- فرهنگی

برای نخستین بار در تهران جشنواره جهانی شعر آیینی برگزار می شود

 
نشست خبری جشنواره جهانی شعر آیینی با حضور سید عبدالله حسینی دبیر جشنواره، قاسم صرافان دبیر علمی جشنواره وعلی فروزانفر دبیر اجرایی در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست  سید عبدالله حسینی دبیر جشنواره گفت: جشنواره آیینی یک رسالت قرآنی  است که شامل ایمان، عمل صالح، ذکر کثیر پروردگار و بعد انتصار است، به همین دلیل است که ائمه به شعر به عنوان تنها رسانه موجود اهمیت می دادند.

وی افزود : در صدر اسلام تنها رسانه شعر بوده آنقدر اهمیت داشت که برای آن  حتی مسابقه برگزار می‌شد و7 شعر برگزیده وبه دیوار کعبه آویزان می شد، آن زمان شعر از اهمیت بالایی برخوردار بود وسلبریتی ها همه شعرا بودند.

دبیر جشنواره خاطر نشان کرد : این نگرش و توجه به شعر را با الان مقایسه کنید به اهمیت رسانه شعر پی می برید، جای خالی شعر در هیات های انگلیسی زبان همیشه احساس می شد، من این مشکل را بیان کردم بعد به ذهنم رسید ما مسابقه ادبی به زبان انگلیسی برگزار کنیم،  این بود که به فکر جشنواره جهانی شعر خوانی افتادیم که سه سال پیش در آفریقا بنیانگذاری شد.

 در ادامه قاسم صرافان دبیر علمی جشنواره با توضیحی درباره  جشنواره گفت: مهم ترین انگیزه ای که باعث شد جشنواره راه بیافتد انگیزه سازی برای شاعران در حوزه انگلیسی وفار سی بود که با قدرت بیشتر قلم بزنند، ما برای هنرهای دیگر جشنواره های مهمی با جوایز داریم ولی برای شعر سال‌های سال این اتفاق نیافتاده بود پس این حرکت حس می شد، این قدم اول ما بود مطمئنا بعد از اطلاع رسانی از این جشنواره استقبال می شود.

وی با اشاره به جزئیات جشنواره گفت : داوری ها در چند مرحله انجام شده است، 460 شعر مورد بررسی قرار گرفت که از بین آنها 77 شعر به مرحله نیمه نهایی رسید، 40 اثر انتخاب شد که  فکر می‌کنم 15 داور داوری کردند که از بین آنها 16 اثر به مرحله نهایی رسید.

دبیر علمی جشنواره افزود : مستند کوتاهی از شعر شاعرانی که شرکت کردند و معرفی هر کدام از آنها تهیه شده است که از بین آنها سه اثر برگزیده هم معرفی می شود.

وی اظهار داشت : چندین ترکیب بند را از شعرا دریافت کردیم من با بسیاری از دوستان که اثرشان را فرستاده بودند آشنا بودم شاید یکی از بهترینها  را سروده بودند. 

علی فروزانفر دبیر اجرایی جشنواره عنوان کرد: انشالله مراسم اختتامیه در روز 9 شهریور ساعت 17 در سالن سوره برگزار می شود فراخوان هم در بخش فارسی وانگلیسی است  که جوایز هم به همین صورت خواهد بود.

وی افزود : جوایزی که برای هر کدام از این بخش ها در نظر گرفته شده بالغ بر 11 هزار، پانصد یورو است، نشان وتندیس خاصی  برای جشنواره در نظر گرفته شده است، که جایزه نشان آستان را اهدا می کنیم، مراسم سخنرانی هم با حضور وزیر ارشاد ودیگر بزرگان است.

حسینی در انتها گفت: این جشنواره به دو زبان انگلیسی وفارسی برگزار و جایزه ای که داده می شود بزرگترین جایزه ادبی در کشور است تا انگیزه ایجاد کنیم و به شعرا اهمیت دهیم ، قرار شد نفر اول 5 هزار یورو، دوم 2500 یورو و  به این ترتیب تا نفر شانزدهم جوایزی داده شود.

وی افزود :قرار است در جشنواره از علی موسوی گرمارودی برای خط خون، علیرضا قزوه و علی معلم دامغانی  تقدیر شود همچنین شعر برگزیده جشنواره با خط یک استاد برجسته در لوح سنگی نوشته ودر یکی از پارک‌های شهر نصب شود، صحبتی هم شده تا حرم  سید شهدا لوحی خطاطی از همین شعرای برگزیده نصب شود.

جهانی پرس

دیدگاهتان را بنویسید