- غذا و دسر

آشنایی با جغرافیای قهوه در جهان!

در این مطلب قصد داریم به شناخت انواع قهوه براساس کشور تولیدکننده بپردازیم و این نوشیدنی پرطرفدار را بیشتر بشناسیم.
شاید برای شما هم پیش آمده که در مواجهه با منوی متنوع یک کافه، تفاوت دقیق بین قهوه ها را ندانید. اما نگران نباشید! دنیای قهوه آنچنان گسترده است که گاهی ممکن است طرفداران حرفه ای نوشیدن قهوه نیز تفاوت آنها را ندانند. میزان رست، اسیدیته و … از جمله مواردی است که می توان قهوه ها را براساس آن طبقه بندی کرد. اما یکی دیگر از این مشخصه ها، جغرافیای کشت است که در آن، قهوه را براساس کشور مبداء تولید طبقه بندی می کنند؛ قهوه هایی که شاید در ظاهر مشابه باشند اما هر یک عطر و طعم خودش را دارد. در این مطلب قصد داریم به شناخت انواع قهوه براساس کشور تولیدکننده بپردازیم و این نوشیدنی پرطرفدار را بیشتر بشناسیم.

 

 

بزرگ ترین کشورهای تولید قهوه کدامند؟

برزیل، کلمبیا و گواتمالا از جمله عمده ترین تولید کننده های دانه قهوه در جهان هستند؛ کشورهایی که دارای آب و هوا و زیرساخت های مناسب تولید قهوه هستند. این کشورها که روابط بازرگانی عظیمی با شرکت های بزرگ زنجیره ای قهوه دارند، تأثیر چشمگیری بر اقتصاد جهانی قهوه دارند. اما تفاوت بین قهوه های تولیدی این کشورها در چیست؟

قهوه برزیل

دانه های قهوه برزیل طعم های مختلفی دارند؛ مانند شکلاتی، فندقی و کاراملی. قهوه برزیل به دلیل داشتن طعم شیرین مطلوب خودانتخاب بسیار مناسبی برای تهیه اسپرسو است.

قهوه عربیکا یا آرابیکا در مقایسه با روبوستا کافئین کمتری دارد و ضمناً قیمت آن بیشتر است. برزیل هر دو نوع قهوه ربوستا و آرابیکا را تولید می کند که این مورد هم یکی دیگر از نکاتی است که انتخاب قهوه برزیل را توجیه می کند.

 

قهوه گواتمالا

قهوه گواتمالا طعم های مختلفی دارد:ترش، شیرین و شکلاتی. این طعم ها به منطقه ای بستگی دارد که دانه های قهوه در آن رشد می کنند. به عنوان مثال، قهوه رشد یافته در مناطق کوهستانی، نسبت به قهوه ای که در حوزه کارائیب پرورش می یابد اسیدیته ی بیشتری دارد. عطر مطبوع دانه های قهوه گواتمالا یادآور طعم مرکبات و ادویه جات است که این امر یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت این نوع قهوه در جهان است.

به دلیل آفتاب گرم گواتمالا، کمتر کسی برای فراوری قهوه از دستگاه بهره می گیرد و فرآوری غالباً به صورت طبیعی و زیر نور خورشید صورت می گیرد. بوربن و کاتورا از رایج ترین قهوه های گواتمالا هستند. حدود 40 درصد از صادرات کشاورزی این کشور را قهوه تشکیل می دهد.

قهوه کلمبیا

کلمبیا که سومین صادر کننده قهوه در جهان است، از معدود کشورهایی به شمار می رود که فقط دانه های آرابیکا را پرورش می دهد. قهوه کلمبیا از باکیفیت ترین دانه های قهوه جهان محسوب می شود که کافئین و اسیدیته ملایمی دارد. در طی یک فرآیند، دانه های قهوه کلمبیا شسته می شوند که این شستشو، به پاکسازی و کاستن از اسیدیته دانه ها کمک شایانی می کند و در مقابل، عطر و بوی غنی و قوی تری را در قهوه ایجاد می کند. قهوه کلمبیا اغلب طعم هایی مانند طعم ملایم گل با ته مزه ای از میوه های گرمسیری، توت قرمز، سیب، شکلات، کارامل یا نیشکر دارد و رایحه میوه، مرکبات و ادویه جات را می توان در آن حس کرد. کلمبیا تنها کشور جهان است که در آن، سالیانه 2 مرتبه قهوه برداشت می شود که این امر باعث می شود تا قهوه های موجود در این کشور همیشه تازه باشند.

دانه قهوه

ترکیب انواع قهوه

دوستداران قهوه برای ایجاد عطر و طعم منحصر به فرد در قهوه، دانه های مختلف را با همدیگر ترکیب می کنند. با اندکی آزمون و خطا می توان بهترین ترکیب قهوه را داشت. برای ترکیب انواع قهوه، ابتدا باید انتخاب هوشمندانه ای در نوع دانه قهوه داشت. قهوه برزیل با رست مدیوم، دارای عطر و بویی ایده آل برای تهیه قهوه اسپرسواست. قهوه گواتمالا هم با غلظت متوسط و طعم شکلاتی غالبش، عطری بی نظیر دارد. شما می توانید با ترکیب دانه ها، قهوه ای مطابق با سلیقه و ذائقه خود تهیه کنید.

برقرای تعادل بین قهوه های مختلف از نظر عطر و طعم کاری پیچیده و مستلزم اطلاعات جامع و تمرین زیاد است. دانستن این که چه قهوه هایی ترکیب بهتری با هم دارند و یا اینکه چه درصدی از کدام قهوه مطبوع تر است و یا حتی اینکه باید چه درجه رستی را انتخاب کرد، هر کدام نیازمند کسب دانش، انجام تمرین و کسب مهارت هستند. برای مثال برای تهیه یک شات اسپرسو بلند، می توان از ترکیب قهوه های ربوستا و آرابیکا استفاده کرد.

 

 

منبع:نمناک
 

دیدگاهتان را بنویسید