- انیمیشن

اکران انیمیشن؛ آشتی مخاطبان با سالن‌های خاموش سینما

 
مهدی نیک‌آئین، مدیر پردیس سینمایی بهمن در یادداشتی رونق اکران انیمیشن در سینماهای کشور را به منزله آشتی مخاطبان با سالن‌های کم‌رونق کنونی دانست. متن این یادداشت که به صورت اختصاصی در اختیار فارس قرار گرفته به شرح زیر است:
 
“ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯ انیمیشن ﺩﯾﮕﺮ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ؛ ﺑﻠﮑﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺧﻼﻗﺎﻧﻪﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩﺗﺮﯾﻦ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﯼ ﺑﯿﺎﻥ ﺗﺼﻮﯾﺮﯼ ﻭ ﺭﻭﺍﯾﺖﮔﺮﯼ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺍﺳﺖ.ﺍﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺗﺨﯿﻞ، ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﻭ ﻣﻔﻬﻮﻡﭘﺮﺩﺍﺯﯼ ﻓﻠﺴﻔﯽ ﯾﺎ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻣﺮﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ، ﻧﻘﺎﺷﯽ ﻭ ﺳﯿﻨﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭﻧﻮﺭﺩﯾﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻭ ﻣﻌﻨﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
 
ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ، سابقه ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺍﻧﯿﻤﯿﺸﻦ ﺑﻪ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﻧﯿﻢ ﻗﺮﻥ ﻣﯽﺭﺳﺪ ﻭ ﺻﻨﻌﺖ ﺍﻧﯿﻤﯿﺸﻦ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﭘﻮﯾﺎﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬﺍﺭﺗﺮﯾﻦ ﺑﺨﺶﻫﺎﯼ ﺳﯿﻨﻤﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭﯼ ﭼﻮﻥ ﺷﺎﻫﺰﺍﺩﻩ ﺭﻭﻡ، ﻓﯿﻠﺸﺎﻩ، ﭘﺴﺮ ﺩﻟﻔﯿﻨﯽ، ﺑﭽﻪ ﺯﺭﻧﮓ ﻭ ﺍﻧﯿﻤﯿﺸﻦ ﯾﻮﺯ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺳﯿﻨﻤﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﺗﻨﻮﻉ ﮊﺍﻧﺮ، ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﭘﻮﯾﺎﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﻧﯿﻤﯿﺸﻦ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﺟﺬﺏ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺍﻧﺒﻮﻩ ﻭ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺑﺎ ﺁﺛﺎﺭ ﮔﻮﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺳﯿﻨﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪ ﺳﯿﻨﻤﺎﺩﺍﺭﯼ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺣﻀﻮﺭﯼ ﭘﺮﺭﻧﮓ ﻭ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﭼﻬﺮﻩﺍﯼ ﺗﺎﺯﻩ ﻭ ﺍﻣﯿﺪﺑﺨﺶ ﺍﺯ ﺳﯿﻨﻤﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ. ﺍﻟﺒﺘﻪ باید به این نکته توجه داشت که ﺭﻭﻧﺪ مذکور، ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﯼ، ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ می‌تواند ﺍﺳﺘﻤﺮاﺭ ﯾﺎﺑﺪ.
 
انیمیشن ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﮔﺮﺩﺵ ﻣﺎﻟﯽ ﭼﻨﺪ ﺩﻩ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺩﻻﺭﯼ، ﻧﻘﺸﯽ ﮐﻠﯿﺪﯼ ﺩﺭ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺳﻠﯿﻘﻪ ﻭ ﺗﻔﮑﺮ ﺑﺼﺮﯼ ﻧﺴﻞ‌های ﺟﺪﯾﺪ بر عهده ﺩﺍﺭﺩ؛ ﺍﺯ ﺗﻮﻟﯿﺪﺍﺕ ﺩﯾﺰﻧﯽ، ﭘﯿﮑﺴﺎﺭ ﻭ ﺩﺭﯾﻢﻭﺭﮐﺲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﺁﺛﺎﺭ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﺷﺮﻕ ﺁﺳﯿﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ: «ﺳﻮﺯﻭﻣﻪ» ﯾﺎ «ﭘﺴﺮ ﻭ ﻣﺮﻍ ﻣﺎﻫﯿﺨﻮﺍﺭ» ﺍثر ﻫﺎﯾﺎﺋﻮ ﻣﯿﺎﺯﺍﮐﯽ، ﻫﻤﮕﯽ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﭘﯿﺎﻡﻫﺎﯼ ﺍﺧﻼﻗﯽ، ﺯﯾﺴﺖﻣﺤﯿﻄﯽ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﭘﯿﺸﺮﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
 
ﺗﻤﺎﺷﺎﯼ این ﺁﺛﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻧﻪﺗﻨﻬﺎ ﺳﺮﮔﺮﻡﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪﺍﯼ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ نیز ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﻓﺮﺻﺖ ﺁﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﮔﺴﺘﺮﻩ ﻣﺘﻨﻮعی ﺍﺯ ﻓﺮﻫﻨﮓﻫﺎ، ﺯﯾﺒﺎﯾﯽﺷﻨﺎﺳﯽﻫﺎ ﻭ ﺭﻭﺍﯾﺖﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺭﺍ هم ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽآورد.
 
اما ﺍﺯ ﻣﻨﻈﺮ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ، ﺍﮐﺮﺍﻥ ﺍﻧﯿﻤﯿﺸﻦ در سینماها ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﭘﺎﯾﺪﺍﺭﺗﺮﯾﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺟﺬﺏ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﻫﺎ ﻭ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ به شمار می‌آید. ﺍﯾﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ درگیری با ﺩﺍﻣﻨﻪ ﺳﻨﯽ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩﺗﺮ، می‌توانند ﺑﻪ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ ﮔﯿﺸﻪ ﻭ ﺭﻭﻧﻖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺳﯿﻨﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.از این‌رو به نظر می‌رسد ﻧﻤﺎﯾﺶ همزمان ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺭﻭﺯ ﺩﻧﯿﺎ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﺗﻮﻟﯿﺪات ﺩﺍﺧﻠﯽ، ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ به ﺍﺭﺗﻘﺎﯼ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩهای ﻓﻨﯽ ﻭ ﻫﻨﺮﯼ ﺍﻧﯿﻤﯿﺸﻦ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺁﮔﺎﻩ ﻭ ﻣﻄﺎﻟﺒﻪﮔﺮ منجر ﺷﻮﺩ.ﺍﻧﯿﻤﯿﺸﻦ ﺩﺭ ﺫﺍﺕ ﺧﻮﺩ، ﺭﺳﺎﻧﻪﺍﯼ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ، ﺍﺧﻼﻗﯽ ﻭ ﻓﺮﺍﻣﺮﺯﯼ ﺍﺳﺖ و اهتمام ﺟﺪﯼﺗﺮ ﺑﻪ ﺁﻥ نه‌تنها ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺭﺷﺪ ﺳﯿﻨﻤﺎﯼ ﮐﻮﺩﮎ ﻭ ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ایران ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻠﮑﻪ قادر است ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺁﻓﺮﯾﻨﯽ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﯿﺎﻧﯽ ﺳﯿﻨﻤﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ نیز ﻧﻘﺸﯽ ﺑﻨﯿﺎﺩﯾﻦ ﺍﯾﻔﺎ ﮐﻨﺪ.
 
ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺳﯿﻨﻤﺎﯼ ﻣﻠﯽ ﺑﺪﻭﻥ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬﺍﺭﯼ ﻓﮑﺮﯼ ﻭ ﻋﻤﻠﯽ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ انیمیشن، ﺗﺼﻮﯾﺮ ﮐﺎﻣﻠﯽ ﺍﺯ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻭ ﻓﺮﺩﺍﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺷﺎﯾﺪ ﻫﯿﭻ ﺯﺑﺎﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻧﯿﻤﯿﺸﻦ ﻧﺘﻮﺍﻧﺪ ﺧﯿﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﺪﻝ ﮐﻨﺪ”.
فارس