- فیلم و سینما

جشنواره سینما حقیقت فرصتی برای دیده شدن آثار است

کمیل سوهانی با اشاره به اینکه مستندساز می‌تواند با آثار خود سبب گفتگو درباره برخی مسائل مهم جامعه شود، گفت: جشنواره سینما حقیقت کشور فرصت بسیار مغتنمی است تا مستندسازان آثار خود را به نمایش درآورند و شانس دیده شدن را پیدا کنند.

 کمیل سوهانی مستندساز که با مستند «مادرکشی» در سال ۹۵ جایزه بهترین پژوهش را از نهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت دریافت کرده است، باتوجه به موضوع این مستند که در رابطه با بحران آب بود، در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت آثار مستند در تغییر رویه مسئولان برای رفع بحران‌ها راهگشاست؟ گفت: اینکه یک مستند بتواند تغییر رویه‌ای اساسی در حوزه‌های عملکرد مسئولین و سیاست‌گذاری داشته باشد، توقع درستی نیست. مستند و مستندساز می‌تواند با برجسته کردن برخی مسائل جامعه را نسبت به آن مسائل حساس کرده و بحث و گفتگو پیرامون آن مسائل را داغ کند. باید امید داشت که این بحث‌ها و گفتگوها  باعث به‌وجود آمدن تغییر شوند.وی در ادامه بیان کرد: در واقع معتقدم مستندی خوب است که بعد پایان تیتراژ پایانی‌اش تازه آغاز شود. به نظرم موفقیت مستند مادرکشی هم در همین موضوع بود. اینکه توانست امری که تنها فنی و مهندسی تلقی می‌شد را تبدیل به یک امر اجتماعی کند. مستند مادرکشی بحث پیرامون مساله آب را به سطح جامعه برد و با این طرح مساله ذهن‌های بسیاری را نسبت به آینده پرچالش این حوزه حساس کرد. این گفتگوها اگر ادامه پیدا کند کم کم از سطح گفتگوهای اجتماعی به سطوح قانونگذاری و سیاستگذاری هم کشیده شده و آن وقت می‌توان برای ایجاد تغییر رویه اساسی امیدوار بود.

این مستندساز باتوجه به اینکه در آستانه برگزاری پانزدهمین دوره از جشنواره «سینما حقیقت» قرار داریم، درباره اهمیت برگزاری این رویداد سینمایی گفت: همه جشنواره‌ها فرصتی برای دیده شدن آثار تولیدکنندگان هستند. در همین راستا جشنواره سینما حقیقت هم در تاریخ یک ساله رویدادهای مرتبط با مستند کشور فرصت بسیار مغتنمی است تا مستندسازان آثار خود را به نمایش درآورند و شانس خود را برای دیده شدن و جایزه بردن امتحان کنند.

وی افزود: از کلمه شانس استفاده می‌کنم، چون بسیاری از مواقع معیارهای دادن جایزه و راه یافتن به بخش مسابقه خیلی ثابت و مشخص نبوده و بحث سلیقه داوران هم در آن موثر است و این کاملا طبیعی است. لذا  توصیه  می‌کنم مستندسازان جوان حتما به نیت بردن جایزه در این آوردگاه مستند شرکت نکنند و همین قرار گرفتن در موقعیتی که فیلم شان دیده شده و در مورد آن بحث‌هایی شکل گرفته است را مغتنم بشمارند.

کارگردان مستند «مادرکشی» در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره آنلاین یا حضوری برگزار شدن جشنواره سینما حقیقت گفت: خیلی با اکران آنلاین رابطه برقرار نمی‌کنم و همیشه علاقمندم که مستندهایم را در سالن و بر روی پرده و به همراه تماشاگران ببینم. البته با توجه به شرایط گاهی چاره جز پذیرش این وضعیت نیست. از طرفی این شیوه اکران مزیت‌‌هایی مانند دیده شدن فیلم همزمان توسط تعداد زیادتری از مخاطبان در نسبت یک سالن سینما را دارد که باید آن را هم در نظر گرفت.

ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید