- فیلم و سینما

برنامه نمایش فیلم‌های ایرانی در برلین

جشنواره فیلم برلین در حالی که کمتر از ۱۰ روز دیگر در آلمان به صورت حضوری برگزار می‌شود که در مجموع میزبان ۵ فیلم ایرانی در بخش‌های مختلف است.

هفتاد و دومین جشنواره فیلم برلین از ۱۰ تا ۲۰ فوریه (۲۱ بهمن تا ۱ اسفند) به صورت حضوری در آلمان کلید خواهد خورد و سینمای ایران که امسال نماینده‌ای در بخش رقابتی اصلی ندارد اما با آثاری در بخش‌های پانوراما، نسل، مواجهه و فوروم این رویداد سینمایی حاضر است.

فیلم سینمایی «تا فردا» به کارگردانی علی عسگری و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی که به بخش پانورامای جشنواره فیلم «برلین» دعوت شده، اولین نمایش خود را روز ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) ساعت ۲۲ در سالن «Zoo Plast ۱» خواهد داشت و در ادامه در ۶ نوبت دیگر طی روزهای ۱۵، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ فوریه (۲۶، ۲۹، ۳۰ بهمن و اول اسفند) به روی پرده خواهد رفت.

«تا فردا» محصول مشترک ایران، فرانسه و قطر است و به صورت مشترک توسط علیرضا خاتمی و علی عسگری نوشته شده است.

همچنین فیلم سینمایی «روز سیب» به کارگردانی محمود غفاری و تهیه‌کنندگی الهه نوبخت، در اولین نمایش جهانی خود به بخش رقابتی «نسل ها» در هفتاد و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین راه یافته است. این فیلم نیز نخستین نمایش خود را روز ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) از ساعت ۱۳ در سالن «Urania» پشت سر خواهد گذاشت و در ادامه نیز در چهار نوبت دیگر تا روز ۱۹ فوریه به روی پرده خواهد رفت.

«گوزن» ساخته هادی بابایی فر هم در بخش فیلم های کوتاه “نسل” دیگر اثر سینماگران ایرانی در برلین ۲۰۲۲ است و فیلم‌های این بخش نیز ۵ نوبت از ۱۵ تا ۲۰ فوریه (۲۶ بهمن تا ۱ اسفند) به نمایش گذاشته خواهند شد.

فیلم کوتاه «گوزن» به کارگردانی هادی بابایی‌فر و تهیه‌کنندگی هادی بابایی‌فر و محمود غفاری نیز در اولین حضور بین المللی خود در بخش نسل‌ جشنواره برلین به نمایش گذاشته می‌شود و پخش بین المللی این فیلم بر عهده شرکت AtoZinema به مدیریت آزاده مسیح زاده است.

همچنین مستند «جمعه می‌بینمت» ساخته میترا فراهانی به عنوان محصول مشترک، فرانسه، سوئیس، ایران ولبنان هم در بخش مواجهه (Encounters) برلیناله پذیرفته شده است. این مستند ۹۶ دقیقه‌ای که روایتی است از گفتگویی میان «ژان لوک گدار» چهره پیشگام سینمای موج نوی فرانسه و ابراهیم گلستان فیلمساز و چهره ادبی ایرانی از طریق ایمیل‌های منظم هفتگی، فیلم‌ها، تصاویر، کلمات قصار و و نامه‌هاست، نخستین نمایش خود را روز ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) از ساعت ۱۸ در سالن «CinemaxX ۷» جشنواره تجربه خواهد کرد و در ادامه نیز تا تاریخ ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن)، چهار بار دیگر نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

محمد رضا فرزاد با فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای «مجموعا» به عنوان محصول مشترک ایران و لهستان در بخش Forum Expanded حضور دارد که از ۱۳ تا ۱۹ فوریه (۲۴ تا ۳۰ بهمن) ۳ بار به نمایش گذاشته می‌شوند.

امسال حامد سلیمان‌زاده فیلمساز ایرانی نیز یکی از داوران جایزه فیپرشی جشنواره فیلم برلین است. هیات داوران انجمن بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) فیلم‌های بخش مسابقه اصلی، مواجهه، پانوراما و فروم جشنواره را داوری می‌کنند و در هر بخش یک فیلم را به عنوان برگزیده انتخاب خواهند کرد.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید