ذرات با موفقیت سلول‌های تومور را شناسایی و به آنها حمله می‌کند.

مجریان این پژوهش می‌گویند: «رویکرد جدیدی مبتنی بر فناوری نانو را برای درمان گلیوبلاستوما ایجاد و تایید کرده اند». 

چالش دارو رسانی 

گلیوبلاستوما یک تومور مغزی مرگبار، دارای رشد سریع و بسیار تهاجمی است که سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. شوربختانه، اغلب، بیماران را با پیش آگهی بدی مواجه می‌کند بطوریکه پس از تشخیص، میانگین زمان بقای عمر بیماران گلیوبلاستوما تنها ۱۴ تا ۱۶ ماه است.

 

در حال حاضر درمان گلیوبلاستوما شامل برداشتن تومور با جراحی است. سپس بیمار باید تحت پرتو درمانی و شیمی درمانی قرار گیرند، اما سرطان می‌تواند با ایجاد مقاومت، اثر درمان را به کمترین میزان برساند.

یکی از چالش‌های بزرگ این درمان، سد خونی مغزی است؛ یک غشای محافظ که مغز را احاطه می‌کند. به دلیل وجود این مانع، بسیاری از دارو‌ها قادر به عبور نیستند و اثربخشی آنها را در درمان بیماری‌هایی مانند گلیوبلاستوما محدود می‌کند.

چندین فناوری برای بهبود انتقال دارو در حال توسعه است. به تازگی دانشمندان از یک ایمپلنت ابتکاری اولتراسوند رونمایی کردند که می‌تواند به طور موقت سد خونی مغزی را باز کرده و امکان تحویل دارو‌های سرطان را فراهم کند.

این نانوذرات جدید یکی دیگر از این فناوری هاست که ممکن است قادر به رفع این مشکل زیستی باشد.

پژوهشگران می‌گویند: این مولکول گیاهی به طور طبیعی ذرات ریز و دوکی شکلی را تشکیل می‌دهد. آنها زیست فعال‌های گیاهی را از گیاهان دارویی به دست آوردند که قابلیت تبدیل شدن به نانوذرات را برای درمان بیماری‌های مختلف دارند. این نانوذرات بسیار کوچک هستند و تنها ۵۰ تا ۸۰ نانومتر عرض و حدود ۱۷۰ نانومتر طول دارند. 

دانش پژوهان دریافتند یکی از این نانوذرات فیتوشیمیایی به نام «باردوکسولون متیل» «BM» نفوذپذیری سد خونی مغزی را افزایش می‌دهد و در نابودی سلول‌های گلیوبلاستوما بسیار موثر است.

این محققان نانوذرات BM را با پپتید ضد سرطانی P۲۸ ترکیب کرده و نانوذرات P۲۸-LBM را ساختند. این نانوذرات جدید، نفوذ بیشتری به درون تومور‌ها را نشان دادند.

نانوذرات p۲۸-LBM به دست آمده توانایی قابل توجهی در نفوذ به تومور‌های مغزی و کارایی بالایی در مهار رشد گلیوبلاستوم از خود نشان می‌دهند. 

این نانوذرات از طریق مکانیزم اتوکاتالیستی عمل می‌کنند یعنی با رسیدن به تومور، نانوذرات LEX (Lexiscan) را آزاد می‌کنند که نفوذپذیری غشای تومور را افزایش می‌دهد. این امر نانوذرات بیشتری را قادر می‌سازد تا نفوذ کرده و باعث مرگ سلول‌های سرطانی شوند. 

این ترکیب جدید همچنین «انتقال اپیتلیال – مزانشیمی» را مسدود می‌کند – فرآیندی که به رشد سریع تومور کمک می‌کند.

در این آزمایش، طی چهار هفته نانوذرات P۲۸-LBM سه بار در هفته به صورت داخل وریدی روی موش‌ها تجویز شد. این درمان به طور قابل توجهی رشد تومور را کاهش داد. 

پتانسیل این درمان جدید بسیار زیاد و برای بیمارانی که با یک بیماری مرگبار دست و پنجه نرم می‌کنند، نویدبخش است.

به گفته مجریان این طرح، این رویکرد نشان دهنده یک راه جدید امیدوارکننده برای بهبود نتایج در بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Small Science منتشر شده است.