- سبک زندگی, مد و پوشاک

از بین بردن لکه های مختلف از روی لباس

لکه‌های روی لباس، مبلمان و فرش آنها را کهنه و فرسوده نشان می‌دهد. اما می‌توانید قبل از اینکه بلوزی را که کودک‌تان شکلاتی کرده دور بیندازید یا از پوشیدن شلوار جین‌تان که لکه‌های گِل و چمن روی آن مانده صرف‌نظر کنید، راهکارهای مفیدی را که برای پاک کردن لکه ها در ادامه‌ی این مقاله به شما ارائه می‌دهیم به‌کار ببرید تا بتوانید انواع لکه‌ ها را از بین ببرید.

 

پیش از شروع

  •  مهم‌ترین بخش لکه‌ گیری این است که در اسرع وقت تمیزکاری اولیه را انجام بدهید. هرچه سریع‌تر کار پاک کردن لکه را شروع کنید، احتمال اینکه بتوانید آن را برطرف کنید بیشتر است.
  •  همیشه قبل از از بین بردن لکه ها، قسمت دیگری از پارچه‌ی موردِنظرتان را امتحان کنید تا مطمئن شوید راه‌حلی که قرار است به‌کار ببرید، به پارچه‌ی شما آسیب نمی‌زند.
  •  یک پودر آنزیم‌دار را امتحان کنید. بعضی از شوینده‌ها فرمول خاصی دارند که پروتئین داخل لکه را می‌شکنند.از بین بردن لکه

۱. چمن

پاک کردن لکه چمن - پاک کردن انواع لکه ها

  1. با استفاده از یک شوینده‌‌ی مناسب، تمیزکاری اولیه را انجام بدهید و پارچه را بسابید. برای پاک کردن لکه از روی پارچه می‌توانید از یک مسواک کهنه استفاده کنید.
  2. از آمونیاک و سرکه‌ی سفید رقیق‌شده برای پاک کردن رنگ باقی‌مانده روی پارچه استفاده کنید.
  3. متیل‌الکل یا متانول که به آن الکل صنعتی هم می‌گویند برای پاک کردن این لکه‌ها مفید است؛ متیل‌الکل را می‌توانید از داروخانه یا ابزار فروشی تهیه کنید.

۲. شکلات

پاک کردن لکه شکلات - از بین بردن انواع لکه ها

اجازه بدهید شکلات کاملا سرد و سفت شود و سپس تا جایی که امکان دارد سعی کنید آن را به‌آرامی از پارچه جدا کنید.

  1. با مایع ظرف‌شویی بیٰ‌رنگ و آب، پاکسازی اولیه را انجام بدهید. با استفاده از یک تکه پارچه‌ی رنگ روشن، به‌آرامی لکه را پاک کنید.
  2. اگر لکه‌ی روی پارچه از شیر شکلات است، از چند قطره آمونیاک استفاده کنید. اگر لکه‌ی ایجادشده ناشی از شکلات تلخ است، از دو قاشق غذاخوری سرکه‌ی سفید (برای پارچه‌ی رنگی) یا پروکسیدهیدورژن (برای پارچه‌ی سفید) استفاده کنید.
  3. یک قاشق غذاخوری پودر لباس‌شویی آنزیم‌دار را با دو فنجان آب مخلوط کنید و قسمت لکه‌دار را به‌مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار بدهید و سپس کاملا آبکشی کنید.

در مورد چیزهایی که نمی‌توانید آنها را در ماشین لباس‌شویی بیندازید، روی لکه‌ الکل بمالید و پس از ۱۰ دقیقه به‌خوبی آبکشی کنید. برای پاک کردن لکه‌‌ی باقی‌مانده، از ترکیب آب و کمی پودر لباس‌شویی ملایم استفاده کنید.

۳. آدامس، چسب و سایر مواد چسبنده

پاک کردن لکه آدامس و چسب - نحوه پاک کردن انواع لکه ها

  1. برای پاک کردن آدامس، پارچه را در فریزر بگذارید تا منجمد شود، اگر این‌کار برای‌تان امکان‌پذیر نیست می‌توانید چند تکه یخ را در کیسه‌‌ی نایلونی کوچکی بگذارید و آن را روی قسمتی از پارچه که آدامس به آن چسبیده است قرار بدهید. وقتی آدامس سخت و سفت شد می‌توانید آن را از پارچه جدا کنید، بدون اینکه لکه‌ای از آن باقی بماند.
  2. در مورد چسب و سایر مواد چسبنده، از محصولی استفاده کنید که مخصوص همین کار ساخته شده است. این محصولات فرمولی دارند که می‌تواند باقی‌مانده‌ی مواد چسبیده‌شده را بشکنند و از روی پارچه پاک کنند. این محصول را به‌کار ببرید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا اثر کند، سپس سعی کنید ماده‌ی چسبیده‌شده را بردارید، هر چند بار که لازم است این کار را تکرار کنید تا کاملا پاکسازی شود.
  3. برای پاک کردن چسب‌ مایع، کمی مایع ظرف‌شویی و آب کافی است.

