- بناهای تاریخی, فرهنگی

مسجد الاقصی آرشیو زنده تاریخ اسلام است

 

یک کارشناس تاریخ اسلام معتقد است دیپلماسی فرهنگی می‌تواند از مسجد الاقصی به‌عنوان آرشیو زنده تاریخ اسلام استفاده کند و در مقابل تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تحریف تاریخ، روایت اصیل اسلامی را به جهان معرفی کند.

 از سال ۱۳۸۲ شمسی مصادف با ۲۰۰۳ میلادی به‌ پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با تصویب وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی در تهران، ۲۱ اوت مصادف با ۳۰ مرداد «روز جهانی مسجد» نام گرفته و همه ساله این روز در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود. در این اجلاس از کشورهای عضو خواسته شد با هدف ارج‌نهادن به نقش مساجد و صیانت از آن به‌عنوان یک مکان مقدس، در گرامیداشت این روز تلاش کنند.

حجت الاسلام سیدعباس موسوی مطلق با اشاره به اهداف و سیاست‌های پشت پرده رژیم صهیونیستی از به آتش کشیدن مسجد الاقصی در سال ۱۳۴۸ و تخریب مساجد در غزه گفت: این اتفاقات یک حادثه منفرد نیست بلکه بخشی از یک سیاست کلان و هدفمند رژیم صهیونیستی است و لذا تضعیف هویت اسلامی فلسطینی را می توان از جمله این اهداف دانست.

وی افزود: مسجد در جهان اسلام فقط محل عبادت نیست؛ کانون هویت دینی، فرهنگی و اجتماعی مردم است. نابودی مساجد یعنی حمله به ریشه‌های هویت اسلامی فلسطینیان، تا وابستگی و پایبندی آنان به آرمان قدس تضعیف شود.

جنایت برای تحمیل روایت جعلی «سرزمین‌ یهود»

موسوی مطلق گفت: حذف نشانه‌های اسلامی تاریخی از دیگر اهداف این رژیم جعلی بوده و به دنبال تغییر بافت تاریخی و جغرافیایی قدس صورت می‌گیرد. طرح «یهودی‌سازی بیت‌المقدس»، ویران کردن مساجد و بناهای اسلامی و ساخت کنیسه یا مراکز یهودی به جای آن، ابزاری است برای پاک‌کردن حافظه تاریخی مسلمانان و تحمیل روایت جعلی «سرزمین‌ یهود».

وی با اشاره به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تضعیف کانون‌های مقاومت، گفت: مساجد در فلسطین همواره پایگاه آگاهی‌بخشی، بسیج مردمی و سازماندهی مقاومت بوده‌اند. تخریب آن‌ها یعنی محروم‌کردن مردم از مراکز تجمع و هماهنگی. رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که مساجد نقش کلیدی در پایداری ملت فلسطین داشته‌اند. از طرفی آن‌ها با ایجاد رعب و جنگ روانی و بمباران مساجد به ویژه در زمان حضور مردم در نماز به نوعی تروریسم روانی را دنبال می‌کنند و پیام این اقدامات آشکار است که هیچ مکان مقدس و امنی برای شما باقی نمی‌گذاریم و هدف شکستن روحیه مردم و تحمیل تسلیم به آنها است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: رویارویی آشکار با اسلام از سیاست‌های این رژیم پلید است و تجربه ۷۵ ساله نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی با اصل اسلام و امت اسلامی و با روحیه جهاد و مبارزه مشکل دارد و لذا تعرض به مسجدالاقصی، قبله اول مسلمانان، نشان‌دهنده‌ دشمنی عقیدتی و ایدئولوژیک آن ‌ها با اسلام است.

مسجدالاقصی، مانع تشکیل پایتخت ابدی اسرائیل است

موسوی مطلق گفت: آن‌ها با این اقدامات به دنبال مشروعیت‌بخشی جعلی به اشغال قدس هستند و چون مسجدالاقصی قلب تپنده هویت اسلامی ـ فلسطینی و قبله اول مسلمانان است، اگر صهیونیست‌ها بتوانند آن را «یهودی» جلوه دهند یا جایگزین معبدی خیالی مانند معبد سلیمان کنند، به اشغال خود در قدس مشروعیت مذهبی و تاریخی می‌دهند.

وی افزود: از طرفی آن‌ها به دنبال ‌یهودی‌سازی کامل قدس هستند و این سیاست را دنبال می‌کنند که کل بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت ابدی اسرائیل معرفی کنند اما تا وقتی مسجدالاقصی به‌عنوان نماد اسلام پابرجاست، این ادعا، بی‌پایه و در حد توهم باقی می‌ماند.

موسوی مطلق با اشاره به تضعیف انسجام امت اسلامی از سوی دشمنان و رژیم جعلی صهیونیستی افزود: الاقصی نقطه اتصال و همگرایی امت اسلامی است. هر بار که به آن تعرض می‌شود، موجی از بیداری و مقاومت شکل می‌گیرد. به همین جهت صهیونیست‌ها می‌خواهند با مصادره و تغییر ماهیت آن، این پیوند را بشکنند و از حمایت جهانی مسلمانان بکاهند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: تثبیت قدس‌ یهودی در افکار عمومی دنیا نیز یکی از سیاست‌های این رژیم جنایتکار است. آن‌ها با تبلیغات، حفاری‌ها و تحریف تاریخی می‌کوشند تا اینگونه القا کنند که الاقصی و محوطه آن بخشی از میراث‌ یهود است. این سیاست مصادره به مطلوب، نوعی جنگ روایت‌ها و حذف روایت اصیل اسلامی و جایگزینی آن با روایت صهیونیستی است.

مسجدالاقصی، ظرفیت بالای دیپلماسی فرهنگی

موسوی مطلق با تأکید بر اینکه مسجدالاقصی فقط یک مکان مقدس نیست، بلکه یک سرمایه عظیم فرهنگی ـ تمدنی و نماد جهانی اسلام است، اظهار کرد: از این ظرفیت می‌توان به‌ عنوان ابزار مهمی در دیپلماسی فرهنگی جهان اسلام استفاده کرد. چراکه الاقصی قبله اول و سومین حرم شریف مسلمانان است و تأکید بر جایگاه آن، حس همبستگی امت اسلامی را تقویت کرده و بستر همکاری فرهنگی و سیاسی میان کشورهای اسلامی را فراهم می‌آورد. از طرفی می‌تواند مرکز روایت تاریخی در برابر تحریف صهیونیستی باشد.

وی تاکید کرد: دیپلماسی فرهنگی می‌تواند از الاقصی به‌عنوان آرشیو زنده تاریخ اسلام استفاده کند و در مقابل تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تحریف تاریخ، روایت اصیل اسلامی را به جهان معرفی نماید.

معرفی مسجدالاقصی به عالم، مقاومت فرهنگی است

موسوی مطلق گفت: الاقصی نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای مسیحیان نیز اهمیت تاریخی دارد. بهره‌برداری فرهنگی از این اشتراک می‌تواند زمینه گفت‌وگوی ادیان ابراهیمی و همگرایی جهانی در حمایت از حفظ میراث مشترک انسانی باشد. از طرفی معرفی الاقصی به‌عنوان میراث جهانی اسلام و بشریت، نوعی مقاومت فرهنگی در برابر سیاست یهودی‌سازی قدس است. این مقاومت نرم، افکار عمومی جهانی را در کنار ملت فلسطین قرار می‌دهد.

وی استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و هنری را در تقویت دیپلماسی فرهنگی جهان اسلام مؤثر دانست و تصریح کرد: با تولید فیلم، مستند، آثار هنری و معماری الهام‌گرفته از الاقصی می‌توان پیام عدالت‌خواهی و مظلومیت فلسطین را در قالب هنر به جهان منتقل کرد. همچنین با جذب افکار عمومی جهانی و با برجسته‌سازی جایگاه معنوی الاقصی در رسانه‌ها و مجامع فرهنگی بین‌المللی مانند یونسکو و سازمان همکاری اسلامی می‌توان حمایت گسترده‌ای از آزادی و حفاظت آن جلب کرد.

وی به کارکردهای مسجد در ابعاد جهانی اشاره کرد و گفت: مسجد کانون هویت اسلامی و نماد هویت مسلمانان در هر نقطه از جهان و محور وحدت امت و جایی است که مسلمانان با قومیت‌ها، زبان‌ها، ملیت‌های گوناگون کنار هم به عبادت می‌پردازند و یک امت واحد را نمایندگی می‌کنند.

این کارشناس دینی با اشاره به کارکرد رسانه‌ای مسجد در ابعاد جهانی گفت: از طریق مسجد، پیام اسلام یعنی صلح، عدالت و معنویت به مردم دیگر ادیان و فرهنگ‌ها معرفی می‌شود. مسجد در ابعاد آموزشی و فرهنگی کارکردهای بسیاری دارد. از جمله اینکه مسجد در جهان کارکرد دانشگاه کوچک را دارد که آموزش‌هایی همانند قرآن، معارف اسلامی، زبان عربی، اخلاق و ارزش‌ها در این کانون مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه مسجد پل گفت‌وگوی ادیان است که می‌تواند فضای آشنای غیرمسلمانان با اسلام و گفت‌وگو میان ادیان و فرهنگ‌ها را فراهم کند، تأکید کرد: مسجد، پایگاه اجتماعی و همیاری است و در کشورهای غربی، مسجد محل همبستگی مسلمان مهاجر است و جایی برای کمک به تازه واردها و برگزاری مراسم جمعی و رسیدگی به مشکلات اجتماعی محسوب می‌شود.