- فرهنگی

دهم تیر آخرین فرصت برای ارسال آثار به جشنواره ملی رسانه های ایران

اهالی رسانه تا دهم تیر فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران با شعار «فردا خبریست!»، ارسال کنند.

مهدی عرفاتی دبیر بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران، در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره بخش رسانه ها در حوزه تحول گفت: رسانه ها در حوزه تحول یکی از بخش های رقابتی جشنواره است که امسال اضافه شده به جشنواره، رسانه ها توقع دارند علاوه بر آثار برتر در حوزه تولید محتوا، رسانه برتر هم انتخاب شود در جشنواره و برای این منظور ما سه تا شاخص تحولی در نظر گرفتیم، شاخص تحول در ساختار و فرایندها، شاخص تحول در تولید محتوا و شاخص تحول در توزیع و انتشار محتوا.

وی افزود: در این سه تا حوزه رسانه‌ای که توانسته باشد متناسب با شرایط روز خود را متحول کند به لحاظ ساختارها، فرایند‌ها و روندها مورد توجه قرار می‌گیرد و معرفی می‌شود. یکی از اهداف این است که رسانه ای که توانسته تحول ایجاد کند و خودش را به مخاطب و فضای مخاطب نزدیک کند معرفی کنیم تا بقیه رسانه ها از این مسیری که رسانه موفق رفته الگوبرداری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چطور می‌شود رسانه‌ای را در حوزه مثلا ساختار فضاوت کرد گفت: بخش عمده اش خوداظهاری رسانه هاست، ما از رسانه‌ها می‌خواهیم مسیری که طی کردند را برای هیئت داوران ترسیم بکنند در قالب فایلی که ارسال می‌کنند برای جشنواره، منتها این خوداظهاری باید منطبق و همراه با خروجی رسانه هاشان باشد یعنی رسانه‌ای نمی‌تواند ادعا کند من در تولید محتوا خودم را متحول کردم، اما خروجی اش تحولی نباشد.

وی گفت: هر رسانه‌ای جه مکتوب و چه شبکه های اجتماعی می‌تواند شرکت کنند در این جشنواره، هر رسانه‌ رسمی که مجوز داشته باشد از معاونت امور رسانه‌ای وزارت ارشاد می‌توانند شرکت کنند.

وی درباره بخش رقابتی هم گفت: یه مزیتی که نسبت به سال گذشته و دوره‌های قبل داریم این است که این دوره محدودیتی برای شرکت در بخش رقابتی آثار وجود ندارد، هر کسی که در ایران کار رسانه‌ای می‌کند اعم از «رسانه‌های مکتوب»، «برخط» و «مجازی» به شرط اینکه تابع قوانین جمهوری اسلامی باشند می توانند آثار خود را به جشنواره ارسال کنند در قالب‌های که مشخص شده است هم قالب کلاسیک است هم قالب نوین مثل پادکست و برنامه‌های ویدئویی که جز قالب‌های نوین محسوب می‌شود.

 وی درباره بخش موضوعی جشنواره گفت: در این بخش که رقابت براساس موضوع است ما دو تا موضوع در نظر گرفتیم یکی موضوع «شهید جمهور» که بواسطه شهادت رئیس جمهور و تیم همراهشان، محتوا‌هایی که ناظر به این موضوع تولید شده باشد را می‌توانند ارسال کنند و موضوع دیگر «همه علیه نسل کشی در غزه» است که یک موضوع فراگیر است که همه را تحث تاثیر قرار داده است.

وی درباره رسانه‌های شبکه اجتماعی هم گفت: هر فعالیتی که در بستر فضای مجازی هم اعم از رسانه‌های صاحب نام و مجوز دار، رسانه‌های گمنام و خرده برند‌ها و همچنین انسان رسانه‌ها، که بستر فعالیت شان فضای مجازی است به شرطی اینکه تابع قوانین جمهوری اسلامی باشند، می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

وی درباره مهمترین تجربه خود از سال قبل و جشنواره های دوره های گذشته گفت: به این تجربه رسیدم که همه رسانه‌ها و همه عناصر تاثیرگذار در رسانه‌ها،  انگیره دارند در رویداد‌های مثل این شرکت کنند مهم این است که ما بستر را فراهم بکنیم برای شرکت.

صداوسیما