- تکنولوژی

تیک تاک جایزه کتاب به راه انداخت

شبکه اجتماعی تیک تاک، بعد از بررسی هشتگ‌های فراگیر خود در زمینه کتاب و بحث‌ و تبادل نظر اینفلوئنسرها و فالوئرها درباره کتاب، اقدام به راه‌اندازی یک جایزه در زمینه کتاب در انگلستان و ایرلند کرده است، جایزه‌ای که برندگانش با رأی مردم در این شبکه انتخاب خواهند شد.

 

 به نقل از یورونیوز، هشتگ بوک‌تاک (BookTok) در سال‌های اخیر در شبکه اجتماعی تیک تاک بسیار فراگیر شده و در قالب این هشتگ، کاربران نظرات، بحث‌ها و توصیه‌هایی درباره کتاب‌های مورد علاقه خود منتشر می‌کنند. کتاب‌هایی که با این هشتگ ترند شده‌اند، با اقبال خوبی در جامعه مواجه می‌شوند و کتابفروشی‌ها برای فروش آنها در رقابتند.
 
هشتگ بوک تاک فقط در یک سال گذشته بیش از 160 درصد رشد کرده و به بیش از 138 میلیارد بازدید رسیده است زیرا اینفلوئنسرهای کتاب، فالوورهای زیادی به دست آورده‌اند. ترندهای درون این شبکه اجتماعی موجب توجه به رمان‌هایی نظیر «بابل» اثر ربکا اف کوانگ شده، از سوی دیگر مخاطبان جدیدی را به سوی نوکلاسیک‌ها نظیر «تاریخ پنهان» اثر دونا تارت (1992) سوق داده است.
 
شبکه اجتماعی تیک تاک اعلام کرده که با توجه به بررسی ترندها و هشتگ‌های کتابی موجود در این فضا، تصمیم به راه‌اندازی جایزه‌ای با موضوع کتاب و با داوری مردم گرفته تا از این راه روی گفت‌وگوی در حال رشد درباره کتاب در این شبکه تأثیر بگذارد.
 
جوایز در 9 دسته به این شرح اهدا خواهند شد: خالق کتاب سال بوک تاک، کتاب سال بوک تاک، نویسنده سال بوک تاک، بهترین معرفی کتاب بوک تاک، کتابفروشی مستقل سال، بهترین کتاب برای ثبت رکورد مطالعه، بهترین کتابی که می‎‌شود دوباره خواند، بهترین جلد سال بوک تاک، پخش زنده سال بوک تاک.
 
برای تهیه فهرست نهایی جوایز، با توجه به اینکه اینفلوئنسرها و دنبال‌کنندگان، بیشتر درباره چه کسانی صحبت می‌کنند، فهرستی طولانی توسط داده‌های بوک تاک جمع‌آوری شده است. این فهرست طولانی در ادامه، با همکاری هیئتی از داوران از جمله نویسندگان کاندیس برادویت، آنی مک و الیزابت دی و نیز برخی چهره‌های صنعت نشر کوتاه خواهد شد.
 
با توجه به ماهیت شبکه اجتماعی، برندگان از فهرست نهایی کوتاه با رای‌گیری عمومی که 17 تا 28 جولای برگزار می‌شود، انتخاب و در نهایت، برندگان از طریق یک رویداد در همین شبکه اعلام خواهند شد.
 
جیمز استفورد، مدیرکل عملیات و بازاریابی تیک تاک می‌گوید: «هر روز میلیاردها نفر به تیک تاک می‌آیند تا توصیه‌هایی را به اشتراک بگذارند، مطالب جدید را کشف کنند و از طریق علاقه به ادبیات، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ما دیده‌ایم که هشتگ بوک تاک بر فروش کتاب تاثیر گذاشته و حتی مشتریان جدیدی را به کتاب‌فروشی‌های محلی آورده، بنابراین به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که آن‌ها هم داوری خود را داشته باشند!»
 
وی افزود: «جوایز کتاب تیک تاک فقط در مورد بهترین کتاب‌ها نیست، بلکه جایی برای تجلیل از عشق غیرقابل توصیف نسبت به مطالعه از سوی تولیدکنندگان محتوا و خوانندگان است که در این شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود.»

ایبنا

دیدگاهتان را بنویسید