- فرهنگی

جشنواره عروسکی تهران- مبارک تزریق خون تازه‌ای به حوزه عروسکی است

در ابتدای این مراسم حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: خوشحالم که به ایستگاه پایانی جشنواره تهران مبارک نزدیک می‌شویم. باتوجه به اتفاقاتی که امسال به طور ناخواسته درگیرش شدیم این جشنواره همانند دیگر جشنواره‌ها در زمان مشخص خود برگزار می‌شود. بنظرم جشنواره بیستم تهران-مبارک چند مولفه دارد که می‌شود در مورد آن صحبت کرد. 

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که می‌توان درباره جشنواره بیستم تهران – مبارک صحبت کرد، نگاه نوآورانه به جشنواره است که توسط آقای سلطان احمدی و دبیرخانه جشنواره صورت گرفت که  یکی از اتفاقات مبارک، تهران-مبارک است. بخش فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه و کمک‌های تکنیکی که می‌توان انجام داد توسط این دوستان رقم خورد و یکی از نکات دیگری که در این حوزه می‌توان از آن صحبت کرد، استفاده از ظرفیت‌هایی خارج از اداره که هنرهای نمایشی است و حضور اراضی عباس آباد می‌تواند این امر را نشان دهد.

مدیر کل هنرهای نمایشی عنوان کرد: بحث بعدی نگاه ویژه به نشست‌ها و ورکشاپ‌هایی است که برگزار می‌شود و بنظرم به اختتامیه و هفته پایانی خلاصه نشد؛ زیرا دو سه هفته‌ای است که این نشست‌ها بزرگان این حوزه یک اتفاق خوب است و نگاه به آموزش در این جشنواره مشهود بود؛ خداراشکر با توجه به تحولاتی که درگیرش هستیم حضور بخش خارجی و بین‌الملل یکی از نکاتی است که در این فضا قابل دفاع است و امیدوارم اتفاقات خوبی رقم بخورد. همچنین ما در بحث بودجه با مشکلاتی مواجه بودیم و خداراشکر دوستان بسیار کمک کردند و غیرتمندانه جشنواره را به اینجا رساندند. 

وی گفت: فکر می‌کنم در حوزه فرهنگ‌سازی عروسک‌ها خیلی به ما کمک کردند، زیرا در زمان ما جان عروسک‌ها بر دل می‌نشست و بنظرم جشنواره عروسکی می‌تواند استعدادهای این حوزه را شناسایی کند و سازمان‌های مختلف چنین مواردی را رصد کنند و دغدغه‌ها را مشاهده کنند؛ این بخش جشنواره برایم مهم بود.

 مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: این جشنواره می‌تواند تزریق خون تازه‌ای به حوزه عروسکی باشد و افراد برای تولید محتواهای کودک و نوجوان وظیفه دارند و از افرادی که در این حوزه وظیفه تولید دارند خواهش دارم این آثار را مشاهده و کمک کنند تا این موضوع تئاتر عروسکی در قاب‌های جادویی جای بگیرد تا فرهنگ‌سازی درستی داشته باشد.

رعایت اخلاق عروسکی در آثار خردسال و کودک 

سپس امیر سلطان احمدی بیان کرد: این جشنواره نخستین جشنواره بین‌المللی ایران است و سال ۱۳۶۸ قبل از بین‌المللی شدن جشنواره فیلم فجر اساتید ما چنین جشنواره‌ای را پایه‌گذاری کردند. بنده به عنوان هنرمند تلاش کردم تا هر زمان که فرصتی دست پیدا کرد به نوعی با جشنواره همکاری داشته باشیم. 

وی ادامه‌داد: اصولا بچه‌های عروسکی به خصوص خردسالان به این موضوع توجه دارند که باید در حوزه اخلاقی عروسکی ورود کنند و چون کار برای کودک و نوجوان است توجه به کار اخلاقی وجود دارد و پس از بررسی آثار متوجه شدیم این هدف محقق شده است.

وی گفت: برایمان خیلی اهمیت داشت تا این جشنواره چند گام به سوی جوانان بر دارد و زمینه‌ای را فراهم کند تا آن‌ها هم بتوانند در جشنواره حاضر شوند به همین دلیل سعی کردیم. ما بخش ۱۰۰ ثانیه را در جشنواره ایجاد کردیم و گفتیم زمینه بازی بچه‌ها است. در بخش ۱۰۰ ثانیه‌ای خیلی امیدوار هستیم و قرار است در کوشک باغ هنر برگزاری این بخش را داشته باشیم. همچنین در واقع در حوزه تبلیغات و سرگرمی باید بگوییم نمایش عروسکی می‌تواند نقش به‌سزایی ایجاد کند. سعی داریم جوانان را به سویی سوق دهیم که خودشان اثر تولید کنند و دوستان خود را هم به این سمت روانه کنند. 

دبیر جشنواره عنوان کرد: همچنین ما تولید تاک شو را داشتیم. یکی از اهداف ما برای تهیه تاک شو این بود و هدف اصلی ما این بود که جای یک برنامه گفت‌وگو محور عروسکی در کشورمان خالی است. همیشه به این امر فکر می‌کنم چرا حوزه عروسکی که اینقدر اثر گذار بوده است مانند مدرسه‌موش‌ها، خانه مادر بزرگ و… در رشد ما تاثیر داشته است و گاهی از دوستان ما در محفل ها قدردانی می‌شود اما جای دوستان ما خالی است از این رو به زودی شاهد پخش برنامه با بیست‌ها خواهید بود.

عدد بودجه ما کمتر از بودجه نمایشگاه کتاب امسال است

نادره رضایی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با وجود اینکه فراوانی جشنواره در معاونت هنری داریم معتقدم برگزاری می‌تواند جشنواره بیشتر باشد. اما نکته این است که ما یک نهاد برنامه ریز هستیم و مواردی ما را از وظایف اصلیمان دور کرده است. در رابطه با بودجه تلاش داریم با همکاری همکارانم در بازه زمانی مشخص بودجه و امکانات به خوبی انجام شود و سال آینده کارهای بیشتری را واگذار کنیم. 

وی ادامه داد: چیزی که در جشنواره ما مهم است و ما باید خود را در این حوزه ها پر رنگ کنیم این است که در ادامه مسیر و رویداد در دو سال یا سال بعدی فراتر از امسال باشد. 

وی بیان کرد: در خصوص بودجه جشنواره باید بگویم عدد بودجه ما کمتر از بودجه نمایشگاه کتاب امسال بوده است و قطعا با این رقم نمی‌توانیم نیازها را بر آورده کنیم و حتما باید یاری بگیریم و از مجموعه‌هایی که اهمیت این موضوع را می‌دانند تاثیر بپذیریم. اینکه ما دیر شروع می‌کنیم و اتفاقات پیش رو بسیار است. مجموعه های بسیار با نگاه اجتماعی داریم و می‌توان مجموعه‌ها را در یک کار مستمر همراه کرد و هر سال به عنوان بودجه حمایت کننده فرهنگ هنر قرار داد.در وزارت خانه‌ای که پنج همت بودجه دارد بودجه فرهنگ و هنر آنچنان که باید نیست. باید این امر را جای بی‌اندازیم که دولت به تنهایی نمی‌تواند یاری رسان باید و با کمک بخش خصوصی در این تنگای اقتصادی امید به گره گشایی داریم. 

رضایی گفت: نکته آخر بنده ادامه این اتفاق است؛ آیا یک جشنواره با پایان خود به اتمام می‌رسد؟ باید به گردش مالی فکر کنیم و حتماسال آینده سخت‌تر از سال آینده است و برای اینکه مسئولیت زندگی را هموار کنیم باید به روش های نوین، سیاست‌گذاری و بودجه فکر کنیم‌. کاش نماینده کودک و نوجوان هم در جمع ما باید این نسل عجیب، باهوش و مطالبه‌گر هستند و در این برنامه ریزی و شنیدن مطالبات آن‌ها بتوانیم بهتر بهره ببریم؛ لذا شاید با شنیدن خواسته‌های نسل نو بتوانیم مطالبات آن‌ها را بهتر بشنویم‌.

۳۷۹ اثر در جشنواره شرکت کردند

سپس سولماز عسگری بیان کرد: پس از انتشار فراخوان حدود ۳۷۸ نفر در جشنواره شرکت کردند که در بخش فیلم ۲۱۷ فیلم ارسال و پس از داوری ۵۳ فیلم قبول شد که در نتیجه ۱۳ کار در بخش بزرگسال، ۱۷ کودک و ۱۳ کار بخش فضای باز داریم.

وی افزود: در بخش ۱۰۰ ثانیه که بخش خاص جشنواره است و حالت تولید محتوا در فضای مجازی دارد ما ۵۳ اثر دریافت کردیم که بنا است با نظر داوران ۳۰ کار وارد جشنواره شود. در بخش اختراعات حال حاضر ۵ اثر ارسال شده است.

وی ادامه داد: از کشورهای بسیاری در جشنواره‌ شرکت کردند که در نهایت تصمیم گرفتیم از فرانسه، روسیه، قرقیزستان اثر قبول کنیم.

به جشنواره عروسکی تهران-مبارک امیدوار هستم

مریم سعادت بازیگر و صداپیشگی عروسکی بیان کرد: خیلی به جشنواره عروسکی تهران- مبارک امیدوارم هستم، معمولا تمام استعدادها از این جشنواره‌ها پیدا و در نهیات ماندگار می‌شوند. مردم آنقدر با این هنر بیگانه هستند که وقتی تئاتر عروسکی اجرا می‌شود مردم به تماشای اثر نمیشینند. در بخش بزرگسال فکر نمی‌کنم کسی بیایند و فکر کند در بخش بزرگسال هم تئاتر عروسکی داریم و این امر وظیفه جشنواره‌ها است تا این اتفاق شکسته شود و بدانند کار عروسکی چه وسعتی دارد که این وسعت را تئاتر ندارد. 

میرآرش مصطفایی گفت: سال گذشته ۱۸ اثر به اجرای عمومی نشست که چنین اتفاقی نادر است و ما ۳ الی ۴ اجرای عروسکی در تئاتر شهر داشتیم و این موارد از اتفاقات پس از جشنواره در سال گذشته هستند.

در پاسخ به سوال خبرنگاران مطرح شد؛

دبیر جشنواره گفت: هرچه اسامی داوران جشنواره در نزدیکی جشنواره اعلام شود برای داوران بهتر است.

حمید نیلی گفت: هنر این است که دوستان در حوزه بین‌الملل کارهای خوب انتخاب کنند و موضوع بعدی محدودیت بودجه است. اینکه شما بودجه را مدیریت کنید تا ببینید قرار است به چند کار برسید امری مهم است اما ما یک سری محدودیت‌ها داشتیم و بر اساس بودجه سعی کردیم اتفاقات خوبی در بخش بین‌الملل رقم بزنیم. همچنین برآورد هزینه‌های ما ۱۵ میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: تا امروز ۷۵ درصد کمک هزینه‌ها به حساب هنرمندان در بخش فضای باز، خردسال و کودک و صحنه‌ای واریز شده است.