برای پاک کردن چسب‌های دائمی مانند اپوکسی (چسب پلاستیکی) یا چسب قطره‌ای به استون نیاز دارید، بعد هم پارچه را کاملا بشویید و آبکشی کنید.

۴. مداد شمعی

پاک کردن لکه مداد شمعی - برطرف کردن انواع لکه ها

  1. از محصولی که مخصوص پاک کردن این نوع لکه‌ها ساخته شده استفاده کنید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند تا اثر کند. سپس سعی کنید لکه را پاک کنید، هر چند بار که لازم است این کار را تکرار کنید تا لکه کاملا برطرف شود.
  2. پارچه را روی یک دسته دستمال کاغذی بگذارید طوری‌‌که سطح لکه‌دار روی دستمال باشد، یک روغن روی آن اسپری کنید و بگذارید ۵ دقیقه بماند. پارچه را برگردانید و مجددا اسپری کنید، ۵ دقیقه دیگر هم صبر کنید و سپس به‌خوبی آبکشی کنید.
  3. مایع ظرف‌شویی همراه با آب گرم نیز برای پاک کردن لکه‌ی مداد شمعی مناسب است.

۵. آب‌میوه

پاک کردن لکه آبمیوه - از بین بردن لکه ها

۱. پارچه را به‌مدت ۳۰ دقیقه در آب سرد قرار بدهید. سپس آن را در ترکیبی از آب گرم و کمی شوینده‌ی آنزیم‌دار غوطه‌ور کنید، با آب سرد آبکشی کنید و بعد پارچه را در محلولی که از ترکیب سرکه و آب (به نسبت یک به دو) درست کرده‌اید قرار بدهید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند.

۲. از یک محصول لکه‌بر استفاده کنید و سپس در پودر آنزیم‌دار شست‌و‌شو بدهید.

۶. قهوه

پاک کردن لکه قهوه - برطرف کردن انواع لکه ها

    1. برای برطرف کردن لکه قهوه، با یک محصول لکه‌بر روی لکه را بپوشانید و پس از ۱۰ دقیقه با استفاده از یک پودر آنزیم‌دار، با آب گرم بشویید.
    2. با کمک مایع ظرف‌شویی و آب گرم سعی کنید لکه را پاک کنید.
    3. اگر لکه‌ی موردنظر از شیر قهوه است، از محصولی استفاده کنید که حلال چربی باشد.

۷. گِل و لای

پاک کردن لکه گل و لای - پاک کردن لکه ها

      1. اجازه بدهید گِل خشک شود. سپس سعی کنید هرقدر که امکان دارد آن را از پارچه جدا کنید. از یک شوینده‌ی ملایم و کمی آب استفاده کنید و پارچه را بمالید تا کف درست شود. بعد از آبکشی اگر هنوز هم لکه‌ای باقی مانده بود، از ترکیب سرکه و آب (به نسبت مساوی) برای پاک کردن آن استفاده کنید و با یک شوینده‌ی آنزیم‌دار بشویید.
      2. در مورد چیزهایی که نمی‌توانید آنها را در ماشین لباس‌شویی بیندازید، بگذارید گِل خشک شود و سعی کنید آن را جدا کنید. از یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی و یک فنجان آب برای پاک کردن لکه استفاده و با آب سرد آبکشی کنید.

