روز جمعه پنجم اردیبهشت، انیمیشن «رویا شهر» به کارگردانی محسن عنایتی و تهیه کنندگی مصطفی حسنآبادی به اکران عمومی درآمد. به همین مناسبت خبرنگار ایسکانیوز به سراغ مصطفی حسنآبادی رفت. ایسکانیوز در طی این گفتوگو از پستی و بلندی مسیر انیمیشنسازی در ایران پرسید.
مصطفی حسنآبادی تهیه کننده انیمیشن «رویا شهر» در پاسخ به اینکه چه شد لازم دانستید سراغ مفهوم مقاومت برای ساخت انیمیشن بروید پاسخ داد: بعد از تجربهی موفق تولید انیمیشن سینمایی «بنیامین» که با محوریت امیدآفرینی، نگاه به آینده و پرداختن به مفاهیم آخرالزمانی تولید شده بود، کارگروه ایدهپردازی استودیو آیندهنگار تصمیم گرفت فراتر از دستاوردهای اولیهاش حرکت کند.
وی اظهار داشت: با بررسیهای عمیقتر و بازخوردهای ارزشمند مخاطبان و تحلیلهای کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که ایدهی محوری «بنیامین» ظرفیت بسیار گستردهتری برای پرداختن دارد. ظرفیتی که میتواند با نگاهی تازهتر و روایتی عمیقتر ارتباط بهتری و ماندگارتری با مخاطبان خودش برقرار کند.
حسن آبادی گفت: موضوعات مطرح شده در «بنیامین»، بهخصوص بحث امید در دل ناامیدیهای آخر الزمانی، با استقبال بالایی از سوی مخاطبان ما، بهویژه مخاطبان هدف یعنی کودکان و نوجوانان، روبهرو شد. همین بازخورد و جذابیتهای ذاتی این مفاهیم ما را به این نتیجه رساند که لازم است با نگاهی دوباره و زاویهای متفاوت به این اندیشهی ارزشمند بپردازیم.
وی ادامه داد: نتیجهی این تصمیم، آغاز پروژهی جدیدی تحت عنوان «رویا شهر» بود. ما در «رویا شهر» سعی کردیم به پشتوانهی تیم خلاق و متخصص استودیو آیندهنگار و با بهرهگیری از تجربیات موفق قبلی، علاوه بر ارتقای فنی، روایی و هنری، اثری تولید کنیم که نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بینالمللی هم بتواند تأثیرگذار باشد. تیم نویسندهی این اثر تلاشی آگاهانه داشت تا مخاطب، بهویژه مخاطب بینالمللی خود را به تأملی دربارهی نقش خودش در ساختن فردایی بهتر دعوت کند و بسیار امیدواریم که این موضوع محقق شده باشد.
تهیهکننده «رویا شهر» درمورد مدت زمان ساخت انیمیشن و چالشهای این مسیر گفت: تولید انیمیشن سینمایی «رویا شهر» حدود چهار سال زمان برد و در این مدت نزدیک به دویست نفر از بهترین متخصصان این حوزه با ما همکاری داشتند. طبیعتاً در پروژهای به این وسعت، چالشهای زیادی هم وجود داشت. یکی از مهمترین چالشها، زمانبر بودن فرآیند تولید بود.
وی تاکید کرد: ساخت انیمیشن به دلیل ماهیت پیچیدهاش نیازمند صرف زمان زیادی برای تولید است. در این مسیر، حفظ هماهنگی تیمی، مدیریت درست پروژه و حفظ کیفیت یکنواخت در طول زمان بسیار حساس بود. خوشبختانه با تلاش تیم مدیریت پروژه و تسلط و خلاقیت دوستانمان، موفق شدیم این روند را به خوبی کنترل کنیم.
حسن آبادی افزود: چالشهای بعدی ما هم بحث هزینههای بالای تولید بود. تولید انیمیشن، بهخصوص در این ابعاد، نیازمند منابع مالی قابل توجهی است که خب، با لطف خدا و حمایت حامیان پروژه توانستیم چالشهای مالی را هم تا حد زیادی پشت سر بگذاریم.
وی خاطرنشان کرد: مباحث فنی مثل رندر سنگین بعضی پلانها، مشکلات مختلف نرمافزاری و بعضاً کمبود نیروهای انسانی متخصص در مقاطع خاص هم از چالشهای دیگر این پروژه بود. در مجموع، تولید انیمیشن «رویا شهر» مسیری پرچالش بود که خوشبختانه با لطف خدا و تلاش مستمر تیم خلاق و مصمم آیندهنگار، موفق شدیم این پروژه را با کیفیت قابل قبولی به سرانجام برسانیم.
