- صداوسیما

تهیه‌کننده «آتش و باد»: بازخوردهایمان آبرومندانه بوده

حسن نجاریان از تجربه تهیه‌کنندگی سریال «آتش و باد» که تاکنون ۳۰ قسمت از آن روانه آنتن شده و فراز و نشیب‌هایی که از حین ساخت گرفته تا مراحل پس تولید درگیرشان بوده، سخن گفت.

 حسن نجاریان تهیه‌کننده سریال نوروزی و رمضانی «آتش و باد» که پیش از این به عنوان بازیگر فیلم‌های دفاع مقدس و مدیر تولید و مجری طرح آثار تاریخی شناخته می‌شود، درباره تجربه تهیه‌کنندگی این سریال به خبرنگار تسنیم توضیح داد: من بعد از اینکه دانشگاه سینما را تمام کردم، حوالی سی و یکی دو سال پیش بود که وارد دنیای سینما شدم. در این مدت در رشته‌های مختلفی کار کردم و دستیار اول و مدیر برنامه‌ریزی بودم. در اولین کارم به عنوان مدیر صحنه حضور داشتم. سمت‌های مختلفی در پروژه های گوناگون داشتم تا به عنوان مجری طرح رسیدم و حالا هم در «آتش و باد» برای اولین بار تهیه‌کنندگی را تجربه کردم.

تجربه حضور در اکثر کارهای تاریخی و سنگین تلویزیون

وی در خصوص کار در فضای غیرشهری و داستانی تاریخی، اظهار کرد: گذشت سی و چند سال تجربه خوبی برای من بود تا خودم را در عرصه تهیه‌کنندگی آزمایش کنم. اساتید مختلفی که پیش آنها کار کردم باید نظر بدهند که نتیجه چگونه بوده و آیا از این امتحان سربلند بیرون آمده‌ام یا خیر. به هر حال اولین دغدغه من این بود کاری بسازیم که با مخاطبان ارتباط برقرار کند. من در اکثر کارهای تاریخی تلویزیون حضور داشته و در سریال‌های مختلف تجربه کارهای سنگینی را داشته‌ام. به قول معروف این قرعه به نام من افتاد تا در اولین تجربه تهیه‌کنندگی نیز کار سنگینی مثل «آتش و باد» را داشته باشم و لطف و کمک خدا و همیاری عوامل باعث شد کار را به پایان برسانیم.

بیشتر بخوانید

همه عوامل سریال آرزو می‌کنیم یک بار دیگر با هم کار کنیم

تهیه‌کننده «آتش و باد» درباره همکاری با مجتبی راعی کارگردان سریال گفت: قبلاً با مجتبی راعی یک سریال طولانی و دو فیلم سینمایی که پروژه‌های سخت و سنگینی بودند کار کرده بودیم. او انسان بسیار شریف و کاربلدی است و همکاری با او همیشه خوب بوده و از ایشان بسیار آموخته‌ام. خوشحالم اولین تجربه‌ام تهیه‌کنندگی‌ام با کارگردانی او بود. فضای کاری ما به طورکل چه با ایشان چه با عوامل آنقدر خوشایند بوده که همه‌مان آرزو می‌کنیم یک بار دیگر این فضا تکرار شود و بتوانیم کار دیگری را در کنار هم شروع کنیم و اگر خدا بخواهد و کار خوبی انجام دهیم خوشحال می‌شویم.

هنوز هم با یاد اکبری مبارکه تأسف می‌خوریم

نجاریان در خصوص کنار آمدن با چالش‌های دوران کرونا حین ساخت سریال تصریح کرد: کار با فراز و نشیب بسیار زیادی همراه بود که یکی از آنها کرونا بود. بخش اعظمی از سریال ما در زمان کرونا تصویربرداری شد و با شگردهای مختلف تلاش کردیم از این شرایط سخت به سلامت بگذریم. تعداد زیادی از همکاران‌مان مبتلا به کرونا شدند و خدا را شکر سلامتی‌شان را به دست آوردند. اما با وجود اینکه سر صحنه پزشک و بهیار داشتیم و پروتکل‌ها را رعایت کردیم متأسفانه یکی از دوستان بسیار عزیزمان آقای کریم اکبری مبارکه را از دست دادیم که هنوز هم با یاد او تأسف می‌خوریم و همیشه به یادش هستیم.

