یک بازیگر تئاتر کودک گفت: اگر کمکی به نو شدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نشود و به تکرار بیفتد باید فاتحه جشنواره را خواند.
علی فروتن در حاشیه بیستوهفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: اساساً جشنواره برگزار میشود تا تبادل فرهنگی بین شهرستانها صورت بگیرد و افراد با نمایشها آشنا شوند چراکه کار سختی است برای دیدن هر نمایش، به شهرستانی رفت اما میتوان چکیده آثار را در جشنواره دید بنابراین امکان تبادل فرهنگ وجود دارد و برگزاری جشنواره تأثیر بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه به واسطه شیوع کرونا، دو سال جشنواره نداشتیم که همین مسئله روند را به تعویق انداخت، ادامه داد: حضور و برگزاری جشنواره به رشد تمام اجزای یک نمایش، مانند صحنه، لباس، متن، بازی و کارگردانی کمک میکند، از طرفی جوانان میتوانند کارهای جدید را در جشنواره ببینند.
این بازیگر تئاتر کودک با بیان اینکه به علت کمبود بودجه در جشنوارهها نمیشود در اندازه شأن جشنواره برای آن، هزینه شود، مطرح کرد: ما همیشه کار کودک را کودکانه نگاه میکنیم که تأسف بسیار زیادی دارد.
فروتن خاطرنشان کرد: سالهاست در این شهر، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار میشود و ما شاهد رشدی که باید اتفاق بیفتد، نیستیم چراکه رقابت برای میزبانی جشنواره است و کاری برای کیفیت آن نمیکنیم.
وی ادامه داد: هیچ اتفاق جدید و نوگرایی در این دوره، صورت نگرفته و از تجربیات کشورهای دیگر استفاده نمیشود، از طرفی برای بار فکری کودکان نیز اتفاق جدیدی رخ نداده است. اگر کمکی به نو شدن جشنواره نشود و به تکرار بیفتد باید فاتحه جشنواره خوانده شود.
این بازیگر تئاتر کودک در رابطه با جداسازی تئاتر کودک از نوجوان، توضیح داد: بنده جزء هیئت انتخاب آثار بودم، ما مشکل اساسی در بخش نوجوان داریم. دوران نوجوانی را رها میکنیم و آثار فاخر و خوبی برای این دوران نداریم که این مسئله، خطای یک مجموعه است. در تئاتر هم این قضیه وجود دارد و کارهای کودک، قویتر است و فقط تعداد کمی از آثار بخش نوجوان، خوب بود.
فروتن ادامه داد: جداسازی باید کارشناسی شود و باید به کودکان یاد بدهیم که وقتی وارد نوجوانی شدند چه سطح مطالبهای و توقعی داشته باشند. ما در رابطه با نوجوانی و بلوغ صحبت نمیکنیم، مشاوره نمیدهیم و صحبت از تغییرات نوجوانان را با حیا قاطی میکنیم در صورتی که نوجوان باید آماده شود و اگر ما آنها را رها کنیم، اتفاقات عجیبی رخ میدهد.
وی با اشاره به اهمیت تخیل در تئاتر کودک و نوجوان، مطرح کرد: تخیل، سازنده تئاتر و اتفاقات فرهنگی کودک و نوجوان است. هیچ فیلم و تئاتر کودکی بدون تخیل روی صحنه نمیرود. استخوان بندی اصلی تئاتر کودک و نوجوان، تخیل است و ابتدا باید تخیل وجود داشته باشد.
این بازیگر تئاتر کودک، درباره آموزش در تئاتر خردسال، بیان کرد: تئاتر خردسال کارشناسیتر است و در آجر و خشت اول، باید خیلی مراقب باشیم. آموزش باید در قالب شعر و موسیقی باشد و با رنگها و طیفها به کودکان آموزش بدهیم چراکه اگر آموزش به صورت مستقیم باشد و کودک متوجه آن شود، دیگر نمیپذیرد.
ایسنا