در شرایطی که انتظار طرفداران ژانر وحشت برای فیلم های ترسناک جدیدی مانند Scream و Nope در سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسیده است، سینمادوستان و منتقدان فهرست خاص خود از بهترین فیلم های ترسناک سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده اند. وبسایت راتن تومیتوز نیز فهرستی از تحسین شده ترین فیلم های ترسناک سال را تهیه کرده است. فیلم هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد صرفاً در سال ۲۰۲۱ منتشر شده و به همین خاطر فیلم های A Quiet Place Part II و Psycho Goreman در آن جایی ندارند زیرا این دو فیلم در عمل یک سال قبل تر اکران شده بودند.
به گزارش روزپلاس، در شرایطی که انتظار طرفداران ژانر وحشت برای فیلم های ترسناک جدیدی مانند Scream و Nope در سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسیده است، سینمادوستان و منتقدان فهرست خاص خود از بهترین فیلم های ترسناک سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده اند. وبسایت راتن تومیتوز نیز فهرستی از تحسین شده ترین فیلم های ترسناک سال را تهیه کرده است. فیلم هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد صرفاً در سال ۲۰۲۱ منتشر شده و به همین خاطر فیلم های A Quiet Place Part II و Psycho Goreman در آن جایی ندارند زیرا این دو فیلم در عمل یک سال قبل تر اکران شده بودند.
۱۰- Gaia
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ درصد
فیلم Gaia گواهی جاه طلبانه بر این واقعیت است که می توان با بودجه ای نه چندان زیاد به یک زیبایی بصری خیره کننده رسید. این فیلم در منطقه بسیار باستانی گاردن روت در آفریقای جنوبی فیلمبردرای شده و ژاکو بوور در نقش کارگردان و جوری ون در والت در نقش فیلمبردار از این لوکیشن جنگلی انبوه به خوبی برای خلق فضایی پر از تله و ترسناک استفاده کرده اند. مونیک راکمن نیز در نقش یک نگهبان پارک ملی درخشیده که در یک داستان شبه فرقه ای گرفته می شود که خشم نیروهای ماوراءالطبیعه ای را بر می انگیزد. موجودات قارچی این فیلم که یادآور The Last of Us هستند، با ترکیبی از افکت های کاربردی و مقداری افکت های کامپیوتری خلق شده بودند.
۹- Jakob’s Wife
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ درصد
وقتی یک خون آشام بین مردی از خود راضی و زنش قرار می گیرد همه چیز خطرناک پیش می رود. زن داستان به دنبال یک زندگی ماجراجویانه در بیرون از پوچی و کسالت باری یک منطقه حاشیه ای است و نتیجه آن نیز یک فیلم ترسناک کلاسیک است. باربارا کرمپتون نقش مهمی در جذابیت زنانه این فیلم دارد و همراه با لری فسندن یک شیمی خونین و زیبا را در نقش زوجی که مشکلات زناشویی شان را حل می کنند ایجاد کرده اند. هر چیزی که در این فیلم می بینید اشاره ای است که به فیلم های کلاسیک ژانر وحشت، از جمله خون آشامی به شکل موش که شباهت زیادی به کنت اورلوک در فیلم Nosferatu ساخته اف دبلیو مورنائو دارد.
۸- Werewolves Within
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ درصد
گروهی از بازیگران کمدی به رهبری سم ریچاردسون و میلانا وینتراب در مقابل یک گرگینه محلی قرار می گیرند که همان فرمول جذاب کار چه کسی است را دنبال می کند. این فیلم که بر اساس یک بازی ویدیویی ساخته شده در حال حاضر بالاترین امتیاز راتن تومیتوز را در میان فیلم هایی دارد که بر اساس بازی های ویدیویی ساخته شده اند. این فیلم ترکیبی دقیق از موجودات ترسناک، قتل های رازآلود و کمدی تاریک است در شرایطی که مردم شهر کوچکی گرفتار پارانویایی یک گرگینه شده اند. علاقمندان به جذابیت گرگینه ای داستان های ترسناک نه تنها ترکیب ژانرها در فیلم جاش روبن را دوست خواهند داشت بلکه برداشت کلاسیک او به مرد گرگ نما نیز آن ها را راضی خواهد ساخت.
۷- Lamb
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ درصد
فیلم فانتری و فولکلور-ترسناک ایسلندی والدیمار جوهانسون به درستی جایزه بهترین فیلم اورجینال جشنواره کن را بدست آورد. این روایت تاریک، داستان زوجی تنها را روایت می کند که ورود یک عضو جدید به خانواده و نظم ویرانگر طبیعت آرامش آن ها را به هم می زند. بازی های خارق العاده، نه تنها از بازیگران اصلی بلکه از حیوانات زنده، به فیلم Lamb کمک کرده تا حسی دائماً حاضر از ترس در فیلم وجود داشته باشد. کارگردان به خوبی و به شکلی موثر توانسته حس هراس و آشفتگی تنهایی در دل طبیعت وحشی را از طریق یک سگ، یک گربه و گله ای گوسفند به خوبی خلق کند. فیلم Lamb یک ترکیب عجیب و غریب است که احساسات زیادی را در مخاطب ایجاد می کند.
۶- The Djinn
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ درصد
دیوید شاربونیه و جاستین پاول، کارگردان و نویسنده ای هستند که فیلم تریلر The Boy Behind the Door را در سال ۲۰۲۰ ساختند و در دوران قرنطینه نیز به یک دستاورد تحسین برانگیز دیگر دست یافته اند. فیلم ترسناک The Djinn داستان پسربچه ای غمگین با ناتوانی کلامی را روایت می کند که جنی شیطان صفت را فرا می خواند تا در قبال روحش، به او صدا ببخشد. اگر چه قبلاً نیز در فیلم های ترسناک به افسانه شناسی موجودات ماوراءالطبیعه باستانی فرهنگ عربی و اسلام پرداخته شده است، روایت داستان در یک لوکیشن واحد و بازی خوب از ازرا دیویی باعث شده که نتیجه یک درام ترسناک فانتزی بسیار تکان دهنده و احساسی باشد. این فیلم بسیار پرتنش و گاهی اوقات آبکی است اما این تریلر حمله شیطانی به خانه را باید ترکیبی دوست داشتنی از Wishmaster و Home Alone دانست.
۵- Titane
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ درصد
چیزهای زیادی زیر سطح فیلم Titane ساخته جولیا دوکورنو در جریان است اما توصیف چیزی که باعث جذابیت این فیلم شده کمی دشوار است. اثر دوکورنو با فراتر رفتن از کلیشه های یک ژانر باعث شده که او به عنوان تنها دومین زن فیلمساز تاریخ سینما، نخل طلایی فستیوال کن ۲۰۲۱ را به خاطر نگاه تکان دهنده اما منحصربفردش به یک داستان ترسناک به دست بیاورد. درست همانند شخصیت خطرناک اصلی داستان، این درام عجیب و غریب و یکی از واقعی ترین و ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت سینمای فرانسه به بررسی لایه های متفاوتی از هویت پرداخت و در نهایت به نقطه اول باز می گردد. در کنار هم قرار دادن خشونت فزاینده و وحشت فیزیکی و ملایمت پنهانی که در فیلم وجود دارد مرهون بازی جذاب آگاتا روزل و ونسان لاندن است. با صحنه هایی که انسان را یاد خشونت های تکان دهنده کراننبرگی می اندازد، Titane اولین فیلم در نوع خود نیست اما نتیجه آن متفاوت از هر فیلم ترسناک دیگری است.