تهیه کننده «رویا شهر» باتوجه به تجربههای قبلیاش در انیمیشن سازی، چالشهای این حرفه در ایران و حمایت دولت در این زمینه گفت:یکی از مهمترین چالشهای حوزهی انیمیشن در کشور، بحث نیروهای انسانی متخصص است. هنرمندهایی که معمولاً تا یک مرحلهی قابل توجهی از نظر فنی پیشرفت میکنند و به سطحی میرسند که میتوانند نقش مؤثری در رشد صنعت انیمیشن ایفا کنند. اما متأسفانه در این مرحله، به دلایل مختلف از جمله شرایط اقتصادی، عدم تداوم فعالیت در پروژههای تولیدی و عدم حمایت از سوی نهاد یا سازمانی خاص، این نیروهای توانمند جذب شرکتهای خارجی میشوند، یا به صورت فریلنسر با استودیوهای خارجی کار میکنند، یا بهطور کامل مهاجرت میکنند و از کشور خارج میشوند.
وی تصریح کرد: این اتفاق در نوع خود، خروج سرمایهی انسانی محسوب میشود. سرمایهای که بهسختی در کشور پرورش پیدا کرده و میتواند آیندهی صنعت انیمیشن را تضمین کند. خروج این نیروها به ضرر همهی انیمیشن ایران است و بعضاً شکافهای عمیقی در تولید آثار ملی ایجاد میکند.
حسن آبای توضیح داد: به باور ما، دولت میتواند نقش مؤثری در کاهش این مهاجرت ایفا کند؛ به طرق مختلف از جمله حمایت هنرمندان در حوزههای مختلف، ارائه تسهیلات مالی، بیمههای حمایتی، ایجاد فرصتهای شغلی پایدار و حمایت از استودیوهای حرفهای که در این صنعت فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: این موارد به نظر میرسد که میتواند انگیزهی ماندن و فعالیت در داخل کشور را برای این نیروهای ارزشمند افزایش دهد و امیدواریم با ایجاد این حمایتها، از ادامهی این روند زیانبار جلوگیری شود و شاهد شکوفایی بیشتر استعدادهای انیمیشن ایران در داخل کشور باشیم.
تهیه کننده «رویا شهر» در جواب این سوال که آیا بعد از فیلم فجر تغییراتی در کار صورت گرفته است یا نه گفت: ما بعد از نمایش انیمیشن سینمایی «رویا شهر» در جشنوارهی فیلم فجر و دریافت بازخوردهایی که از مخاطبان و متخصصان این حوزه داشتیم، تصمیم گرفتیم تغییراتی را در فیلم ایجاد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: این تغییرات تا حدی نسخهی نهایی را تحت تأثیر قرار داد. ما علاوه بر اعمال تغییراتی در برخی پلانهای میانی و بازنویسی تعدادی از دیالوگها، تصمیم گرفتیم پایانبندی فیلم را هم به صورت کامل تغییر دهیم. این بازنگری به نظر ما باعث شد اثر جاندارتر و پویاتر بشود و از نظر جذابیت، ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کند.
حسن آبادی ادامه داد: حالا هم با توجه به اکرانهای این چند روز، بازخوردهای واقعاً مثبتی از مخاطبان دریافت کردهایم و خوشبختانه نشانههای خوبی از رضایت و ارتباط بهتر مخاطبانمان با نسخهی جدید مشاهده کردیم. امیدواریم این روند مثبت در ادامهی مسیر اکران هم تداوم داشته باشد.
وی در پاسخ ما به این سوال که آینده انیمیشن سازی را چگونه میبیند گفت: قطعاً با وجود همهی چالشها و سختیهایی که امروز در مسیر انیمیشنسازی ایران وجود دارد، آیندهی این هنر بسیار روشن و پرافتخار خواهد بود.
تهیه کننده «رویا شهر» افزود: اگر نگاهی به روند ده سال اخیر بیندازیم، میبینیم که اتفاقات بسیار بزرگ و مهمی در حوزهی انیمیشن کشور رخ داده است. انیمیشن در ایران صرفاً مختص تهران نیست و استودیوهای متعددی در جایجای این کشور همراه با نسلی از هنرمندان خلاق و جوان، با وجود همهی محدودیتها، در سختترین شرایط مشغول فعالیت هستند و آثاری فاخر، جذاب و درخشان تولید میکنند، آثاری که بعضاً در صحنههای بینالمللی هم خوش میدرخشند و برای کشورمان افتخارآفرینی میکنند.
وی در پایان گفت: این روند نشاندهندهی آیندهی بسیار درخشان برای انیمیشن این کشور است. بدون شک در سالهای آینده، اتفاقات بسیار خوبی در این صنعت رخ خواهد داد. البته تحقق این آیندهی خوب نیازمند حمایتهای هوشمندانهتر از سوی نهادهای مختلف است و امیدواریم این حمایتها هرچه پررنگتر صورت بگیرد تا روند رشد انیمیشنسازی در ایران شتاب بیشتری بگیرد و شاهد موفقیتهای بیشتر هنرمندان ایرانی هم در داخل کشور و هم در عرصههای بینالمللی باشیم
ایسکانیوز