بازخوردهایمان آبرومندانه بوده…

وی در زمینه استقبال مخاطبان و بازخوردی که از آنها گرفته، بیان کرد: خدا را شکر هرچه کار جلوتر رفته مخاطبان بیشتری درگیر سریال شده‌اند و بازخوردهایی که در فضای مجازی یا نزد دوستان و آشنایان و عوامل حرفه‌ای سینما داشته‌ایم، آبرومندانه بوده است. ما سعی کردیم شرافتمندانه کار کنیم. سریال هم به بخشی از تاریخ می‌پردازد که مردم به آن علاقه دارند و قصه‌گویی درباره‌اش را می‌پسندند، سریال توانسته داستان خوبی را پیش ببرد و مردم با آن همراهی کرده‌اند.

نظرمان این بود که 26 اسفند زمان خوبی برای شروع سریال نیست

این تهیه کننده درباره زمان پخش سریال و همکاری شبکه سه با عوامل در این زمینه، افزود: درباره زمان پخش سریال همکاری خوبی با شبکه سه داشتیم ولی ما نظرمان این بود که 26 اسفند زمان خوبی برای شروع سریال نیست اما دوستان شبکه می گفتند با توجه به فضای قسمتهای ابتدای سریال و فضاسازی نوروزی شبکه، سریال ما هم باید پخش شود. ما هم قبول کردیم اما طبق بازخوردهایی داشتیم سریال در آن روزها مخاطبان کمتری داشته، مردم در تدارک نوروز و خانه تکانی یا در سفر بودند و قسمت‌های اول را خوب ندیده‌اند. شاید یکی از دلایلی که سریال در قسمت‌های بعدی بیشتر مخاطب گرفت همین مسئله زمان پخش بود.

نارضایتی بیننده‌ها از اختلال در ساعت پخش و بازپخش سریال

نجاریان در پاسخ به این سؤال که آیا پخش برنامه‌های مناسبتی و مسابقات زنده فوتبال در میزان مخاطبان سریال تأثیر معکوس نگذاشت، تأکید کرد: با توجه به پرمخاطب بودن شبکه سه همیشه مسئله همزمانی پخش فوتبال را داریم. با توجه به رسالت شبکه سه که بخش ورزشی است، ساعت پخش ما اختلالاتی داشته و بعضاً این موضوع باعث نارضایتی بیننده‌ها شده است. در بازپخش‌ها هم برخی تایم‌ها عقب جلو شده است.

برخی قسمت‌ها یکی دو ساعت مانده به پخش می‌رسند

وی یادآور شد: شاید این موضوع در پخش شبکه سه و ماه رمضان طبیعی باشد اما مشکل اصلی ما این بود که با توجه به فراز و نشیب های زیادمان از جمله مسائل مالی، در فرصت کافی نتوانستیم پس تولیدمان را جلو ببریم و دیر این مرحله را آغاز کردیم. بخش کیفی کار ما متأثر از زمان کمی که داشتیم شد و نتوانستیم در آرامش قسمت‌ها را آماده کرده، آنها را دیده و رفع عیب کنیم و سرانجام آن را آماده پخش کنیم. الان هم بعضاً قسمت‌ها یکی دو ساعت مانده به پخش به تلویزیون می‌رسد. وقتی پخش یک کار شروع می‌شود این مسئله ناگزیر است اما ما را اذیت کرده است.

تهیه‌کننده «آتش و باد» در پایان گفت: امیدوارم بینندگانی که کار را دنبال می‌کنند راضی باشند و بدانند ما کم‌فروشی نکرده‌ایم و تمام تلاش‌مان پخش کاری بوده که مخاطب خاطره خوشی از آن داشته باشد. مخاطبان از طریق تلوبیون هم می‌توانند قسمت‌ها را دنبال کنند و نظرات‌شان را هم در صفحه اینستاگرامی سریال به ما منتقل کنند. از همه مخاطبان سریال ممنونم.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید