معاون امور زنان و خانواده ریاستجمهوری گفت: زنان به دلیل شناخت نزدیکتر از نیازهای خانواده، بهتر میتوانند تصویر واقعیتری از جامعه ارائه دهند و دولت از حضور فعال آنان در عرصههای سینما و هنر حمایت خواهد کرد.
نرجس ابوالقاسمی معاون بررسیهای راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حاشیه چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به خبرنگار ایرنا گفت: ما از نمایشگاه عکس «تهران و خانواده» بازدید کردیم. باور داریم که خانواده قدیمیترین، اصیلترین و پایدارترین نهاد فرهنگی و اجتماعی است. خانواده جایگاه ارزشهای والای انسانی و اخلاقی است و باید این ارزشها را به نمایش گذاشت. یکی از ابزارهای مهم برای بازنمایی این ارزشها، هنر است.
وی با تأکید بر ضرورت بازنمایی ارزشهای خانوادگی در آثار هنری افزود: در این نمایشگاه، عکاسان هنرمند تلاش کردهاند گوشههایی از زندگی خانوادگی، حضور زنان و نقشآفرینی آنان را در عرصههای گوناگون به تصویر بکشند. این عکسها تنوع خانوادهها در اقوام، رنگها و چهرههای مختلف را نشان میدهند و به زیبایی حضور پررنگ زنان در عرصههای گوناگون را بازتاب دادهاند؛ زنانی که در کنار نقش مادری، در مشاغل مختلف نیز فعالیت دارند. این آثار نشان میدهد که حضور زنان و خانوادهها در جامعه، حضوری پررنگ و اثرگذار است.
ابوالقاسمی درباره برنامههای دولت برای حمایت از زنان در عرصه فیلمسازی اظهار داشت: نگاه دولت به زنان و حضور آنان در همه عرصهها، بهویژه در حوزه هنر، جدی و حمایتی است. زنان هنرمند در زمینههای مختلف از جمله فیلمسازی، عکاسی و هنرهای تجسمی برای ما اهمیت ویژه دارند. زنان به دلیل تجربههای زیسته و شناخت دغدغههای خود، بهتر میتوانند ساختار و نیازهای نهاد خانواده و نقش آن در جامعه را بازنمایی کنند. تلاش ما این است که از حضور زنان در این عرصهها حمایت کنیم. در سینمای ما تا حد زیادی به زنان توجه شده و زنان فیلمساز و هنرمندان بسیاری داریم که حضورشان اثرگذار است اما همچنان جای رشد و تقویت وجود دارد. دولت تلاش میکند شرایط را برای حضور پررنگتر و مؤثرتر زنان در عرصه سینما فراهم سازد.
در اوایل دهه پنجاه هجری شمسی، «جشنواره بینالمللی فیلم تهران» به عنوان نخستین جشنواره فیلمهای کوتاه و بلند کشور آغاز به کار کرد. همزمان، در شهرستانها رقابت فیلمهای آماتور هشت و ۱۶ میلیمتری با عنوان «جشنواره سینمای جوان استانی» شکل گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بخش رقابتی فیلمهای آماتور در سال ۱۳۶۱ به جشنواره فیلم فجر پیوست و برای نخستین بار فیلمهای کوتاه نیز در این چارچوب مورد داوری قرار گرفتند.
در ادامه، این رویداد با عنوانهای «جشنواره سینمای جوانان» و سپس «جشنواره بینالمللی سینمای جوانان» برگزار شد و پذیرای آثار فیلمسازان جوان در سه بخش فیلم، عکس و فیلمنامه بود. با تخصصیتر شدن روند برگزاری جشنواره در سال ۱۳۸۲، عنوان «جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» به این رویداد اختصاص یافت. از آن زمان تاکنون، جشنواره بهصورت مستقل و متمرکز بر فیلم کوتاه، در دو بخش ملی و بینالمللی برگزار میشود و بستری برای معرفی، رقابت و تبادل تجربه میان فیلمسازان جوان ایرانی و هنرمندان سراسر جهان فراهم آورده است.
امروزه جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با هزاران متقاضی شرکت از داخل و خارج کشور، به عنوان مهمترین رویداد سینمای کوتاه در غرب آسیا شناخته میشود. این جشنواره از سال ۱۴۰۰ با تأیید آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، در فهرست ۱۲۷ رویداد معتبر سینمایی جهان قرار گرفته و به عنوان یکی از جشنوارههای مورد تأیید اسکار، امکان ورود مستقیم فیلمهای برگزیدهاش به فهرست سالانه آکادمی را فراهم کرده است.
تاکنون ۴۱ دوره از این جشنواره برگزار شده و در این دوره، رویکرد «خِردمحوری و اندیشهورزی» به عنوان محور اصلی انتخاب و داوری آثار در نظر گرفته شده است. فیلمهای کوتاه با مدت زمان کمتر از ۳۰ دقیقه در بخشهای مختلف سینمای ایران و بینالملل، در چهار گونهی داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی به رقابت خواهند پرداخت.
در کنار نمایش فیلمها، برگزاری نشستهای نقد و بررسی، کارگاههای تخصصی، برنامههای آموزشی و فرصت تعامل میان فیلمسازان از بخشهای جنبی این دوره از جشنواره است که با هدف ارتقای دانش و گسترش ارتباط میان نسلهای مختلف سینماگران طراحی شده است.
چهلو دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری بهروز شعیبی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایرانمال تهران در حال برگزاری است.