۸. گریس و روغن

پاک کردن لکه گریس و روغن - پاک کردن انواع لکه ها

      1. سطح لکه‌دار را روی یک دسته دستمال کاغذی بگذارید، کمی حلال چربی روی آن بریزید و اجازه بدهید خشک شود، سپس آبکشی کنید. برای شست‌و‌شو در ماشین لباس‌شویی هم از گرم‌ترین آبی که برای شست‌و‌شوی پارچه‌ی موردِنظر توصیه شده است استفاده کنید.
      2. روی لکه را با یک پودر جاذب مانند نشاسته‌ی ذرت، جوش شیرین، نمک یا پودر بچه بپوشانید و بگذارید کمی بماند. سپس بدون آنکه ساییده شود پودر را از روی پارچه بردارید. اگر لکه هم‌چنان باقی بود، از یک حلال پاک‌کننده‌ی خشک استفاده کنید.
      3. به لکه صابون ظرف‌شویی بزنید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند. با یک تکه پارچه‌ی تمیز سعی کنید لکه را پاک کنید و سپس با یک شویند‌ه‌‌ی آنزیم‌دار بشویید.

برای پاک کردن لکه‌ی چربی از روی فرش، روی آن الکل بمالید.

۹. جوهر

پاک کردن لکه جوهر - پاک کردن لکه ها

      1. مؤثرترین ماده‌ای که می‌تواند لکه‌ی جوهر را پاک کند، اسپری موست! یک پارچه یا حوله‌ی تمیز را زیر لکه بگذارید و روی لکه را اسپری کنید تا کاملا خیس شود. اجازه بدهید چند ثانیه بماند و سپس با یک پارچه‌ی تمیز دیگر سعی کنید لکه را پاک کنید. این کار را تکرار کنید تا لکه پاک شود و بعد پارچه را با یک شوینده‌ی آنزیم‌دار بشویید.
      2. پارچه‌‌ی لک‌شده با جوهر را شب تا صبح در شیر غوطه‌ور کنید و سپس طبق روال معمول بشویید.

۱۰. خون

پاک کردن لکه خون - پاک کردن لکه ها

      1. لکه‌ی خون را در آب سرد غوطه‌ور کنید و سپس به‌آرامی با انگشت لکه را بسابید. بسته به اندازه‌ی لکه ممکن است لازم باشد چند بار آبی را که به‌علت وجود خون صورتی می‌شود، عوض کنید.
      2. سپس با آب سرد آبکشی کنید و دوباره در آب سرد غوطه‌ور کنید. قبل از شست‌و‌شو، کمی لکه‌بر روی آن بریزید و بگذارید کمی بماند.
      3. برای پارچه‌های سفید یا رنگ روشن با لکه‌های سرسخت می‌توانید از پروکسیدهیدروژن استفاده کنید.
      4. محلول آب‌نمک (۲ قاشق غذاخوری نمک در یک لیتر آب) درست کنید و پارچه‌‌ی لکه‌دار را در آن غوطه‌ور کنید.

۱۱. عرق

پاک کردن لکه عرق - پاک کردن لکه ها

      1. قبل از شست‌و‌شو از یک لکه‌بر استفاده کنید و بگذارید طبق دستور کمی بماند. پارچه را در گرم‌ترین آبی که در مورد آن پارچه توصیه شده است و با کمک یک شوینده‌ی آنزیم‌دار و سفیدکننده بشویید.
      2. بعد از استفاده از لکه‌بر، از سرکه‌ی رقیق‌شده برای برطرف کردن لکه‌ی باقی‌مانده استفاده کنید و سپس با آب سرد کاملا آبکشی کنید.

۱۲. سس کچاپ و سایر موادی که گوجه‌فرنگی دارند

پاک کردن لکه سس کچاپ - پاک کردن لکه ها

  1. هرچه سریع‌تر پارچه را زیر آب سرد بگیرید.
  2. سپس آن را در آب گرم غوطه‌ور کنید و با یک اسفنج آغشته به صابون ظرف‌شویی روی لکه ضربه بزنید.
  3. لکه‌های سرسخت را می‌توانید با متیل‌الکل برطرف کنید.
  4. از یک لکه‌بر استفاده کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. از سرکه‌ی رقیق‌شده برای پاک کردن اثر باقی‌مانده از لکه استفاده کنید.
۱۳.لکه زرد سیگار

اگر لباس شما در اثر سوختگی یا سیگار زرد شده است حبه قندی را روی لکه بکشید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا لکه از بین برود.و سپس آنرا با آب و پودر لباسشویی بشویید.

۱۴.لکه نوشابه

قشر نازکی از نمک یا پودر تالک (پودر بچه) روی لکه بریزید و آن را تا یک ساعت بگذارید بماند سپس با کمی مایع ظرفشویی و آب گرم شست وشو دهید.

 

مهدی پارسا

دیدگاهتان را بنویسید