۴- Fear Street Part Two: 1978
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ درصد
در دومین قسمت از سه گانهی Fear Street که بر اساس سری کتاب های آر ال استین ساخته شده، کارگردان لی ژانیاک به افشای راز شیدی ساید از طریق بررسی دوباره روایتی در اواخر دهه ۷۰ ادامه می دهد. با الهام گیری از فیلم هایی مانند Friday the 13th, Halloween, و Sleepaway Camp، ژانیاک به بهترین فیلم های ژانر اسلشر آن دوران ادای احترام می کند. علیرغم این که بخشی از یک سه گانه طولانی است، این دنباله ی ترسناک بسیار تکان دهنده به اندازه کافی مستقل هست که بتوان آن را یک فیلم مجزا دانست. تغییر در شخصیت ها و فضاها باعث می شود که داستان تازگی و جذابیت داشته بدون اینکه نمای تصویر بزرگ تر را از دست بدهد. فیلم Fear Street Part Tw0: 1978 فیلمی ذاتاً ترسناک است که ابایی از پیچش های شجاعانه ندارد.
۳- Censor
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ درصد
فیلم Censor که اولین تجربه کارگردانی پرانو بایی-باند است، یک برداشت ترسناک هوشمندانه است که آرام آرام شکل می گیرد و در قالب یک شخصیت روانی روایت می شود. فیلمبرداری با لنز ۳۵ میلیمتری سوپر ۸ نیز نیز اشاره ای به فیلم های ترسناک دهه ۸۰ دارد که در این دهه در بریتانیا باعث اعتراض و وحشت شده بودند. نیام آلگار که به خاطر بازی بی نظیرش در The Virtues شناخته می شود، در این فیلم نقش یک سانسورچی فیلم را بازی می کند که علیرغم تعهدش به حذف کردن تصاویر خشونت بار از فیلم ها، ناگهان در سرکوب کردن میل خودش به خشونت دچار مشکل می شود. در شرایطی که یک تنش درونی به بالاترین حد خود می رسد، کارگردان و تدوینگر او تکنیک های خاصی را به کار می گیرند که نه تنها ادای احترامی به فیلم های الهام بخش ژانر وحشت است بلکه مخاطب را دقیقاً در ذهن شخصیت اصلی قرار می دهند.
۲- Fear Street Part Three: 1666
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ درصد
لی ژانیاک در آخرین و بهترین بخش از سه گانه Fear Street بارها مخاطب را غافلگیر و حیرت زده می کند. این فیلم به سرگذشت سارا فرایر می پردازد و بدین ترتیب مخاطب بیش از پیش به گذشته برده می شود تا با واقعیت نفرینی که شهر کوچک شیدی ساید گرفتار آن شده آشنا شود. نیمه اول فیلم به محاکمه مذهبی زنی در قرن هفدهم میلادی اختصاص دارد که به جادوگری متهم شده است، به ویژه سکانس بسیار تکان دهنده ای که در کلیسا می گذرد و بعد از آن نوبت به مبارزه ای وحشیانه با قاتلان زامبی می رسد. اگر چه این سه گانه بسیار شبیه ترکیب دو فیلم مجزاست اما روایت پیچ و تاب دار هر سه فیلم در نهایت به شکلی راضی کننده جمع می شود.
۱- Coming Home In The Dark
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ درصد
Coming Home In The Dark شبیه سفری همراه با اضطراب است که هر بار با عبور از یک پیچ، تاریک تر و ترسناک تر می شود. وقتی این فیلم برای اولین بار در فستیوال فیلم ساندنس اکران شد، منتقدان و مخاطبان توافق داشتند که این تریلر عصبی کننده از جیمز آشروفت به شدت خشن، بیرحم و ویران کننده است. در حالی که واکنش ها به فیلم عمدتاً مثبت بود اما تماشای این مسافرت بدون لذت تجربه ای متفاوت برای مخاطبان است. درک پیام تاریک فیلم دشوار است: سکوت خود خشونت است و خشونت نیز خشونت می آورد. اما چیزی که این مسافرت کابوس وار را قابل تحمل می سازد، فیلمبرداری بی نقص و بازی های جذاب بازیگران است، به ویژه دانیل گیلیس در نقش ششلول بند ترسناک فیلم که رازی بسیار ترسناک در خود دارد.
روزپلاس