- جشنواره های دیدنی, فرهنگی

بزرگترین فستیوال‌ها در ژاپن

فستیوال‌ها همیشه راهی برای شناخت بیشتر فرهنگ به شمار می‌روند. در کشور ژاپن نیز فستیوال‌ها و جشن‌های بسیار بزرگی برگزار می‌شود که در عین سرگرم‌کننده و تماشایی بودن، راه بسیار خوبی برای آشنایی با فرهنگ مردم آن محسوب می‌شود. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بزرگترین فستیوال‌های ژاپن بپردازیم.

Shogatsu (New Year)

Shogatsu (New Year)

۱. شوگاتسو یا سال نو

  • تاریخ: ۳۰ دسامبر تا ۳ ژانویه

سال نو همیشه در ژاپن جدی گرفته می‌شود. در اینجا به جشن سال نوی میلادی، شوگاتسو گفته می‌شود و تاریخ آن همزمان با ۱ ژانویه بر طبق تقویم میلادی است اما باید گفت که این جشن چند روز قبل و بعد از این تاریخ نیز ادامه دارد. شوگاتسو یکی از بزرگترین جشن‌های ژاپن به شمار می‌رود که در آن، انواع غذاهای سنتی و خوشمزه در دسترس هستند.

به هنگام سال نو در ژاپن، معابد بودایی ۱۰۸ مرتبه ناقوس را به صدا در می‌آورند که برابر با گناهان و امیال انسان‌ها است. همانند سال نوی چینی، مردم در این موقع از سال غذاهای خاصی را تدارک می‌بینند و به بچه‌ها نیز هدیه یا پول می‌دهند. خانواده‌ها نیز کنار هم جمع می‌شوند و اوقات خوشی را سپری می‌کنند.

Setsubun (The Bean-Throwing Festival)

Setsubun (The Bean-Throwing Festival)

۲. فستیوال ستسوبون یا پرتاب لوبیا

  • تاریخ: ۳ یا ۴ فوریه

فستیوال ستسوبون بسیار سرگرم‌کننده و عجیب است و آغازگر فستیوال‌های بهاری به شمار می‌رود. این جشنواره، سنتی قدیمی است که در آن، صحنه‌های کوچکی در سراسر کشور و به خصوص در معابد برپا می‌شود و در آنجا، آبنبات و پول به میان جمعیت پرتاب می‌گردد. در داخل خانه‌ها نیز خانواده‌ها لوبیا یا سویا را پرتاب می‌کنند تا بدین شکل، ارواح خبیث را دور کنند. در این رویدادها نیز شخصی از خانواده ماسکی اهریمنی به صورت می‌زند و نقش این ارواح خبیث را به نمایش می‌گذارد و دیگر اعضای خانواده نیز با پرتاب لوبیا یا سویا او را دور می‌کنند. به همین دلیل نیز این فستیوال به عنوان جشنواره پرتاب لوبیا شهرت پیدا کرده است.

Hanami (Cherry Blossom Festival)

Hanami (Cherry Blossom Festival)

۳. هانامی یا جشن شکوفه‌های گیلاس

  • تاریخ: بین ماه مارس و ماه مه و بسته به مناطق مختلف ژاپن

هانامی که همان فستیوال شکوفه‌های گیلاس (Cherry Blossom Festival) است،‌ سنتی باستانی به شمار می‌رود که تمام مردم ژاپن آن را در اوایل فصل بهار جشن می‌گیرند. هانامی در زبان ژاپنی به معنای تماشای گل است و در این جشن نیز مردم به تماشای شکوفه‌های گیلاس می‌نشیند و از خوردن و نوشیدن انواع خوراکی‌ها لذت می‌برند.

خانواده‌ها، دوستان و همکاران در مناطق آرام پارک‌ها گردهم جمع می‌شوند و این جشن را برگزار می‌کنند. آهنگ‌های محلی، رقص‌های سنتی، مسابقات قدیمی، رژه‌های مختلف نیز از جمله دیگر کارهایی است که مردم در جشن شکوفه‌های گیلاس انجام می‌دهند.

Golden Week

Golden Week

۴. هفته طلایی

  • تاریخ: اواخر آوریل تا ۶ ماه مه

هفته طلایی (Golden Week) به عنوان شلوغ‌ترین زمان برای سفر به ژاپن شناخته می‌شود. در این موقع از سال که آب‌وهوای بهاری بسیار خوشایند است، چهار فستیوال متفاوت ژاپن پشت سرهم برگزار می‌شوند. خود ژاپنی‌ها نیز از این موقعیت استفاده می‌کنند و به تعطیلات می‌روند. به همین دلیل نیز هتل‌ها، پروازها و همچنین حمل و نقل عمومی بسیار شلوغ می‌شود و بسیاری از کسب‌وکارها نیز به مدت یک هفته تعطیل هستند و بسیاری از معابد و جاهای دیدنی کشور نیز بسیار شلوغ می‌شود.

اولین تعطیلات هفته طلایی، روز شووا (Showa Day) در تاریخ 29 آوریل است که سالروز تولد امپراتور هیروهیتو است. روز یادبود قانون اساسی (Constitution Memorial Day) در تاریخ 3 ماه مه قرار دارد و پس از آن نیز روز فضای سبز (Greenery Day) در ۴ ماه مه و روز کودکان (Children’s Day) در ۵ ماه مه هستند.

Obon

Obon

۵. جشن اوبون

  • تاریخ: وابسته به تقویم قمری

جشن اوبون (Obon) به عنوان تعطیلات ملی رسمی شناخته نمی‌شود اما در سراسر کشور در طول فصل تابستان جشن گرفته می‌شود. این جشن سه روز طول می‌کشد و در طی این مدت نیز ارواح اجداد به خانه باز می‌گردند تا استراحت کنند. مردم از معابد، زیارتگاه‌ها و قبرستان‌ها دیدن می‌کنند. در جلوی خانه‌ها نیز آتش یا فانوسی روشن می‌شود تا ارواح را هدایت کنند. این جشن در میان خانواده‌ها از ارزش بسیار زیادی برخوردار است و بسیاری از افراد نیز برای برگزاری این جشن به خانه اجدادی خود باز می‌گردند و همین نیز باعث می‌شود تا حمل و نقل عمومی بسیار شلوغ و همراه با تاخیر باشد.

The Emperor's Birthday

The Emperor’s Birthday

۶. سالروز تولد امپراتور

  • تاریخ: ۲۳ فوریه

امپراتور ژاپن به نام آکیهیتو در تاریخ ۲۳ دسامبر سال ۱۹۳۳ میلادی به دنیا آمده است و در سال ۱۹۴۸ میلادی نیز سالروز تولد او به عنوان تعطیلاتی رسمی انتخاب شد. در این تعطیلات نیز افراد بسیار زیادی به کاخ سلطنتی می‌آیند تا از درون این کاخ دیدن کنند و همچنین شاهد حضور امپراتور باشند. لازم به ذکر است که سالروز تولد امپراتور با تغییر حاکم این کشور تغییر می‌کند. در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز امپراتور آکیهیتو از دنیا رفت و فرزند بزرگ او یعنی ناروهیتو جایگزین او شد. او در تاریخ ۲۳ فوریه به دنیا آمده و حالا از این به بعد جشن سالروز تولد امپراتور در این تاریخ برگزار خواهد شد.

فاران مرتضایی وحید

دیدگاهتان را بنویسید