- اجتماعی, تکنولوژی

امنیت غذایی کشور با فناوری ۵G تامین خواهد شد

فناوری نسل پنجم ارتباطی که اکنون به‌واسطه اپراتورهای ارتباطی در کشور پیاده‌سازی شده، می‌تواند از مهم‌ترین راهکارها برای توسعه بخش کشاورزی و عبور از معضل عدم‌تامین امنیت غذایی باشد.

، استفاده از فناوری نسل پنجم ارتباطی با وجود نوظهور بودن، راه خود را به سمت حوزه کشاورزی و صنایع مرتبط آن باز کرده و دلایل اصلی چنین موضوعی نیز کاهش هزینه‌ها و رونق تولید است که به ارمغان می‌آورد.

 طبق پیش‌بینی سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) برای تامین مواد غذایی موردنیاز مردم در سراسر دنیا باید از فناوری 5G در بخش کشاورزی و صنایع غذایی استفاده شود، زیرا برای جلوگیری از پدیده کمبود غذا و گرسنگی لازم است تا سال 2050، تولید غذا 70 درصد افزایش پیدا کند.

استفاده از نسل پنجم ارتباطی یا 5G در بخش کشاورزی می‌تواند علاوه بر گسترش کشاورزی خودکار، میزان هدررفت محصولات در مراحل تولید را به حداقل برساند.

با توجه به سرعت بالا و تأخیر پایین فناوری نسل پنجم، می‌توان برای کمک به بخش کشاورزی با استفاده از حسگرها و هواپیماهای بدون‌سرنشین با کنترل از راه دور کشاورزی خودکار را توسعه داد.

طی سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته با استفاده از تکنولوژی 5G روند تولید محصولات کشاورزی کنترل و نظارت می‌شود. به‌عنوان نمونه در هلند از این تکنولوژی برای تولید سیب‌زمینی، در ژاپن برای نظارت بر دمای آب و غلظت نمک در مزارع  استفاده شده است.

نسل پنجم ارتباطی امروزه در بخش آبیاری و سمپاشی هم به کمک کشاورزان آمده و حتی می‌توان از این ظرفیت برای ماشین‌های کشاورزی نیز بهره‌مند شد و به بخش کشاورزی دقیق و پایدارتری دست یافت.

از دیگر مزایای بهره‌مندی از فناوری نسل پنجم در بخش کشاورزی می‌توان به افزایش بهره‌وری اشاره کرد. بررسی شرایط آب، خاک، ماشین‌آلات و انتقال اطلاعات برای تحلیل داده‌ها با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند میزان بهره‌وری در بخش کشاورزی را ارتقاء دهد.

استفاده از تکنولوژی G5 در بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر در کشورهای توسعه یافته آغاز شده و در ایران نیز اپراتور همراه اول به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه کشور پا به عرصه استفاده از این تکنولوژی در بخش کشاورزی نهاده است.

در حال حاضر همراه اول خدمات و راهکارهایی در حوزه کشاورزی هوشمند ارائه و برای هوشمندسازی آبیاری مزارع و باغات، پایش وضعیت مزارع و باغات، سیستم مدیریت منابع مزرعه/باغات/کشت و صنعت‌ها، سیستم مدیریت هوشمند دامپروری‌ها و مرغداری‌ها، سیستم مدیریت هوشمند گلخانه‌ها، سیستم مدیریت هوشمند پرورش آبزیان، سیستم پایش وضعیت جنگل‌ها و مراتع چاره‌اندیشی کرده است.

این اپراتور برای تحقق کامل کشاورزی خودکار با استفاده از اینترنت نسل پنجم توسعه زیرساخت گسترده شبکه تلفن همراه با قابلیت اتصال از طریق دستگاه‌های مختلف، زیرساخت و فضای ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات به صورت امن و پایدار، پلتفرم اینترنت اشیا با ماژول‌های متناسب‌سازی شده، پلتفرم تبادلات مالی به‌منظور صدور و پرداخت قبوض، تجربه، دانش و زیرساخت فنی اپراتوری و خدمات پشتیبانی 24*7 مشترکان را تحقق بخشیده است.

بدون تردید توسعه کشاورزی خودکار با استفاده از فرصت‌هایی که اپراتور همراه اول برای استفاده از ظرفیت تکنولوژی 5G مهیا کرده، علاوه بر جلوگیری از اتلاف منابع در کشاورزی سنتی، بستر تامین امنیت غذایی کشور را نیز مهیا می‌کند.