- فیلم و سینما

جوانگرایی، تخصص گرایی و نوآوری در بنیاد سینمایی فارابی

حسین زمانی در یادداشتی برای «تابناک» نوشت: از زمان روی کارآمدن دولت جدید یکی از شعارها جوانگرایی بوده است، موضوعی که در کنار همه محاسن آن گاهی با شک و تردید مواجه شده است، جوانگرایی در عرصه های مدیریت فرهنگی بالاخص بعضی حواشی آن در سازمان صدا و سیما موجب شده بود تا این ظن وجود داشته باشد که همزمان با جوانگرایی به نوعی حذف اندیشه های دیگر اتفاق افتاده یا از تخصص گرایی سازمان ها و ارگان ها فرهنگی کاسته شود.

یکی از نهادها فرهنگی که با تغییر دولت شاهد روی کارآمدن مدیر جوان بود، بنیاد سینمایی فارابی بود، فارابی که مهمترین نهاد سینمایی کشور محسوب می شود همواره شاهد حضور مدیرانی بود که سابقه چندین ساله در عرصه فرهنگ داشتند.

اما این بار یک جوان گمنام سکان دار این نهاد قدیمی و تاثیرگذار در سینما شد، حضور مهدی جوادی در مدیریت فارابی زمانی با سوال بیشتر مواجه شد که ترکیب هیئت امنای فارابی خبر از بازگشت اقتدار این نهاد به سال های دهه 60 را داشت، هیئت امنایی که از وزیر نفت تا معاون برنامه و بودجه رئیس جمهور عضو آن بودند و حضور افرادی همچون مختارپور و نیلی نشان از اتصال مستقیم این هیئت امنا با رئیس جمهور را داشت، اعضایی که هم از لحاظ سیاسی و هم دسترسی های اقتصادی و هم از نظر فرهنگی در سطح عالی دولت هستند.

سوال اینجا بود که با این هیئت امنا و حضور مدیر جوانی همچون جوادی قرار است چه اتفاقی در فارابی بیافتد، یکی از دغدغه های اصلی سینماگران حذف نگاه ها متفاوت و امنیتی شدن جو فارابی بود، اما در گذر هشت ماهه از حضور مدیر جدید فارابی آنچه بیش از پیش مشهود است اتخاذ تصمیمات پخته و بدور از جوزدگی است، جوادی علی رغم حدس و گمان ها با کمترین تنش سعی کرد از منابع انسانی موجود در فارابی که سال ها در این نهاد تجربه اندوزی کرده بودند بدون نگاه قبیله بهره ببرد.

گرچه او با سکوت اختیار کردن در برابر رسانه ها و بعضا نقدهای تند سعی داشت حواشی رسانه ای را کم کند و از این منظر کمتر گزارشی از اقدامات او هم در دسترس است اما شواهد بیانگر این است، جوادی تمرکز خود را بر تحول نوآورانه در فارابی و به تبع آن سینمای ایران گذاشته است.

صحبت های این مدیر گمنام و جوان در جمع اهالی سینمای کودک و نوجوان که با گوشزد بر لزوم پرهیز از انجام اقدامات نمایشی به تغییر ریل جشنواره فیلم های کودکان و نوجوان در جهت کارآمدی این جشنواره و ارتقای سینمای ملی کودکانم و نوجوانان بود یا تاکید بر نساختن فیلم های آرشیوی در دیدار با کانون کارگردانان نشان می دهد جوادی که فارغ از بده و بستان های مرسوم سینما درصدد تغییر ریل در فارابی است؛ تغییر ریلی که در برنامه پنج ساله تدوین شده او هم مشهود است.

تغییر از سینمای سنتی به سینمای اقتصادی صنعتی، طرح راه اندازی تامین مالی جمعی که مدتی پیش در فارابی رونمایی شد و همچنین خبر بهره برداری از مرکز نوآوری فارابی هم از دیگر دلایلی است که می بایست به حرکت قطار فارابی به سمت نوآوری و به روزرسانی به آن استناد کرد.

گرچه باید دید آیا این مدیر جوان تحولگرا می تواند مقاومت طبیعی ساختارها و افرادی که به سینمای رانتی و نفتی عادت کرده اند را بشکند، این سخت ترین کار پیش روی جوادی است در صورتی که بخواهد آنطور که می گوید سینما را به سمت صنعتی شدن پیش ببرد، شفافیت مالی و عملکردی در صنعتی شدن از ملزومات است امری که به نظر می رسد سینما از آن استقبال نکند.

اولین حضور رسانه ای مدیرعامل فارابی در جشنواره فجر سال گذشته که رقم سرمایه گذاری های فارابی را اعلام کرد و همچنین برگزاری نشست خبری معاون بین الملل فارابی بعد از جشنواره کن که در سابقه فعالیت های بین المللی فارابی بی سابقه بوده هرچند در این راستا بوده است اما کافی نیست.

یکی از محاسن سازمان های اقتصادی و نوآور همین شفافیت هاست. باید دید جوادی در مجموع اقدامات خود آیا خواهد توانست ایده هایی که پیگیر آن است را محقق کند یا خیر، مدیر جوانی که درصدد نوآوری در فرآیندها و اقدامات یک نهاد سنتی و قدیمی از سینماست.

تابناک

دیدگاهتان را بنویسید