- سلامت

اغلب بیماری‌های ویروسی نیازی به آنتی بیوتیک ندارند

با شروع فصل سرما و وفور بیماری‌های ویروسی، انجمن آسم و آلرژی ایران به اصلاح روش درمانی برخی بیماری های شایع ویروسی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، انجمن آسم و آلرژی ایران، در این مطلب آورده است:

این روزها با شروع فصل سرما و وفور بیماری‌های ویروسی برخی مشاغل فرصت بیشتری برای ارائه خدمت به هموطنان عزیز دارند. در کنار زحمت های طاقت فرسای پزشکان خانواده و همکاران عزیز جان بر کف در اورژانس های شبانه روزی و کلینیک و مطب اطبای عمومی، متخصصین داخلی، کودکان، عفونی، گوش، حلق وبینی و….عده قلیلی هم هستند که دانسته و یا ندانسته اقدام به تجویز داروهای تزریقی متعدد و بدون جایگاه علمی کرده و از یک طرف بر بار مالی هزینه های درمان خانواده و کشور می‌افزایند و طرف دیگر چه بسا جان بیمار را به خطر میاندازند. اغلب بیماری‌های ویروسی شایع نیازی به داروی آنتی بیوتیک ندارند و استفاده چند داروی ساده که غالبا این داروها نیازی به نسخه پزشک ندارد برای کنترل علایم آزار دهنده سرماخوردگی کافی است. تجویز دارو از طریق رگ و استفاده همزمان داروها از گروه‌های مختلف مثل آنتی بیوتیک، کورتیکواستروئید، داروهای ضد التهابی غیراستروییدی و انواع ویتامین‌ها ی رنگی نه تنها هیچ نقشی در درمان بیماری ویروسی ندارد بلکه شانس عوارض دارویی و واکنش های آلرژیک بخصوص شوک حساسیتی را می‌افزاید و متاسفانه می‌تواند بیمار را به خطرات شدید ناشی از مصرف همزمان داروهای تزریقی از جمله مرگ بیاندازند.
در همین راستا انجمن آسم و آلرژی ایران در جهت اصلاح روش درمانی چند توصیه دارد:
۱- با توجه باینکه اغلب سرماخوردگی ها ویروسی است که طی چند روز تا یک الی دو هفته بهبودی حاصل می‌شود با مصرف مایعات گرم و در صورت تب با استامینوفن خوراکی علائم را کنترل کنید.
۲- اگر در شروع بیماری تب بالا( بیشتر از ۳۸.۵ تا ۳۹) داشتید و یا بعد از گذشت چند روز از علائم سرماخوردگی تب بالا پیدا کردید به پزشک مراجعه کنید.
۳- آنتی بیوتیک داروی ضد تب نیست، بنابراین با شروع تب نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.
۴- با توجه باینکه پتاسیل عوارض داروهای خوراکی و شدت عوارض کمتر از تزریقی بخصوص نوع وریدی است، حتی‌المقدور از داروهای تزریقی اجتناب شود.
۵- ترکیب چند دارو شانس واکنش های دارویی را افزایش می‌دهد لذا از تزریق وریدی چند دارو بطور همزمان اجتناب شود.
۶- داروهای مکمل یا تقویتی در صورت کمبود ماده خاص مثل ویتامین‌ها باید مصرف شود و تجویز وریدی آن هیچ ارجحیتی به نوع خوراکی ندارد ، لذا در صورت نیاز از نوع خوراکی استفاده کنید.
۷- از جمله داروهایی که احتمال واکنش آلرژیک آنها زیاد است یکی گروه آنتی بیوتیک ها (خانواده بتا لاکتام) و دیگر داروهای مسکن غیر استروئیدی است، از این دو گروه دارو که زیاد مصرف می‌شود مثل برخی از انواع سفتریاکسون و گروه دوم آمپول کتورولاک است که متاسفانه در برخی مراکز بطور همزمان و بصورت وریدی همراه با سرم به بیماران سرماخورده( اعم از ویروس آنفلوآنزا یا کرونا) تجویز می‌شود و موارد متعددی منجر به واکنش های آلرژیک دارویی و شوک آنافیلاکسی شده است، لذا موکدا توصیه می‌شود از چنین روش درمانی اجتناب کنید.
۸- البته باید به تکلیف و نقش نظارتی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، معاونت درمان دانشگاه های سراسر کشور، سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و روشنگری انجمن های علمی در این راستا یک تکلیف ملی، اخلاقی و علمی است که انتظار می‌رود بی تفاوت نباشیم.