- فیلم و سینما

«آیه‌های زمینی» برای جایزه چقدر شانس دارد؟

فردا جمعه ۲۶ مه آخرین فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش در در می‌آیند. همچنین مراسم اختتامیه بخش نوعی نگاه نیز در سالن دوبوسی برپا خواهد شد و بعد از آن برنده جایزه بزرگ دوباره به نمایش در خواهد آمد. بر مبنای گمانه‌زنی‌های حاضران در بخش نوعی نگاه، فیلم ایرانی «آیه‌های زمینی» ساخته مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی شانس به دست آوردن یکی از پنج جایزه این بخش را دارد. در جدول ارزشگذاری که در زیر آمده، از ۱۵ منتقد فرانسوی -تا به امروز- دو نظر درباره این فیلم به چاپ رسیده که یکی از آنها نشان نخل طلا و دیگری دوستاره است. تا نظر داوران چه باشد!

در بخش مسابقه که در همین جدول نظرات منتقدین دیده می‌شود، همچنان فیلم فرانسوی «آناتومی یک سقوط» ساخته خانم ژوستین تریه، با داشتن ۵ نخل طلا در جدول، بالاتر از بقیه قرار دارد. در رده پایین‌تر، کمترین امتیاز به فیلم «کلوپ صفر» ساخته جسیکا هاستر داده شده و باید منتظر نظر داوران در روز شنبه در اختتامیه باشیم.

نگارنده نیز به ترتیبی که در قسمت چپ همین جدول به صورت دست‌نوشته دیده می‌شود، فیلم‌ها را ارزشگذاری کرده است؛ بهترین فیلمهای مسابقه تا به امروز عبارتند از: «منطقه مورد توجه» ساخته جاناتان گایرز، «آناتومی یک سقوط» و «برگ‌های پژمرده » (اکی کوریسماکی) که هر کدام سه ستاره دریافت کرده‌اند. اما نگارنده هنوز فیلمی که قابلیت دریافت نخل طلا را داشته باشد ندیده است. در فیلمهای خارج از مسابقه، به طور قطع «قاتلان ماه کامل» اثر درخشان اسکورسیزی بی چون ‌چرا شایستگی دریافت نخل طلا را دارد که البته داوران اجازه ندارند به آن جایزه بدهند، اما ما تماشاگران این اجازه را به خود می دهیم!

سینمای سینما

دیدگاهتان را بنویسید