- فرهنگی, هنر

اعطای «نشان لطفی» به هنرمندان موسیقی تصویب شد

 «نشان لطفی» به یاد استاد محمدرضا لطفی هنرمند پرآوازه موسیقی ایرانی با تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسید.

 در اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که به میزبانی استان گلستان و شهر گرگان برگزار شد، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد که این نشان به هنرمندان برجسته حوزه موسیقی در کشور اعطا خواهد شد. بر این اساس، قرار است که «نشان لطفی» هر دو سال یکبار، به هنرمندانی برگزیده و سرآمد در حوزه موسیقی اعطا شود.

پیش از این، در حوزه فرهنگ، «نشان دهخدا» به عنوان معتبرترین نشان در این عرصه به فعالان فرهنگی اعطا می‌شده است و اینک «نشان لطفی» بالاترین نشانی خواهد بود که در حوزه هنر و موسیقی به فعالان برجسته ارائه خواهد شد.

استاد محمدرضا لطفی یکی از برجسته ترین آهنگسازان و نوازندگان موسیقی ایرانی است که آثار مهم و اثرگذاری به گنجینه موسیقی ایران ارائه کرد. سپیده یا ایران ای سرای امید، کاروان شهید، سرای بی کسی، داروک، بخشی از آثار ماندگار و فراموش ناشدنی این هنرمند است.

وی صبح جمعه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ بر اثر بیماری سرطان در ۶۷ سالگی در بیمارستان پارس تهران درگذشت.

استاد محمدرضا لطفی را می‌توان در زمره اساتید موسیقی سنتی ایران برشمرد که تلاش‌های بسیاری را برای ماندگاری و شکوفایی موسیقی به ثمر رساند. انتشار آلبوم های متعدد با همکاری اساتیدی همچون محمدرضا شجریان، مجموعه آثار صوتی با نام چاوش و تاسیس گروه موسیقی شیدا از مهمترین فعالیت های این استاد سرشناس موسیقی سنتی کشور به شمار می‌رود.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تا ۲۷ آبان ماه در گرگان برگزار می‌شود.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید