- فرهنگی

الجزیره: جشنواره دوسالانه ونیز درخواست هزاران هنرمند برای حذف پاویون اسرائیل را رد کرد

هزاران هنرمند، متصدیان و مدیران موزه‌ها خواستار حذف اسرائیل از نمایشگاه هنر دوسالانه ونیز شده‌اند و این نمایشگاه را به «زمینه‌چینی برای یک دولت آپارتاید نسل‌کشی» متهم کردند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، اسرائیل به دلیل حمله نظامی خود به نوار غزه که ده‌ها هزار فلسطینی را از ۷ اکتبر به قتل رسانده است، با انتقادهای بین‌المللی از جمله در دنیای هنر مواجه بوده است. به همین خاطر هزاران هنرمند و موزه‌دار از جشنواره دوسالانه ونیز خواستند که پاویون اسرائیل را در این نمایشگاه حذف کند که این جشنواره با درخواست این هنرمندان مخالفت کرده است.

«اتحاد هنر علیه نسل‌کشی» اعلام کرد: دوسالانه ونیز – یک نمایشگاه بزرگ و بین‌المللی هنری – پس از حمله به اوکراین، این جشنواره هر کسی که با دولت روسیه در ارتباط بود را تحریم کرد اما در ادامه جنگ اسرائیل علیه غزه اقدامی علیه اسرائیل انجام نداد. دوسالانه درباره جنایات اسرائیل علیه فلسطینی ها سکوت کرده است. ما از این استاندارد دوگانه وحشت زده شده ایم.

بیانیه هنرمندان جشنواره ونیز را به حمایت عملی و نظری از رژیم آپارتاید و نژادپرست اسرائیل و کمک به کشتار مردم غزه متهم کرد. با این حال وزیر فرهنگ ایتالیا اعلام کرده امکان حذف اسرائیل از این جشنواره وجود ندارد.