- اجتماعی

درختان شهری امری اجتماعی و فرهنگی‌اند

نمایشگاه انفرادی عکس دکتر علیرضا مهدی‌زاده(زرندی) عضو هیئت‌علمی دانشگاه باهنر کرمان با عنوان «اوست باقی» از پنجشنبه ۵ مهرماه در گالری میرمیران خانه هنرمندان ایران دایر است و تا فردا جمعه ۱۳ مهرماه بازدید از آن ادامه دارد.

 به نقل از فردای کرمان، این عکاس هنرمند و پژوهشگر با نگاه و اندیشه و مواجهۀ خود در این نمایشگاه از نو به درخت التفات کرده و او را در فضای شهر ردیابی کرده و وجوه مختلف اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی آن را در قالب نزدیک به ۵۰ قطعه عکس بازنمایی کرده است.

به گزارش فردای کرمان به‌نقل از پایگاه عکس چیلیک، در بخشی از متن قاب نخست و بیانیه هنری اوست باقی آمده است: آدمی با او پیوند دور و درازی دارد. در آغاز از نشستن زیر سایه او، سکنی گزیدن را آموخت و آرام و قرار گرفت. صاحب فرهنگ و تمدن شد و همه چیز را از چشم انداز ثابت خویش نگریست و به مصادره غیر انسان ها به نفع خود پرداخت. او همراه آدمی ساکن شهر شد و از فرط حضور به امری آشنا تبدیل گشت….

برپایه این گزارش؛ دکتر مهدی زاده در طی یادداشتی یادآور شده است: یونگ در بررسی حالات روحی بیماران خود می گوید که بیمارانش در رویای خود به انواع درخت با اشکال مختلف اشاره می کنند.

درخت موجودی طبیعی و اکنون دارای لایه های دلالتی گوناگون از اجتماعی تا زیست محیطی و حتی طبقاتی از دیر باز در کنار آدمی بوده است و در اساطیر، مذهب و اعتقادات و فرهنگ و هنر و ادبیات آدمی به اشکال مختلف همواره حضور و دوام داشته است و آدمی به واسطه او تعابیر و تفاسیر متعددی برساخته است.

ماجرا از اینجا آغاز شد که آدمی از نشستن زیر سایه او، سکنی گزیدن را آموخت و یکجا نشین شد و آرام و قرار گرفت و صاحب تمدن و فرهنگ شد. پس چشم انداز ثابتی یافت و از این طریق به خود آگاه تر شد و غیرانسانی ها را زیر نظر گرفت و به مصادره آن ها پرداخت.

او لاجرم همراه آدمی ساکن شهر شد و به عنوان یک شهروند طبیعی در نقاط مختلف شهر و در کنار انسان و غیر انسان ها قرار گرفت. اما از فرط حضور به امری آشنا تبدیل شد که چندان به چشم انسان ها نمی آید.

این شهروند طبیعی در نقاط مختلف شهر بالا یا پایین شهر و بنا به زمان روز یا شب دلالت های گوناگونی از خود نشان می دهد. در واقع او از موجودی صرفا! طبیعی به امری اجتماعی، فرهنگی و حتی طبقاتی تبدیل شد که چیزهای مختلفی از جامعه انسانی بر ملا می سازد.

برای نمونه برخی درختان بالای شهر قیمت گران تری دارند و باید با آب شیرین آبیاری شوند. در حالی که درختان پایین شهر ارزان ترند و با آب شور نیز می توان سیراب شان کرد.

در هر حال آدمی با این موجود طبیعی که پیوند دور و درازی با او دارد با او به انحا گوناگون ارتباط یافته است و اکنون بجای التفات به او و توجه به حفظ و بقایش، به دنبال حذف و جایگزینی اش می گردد.

در این پروژه به جای بازنمایی درخت در جایگاه واقعی اش یعنی طبیعت، آن هم به صورتی زیبا و چشم نواز، او را در فضای شهر و در مناسبت با انسان و سایر دست ساخت های انسان ردیابی شده و به این همراه قدیمی انسان از نو التفات شده و حال و روزش روایت شده است.

مهدی زاده در حوزۀ پژوهش، تدریس، داوری و برگزاری نمایشگاه فعالیت های چشمگیری دارد و برگزاری نمایشگاه عکس با عنوان درآمیختن با اشیاء، در سال ۱۴۰۰ در گالری ارغوان کرمان در زمره همین تلاش های اوست. انتظار می رود نمایشگاه اوست باقی که هم اینک با عکس هایی آشنا از کرمان در تهران برگزار شده، در کرمان نیز در معرض دید و قضاوت علاقه مندان قرار بگیرد.

مهدی2مهدیزاده3مهدی زاده

  •  
  •  
  •