- هنر

می‌خواهیم به رشد عکاسی کرمان کمک کنیم

 

 ماه گذشته بود که جلسه نشست عکاسی با عنوان هم‌اندیشی عکاسانه در باغ موزه وزیری توسط موسسه «شب‌های روشن کویر» برگزار شد، و هفتۀ گذشته اطلاعیۀ دومین نشست این موسسه منتشر شد که با حضور «استاد مظفر طاهری» دومین نشست جمعه سوم آذر در تالار فرهنگ و هنر کرمان ساعت 17 برگزار می‌شود؛ برای پی بردن به چند و چون این نشست و فعالیت موسسه شب‌های روشن کویر سراغ مدیر این موسسه «ایمان روح‌الامینی» رفتم.

او که اصالتا کرمانی است، 16 سال کرمان نبوده و اکنون به زادگاهش برگشته و به گفتۀ خودش می‌خواهد برای کرمان کاری کند و چون عکاسی خوانده، اولین موسسۀ تخصصی عکاسی را در کرمان راه‌اندازی کرده و در قدم اول نشست عکاسانه راه انداخته است.

 او که ایده‌های بزرگتری با موسسه‌اش در سر دارد سابقۀ عکاسی جشنوارۀ فیلم و تئاتر و عکاسی خبری و گزارش تصویری را در کارنامه دارد.

صحبت‌های او را دربارۀ فعالیت‌اش در ادامه می‌خوانید.  

روح‌الامینی دربارۀ این‌که چه شد که تصمیم به راه‌اندازی موسسه شب‌های روشن کویر که موسسۀ تخصصی عکاسی است گرفت گفت: «تحصیلات من در زمینۀ عکاسی است و همیشه احساس می‌‌کردم دینی نسبت به شهرم کرمان دارم، و آن‌چه که خیلی برایم مهم و حائز اهمیت بوده و هست کرمان است، این‌که بتوانیم خصوصا در حوزۀ تخصصی عکاسی آن پتانسیلی که دارد اگر خوب است را عالی کنیم؛ و کار در حوزۀ تخصصی عکاسی به شکل بهتری پیش برود».

او ادامه داد: «همین انگیزه‌ای شد که من وارد این مساله شوم و آن را به صورت فرهنگی و هنری و از طریق اداره ارشاد و موسسه هنری پیش ببرم. در واقع موسسه «شب‌های روشن کویر»، اولین و در حال حاضر تنها موسسۀ تخصصی عکاسی استان کرمان است که صرفا منحصر به فعالیت‌های عکاسی است و آموزشگاه هم نیست».

روح‌الامینی افزود: «در موسسه دیدگاهم بیشتر حفظ سنت‌ها، آداب و رسوم، فرهنگ مردم کرمان، کرمان‌شناسی و ثبت تصویری آن‌ها است و این‌که یک مستند جامعی از کرمانِ امروز داشته باشیم. و نگاهم این است که وظیفۀ عکاس است که این بازۀ زمانی را ثبت و ضبط کند».

او دربارۀ این‌که این کار را چگونه در موسسه پیش می‌برد گفت: «یک سری ایده‌ها دارم و ایدۀ اولیه‌ای که خیلی سریع انجام شد، نشست‌های عکاسانه بود؛ این نشست‌های عکاسانه که من عنوان «هم‌اندیشی» را برای آن‌ها انتخاب کردم با این نگاه و به این منظور برگزار شد که ما پایگاهی داشته باشیم جهت جمع شدن اول عکاسان، بعد علاقه‌مندان عکاسی؛ تا تجربیات علمی و عملی و مباحث نظری شکل بگیرد و در ادامه، این‌ها باعث شناخت استعدادهای جوان و یک سری استعدادهای نهفته‌ای که در شهر هستند و شناخته نشده‌اند بشود و در ادامه منجر به شکوفایی عکاسی کرمان گردد. این بخشی از ایدۀ من بود و ما جلسۀ اول را باعنوان عکاسی از نگاهی دیگر برگزار کردیم و در جلسۀ دوم هم با افتخار میزبان استاد طاهری از پیشکسوتان عکاسی کرمان هستیم».

این عکاس ادامه داد: «موسسۀ ما آموزشگاه نیست و ما فعالیتی در حوزۀ آموزش به آن شکلی که آموزشگاه‌ها فعالیت می‌کنند نداریم؛ اما از آن‌جا که هنر عکاسی هنری کاملا مردمی شده، یعنی هر کسی به مدد گوشی‌های همراه دوربین عکاسی با خودش دارد و ناگزیر است از این دوربین استفاده کند و با عکاسی سرو کار دارد، آن علاقه‌مندی هم که در نشست می‌آید علاوه بر این‌که به عکاسی علاقه‌مند است از لحاظ آموزش عکاسی هم باید اصولی را بشناسد و نگاهش نگاه متفاوتی باشد تا بتواند از لحاظ فنی بهتر عکس بگیرد، برای همین در نشست‌ها فرصتی هم به دوستان علاقه‌مند داده می‌شود که اگر تک عکس یا مجموعه عکسی دارند آن‌جا به نمایش گذاشته شود و درباره‌اش صحبت شود، و در واقع تریبونی برای معرفی و شناخت این افراد باشد».

روح‌الامینی دربارۀ حضور اساتید عکاسی در نشست‌ها نیز گفت: «نگاه من به پیشکسوتان و اساتید عکاسی کرمان این است که آن‌ها گنجینه‌های هنر کرمان هستند و آموزه‌های زیادی برای ما نسل جوان‌تر دارند».

او دربارۀ این‌که چگونه عکاسان و علاقه‌مندان را دور هم جمع می‌کند نیز گفت: «مجوز ما از اداره ارشاد است و در قدم اول از طریق معاونت هنری اداره ارشاد اطلاع‌رسانی انجام دادیم؛ و مورد دیگر از طریق دوستان و هنرمندان سینه به سینه یا از طریق فضای مجازی انجام شد و خودم هم با خیلی از اساتید و دوستان سعی کردم تماس تلفنی بگیرم و ساعت‌ها با افراد مختلف دربارۀ این برنامه و نشست صحبت کردم تا بتوانیم آن طوری که شایسته و در خور نام کرمان است فعالیت کنیم».

روح‌الامینی هدفش در موسسه را این گونه بیان کرد: ه«دف نهایی‌ام را به عنوان یک سر فصل و جمله نمی‌توانم توصیف کنم. هدفم مجموعه‌ای از هدف‌های کوچک است؛ هدف‌های کوچکی که به عنوان چراغ راهی هستند که راه را درست برویم و در انتها برسیم به جایی که در خور نام کرمان باشد. عکاسی کرمان پتانسیل بالایی دارد که آن‌گونه که باید دیده نشده و رشد نکرده؛ حس کردم موسسۀ ما می‌تواند به رشد آن کمک کند».

فردای کرمان