- فیلم و سینما

دولت پاکستان در برابر فشارها زانو زد/ ممنوعیت اکران «جویلند» برداشته شد

 پاکستان ممنوعیت اکران «جویلند» (شادآباد) را برداشت، قرار است فیلم در سراسر کشور اکران شود.

بر اساس این گزارش، نامزد رسمی پاکستان در رقابت اسکار از روز جمعه در سینما‌های سراسر این کشور روی پرده می‌رود. دولت پاکستان با برداشتن ممنوعیت اکران «شادآباد»، نامزد رسمی این کشور در رقابت برای دریافت جایزه اسکار فیلم‌های غیرانگلیسی زبان، راه را برای اکران سراسری این فیلم در ۱۸ نوامبر مقارن با ۲۷ آبان هموار کرد.

این عقب‌گرد از موضع قبلی اداره سانسور مرکزی چند روز بعد از این اتفاق می‌افتد که وزیر اطلاعات این کشور اکران «جویلند» (شادآباد) را به دلیل داشتن «محتوای به شدت قابل اعتراض» ممنوع اعلام کرده بود.

«شادآباد» که در شهر لاهور اتفاق می‌افتد با به تصویر کشیدن داستان مرد متاهلی که عاشق یک زن تراجنس با بازی بازیگر تراجنس پاکستانی آلینا خان می‌شود، به موضوعاتی نظیر جنسیت و روابط خارج از عرف-که در پاکستان تابو هستند می‌پردازد.

در چرخشی دیگر در روز سه شنبه، استان پنجاب پاکستان تصمیم قبلی خود در ماه اکتبر مبنی بر اکران این فیلم را تغییر داد. در اعلامیه این ممنوعیت آمده است که مجوز اکران این فیلم به دلیل اعتراضات مستمر از اقشار مختلف جامعه لغو می‌شود.

این بدین معنا است که پنجاب، یعنی پرجمعیت‌ترین استان پاکستان، این فیلم را در سینما‌های خود نشان نخواهد داد، اما استان‌های دیگر مجازند که این فیلم را در سینما‌های خود اکران کنند.

وزیر فرهنگ استان پنجاب، مالک تیمور مسعود، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «ما نگران اقدامات گروه‌های جناح راست علیه این فیلم هستیم.» مسعود گفت که با توجه به قطبی شدن جامعه و حساسیت‌های موجود، دولت فیلم‌ها را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که احساسات هیچ طرفی جریحه دار نمی‌شود.

** تحسین شده در کن، ممنوع شده در خانه

اولین ساخته سینمایی سلیم صادق در سراسر جهان با تحسین‌های زیادی رو به رو شده است و در جشنواره‌های سینمایی سال جاری اکران شده است.

این فیلم جوایز زیادی از جمله جایزه هیئت داوران و جایزه نخل دگرباشی جشنوار فیلم کن را کسب کرده است. این فیلم در ماه اوت مجوز اداره سانسور استانی و فدرال را برای اکران در پاکستان دریافت کرد، اما اداره سانسور فدرال مجوز خود را در ۱۱ نوامبر، بعد از این که یکی از نمایندگان پارلمان پاکستان از یک حزب مذهبی به این فیلم اعتراف کرد و منجر به اعتراضات گسترده در شبکه‌های اجتماعی شد، لغو کرد.

فیلم‌ها برای اکران در سینما‌های پاکستان نیاز به مجوز فدرال و استانی دارند. بین اوت و نوامبر «شادآباد» تنها توسط اعضای هیئت‌های سانسور دیده شده است. درحالی که هیچ اعتراض خیابانی و کمپینی به طرفداری یا در مخالفت با «شادآباد» در شبکه‌های اجتماعی رخ نداده است، اما دولت تحت فشار شدید عناصر محافظه کار مجبور به ممنوع اعلام کردن این فیلم شد.

فشار عمومی در پی این تصمیم در شبکه‌های اجتماعی دولت را وادار کرد تا بلافاصله در ۱۴ نوامبر یک هیئت بررسی تشکیل دهد و سرانجام تصمیم قبلی خود را لغو کرد.

سلمان صوفی، معاون نخست وزیر پاکستان، شهباز شریف، در حساب توییتری خود در روز چهارشنبه نوشت: «فیلم «جویلند» (شادآباد) از کمیته بررسی اداره سانسور که به دستور رئیس جمهور شهباز شریف تشکیل شده بود، مجوز دریافت کرد.»

مشتاق احمد خان، نماینده حزب جامعه اسلامی، که پیش‌تر به این فیلم اعتراض کرده بود ناخرسندی خود از تصمیم جدید دولت مبنی بر برداشتن محدودیت را اعلام کرد.

احمد خان در توییتی نوشت: «زیر فشار خارجی‌ها، لابی سکولار، دولت زانو زد. این برای پاکستان یک فاجعه است که یک فیلم دگرباشی که برای دریافت اسکار نامزد شده است مجوز اکران دریافت می‌کند.»

او در ادامه نوشت: «دیپلمات‌های خارجی نقش فرمانفرمایان را برای دولت پاکستان ایفا می‌کنند. البته انتظار می‌رفت که دولت چنین تصمیمی بگیرد. آیا در این کشور هیچ موضوع دیگری درباره آموزش، کارآفرینی، توانمندی جوانان، سلامت، فقر یا فساد وجود ندارد که صنعت فیلم‌سازی سراغش برود؟»

** هنجار‌های جامعه پاکستانی

گویا فیلم قرار است که با اندکی حذفیات که به اطلاع سازندگان آن رسیده است در پاکستان اکران شود. به گفته یکی از اعضای هیئت بررسی اداره سانسور این فیلم پر از الفاظ رکیک است؛ بنابراین برخی حذفیات به سازندگان ابلاغ شد.

کمیته بررسی همچنین برای تماشای این فیلم محدودیت سنی مشخص کرده است. این فرد که نمی‌خواست هویتش معلوم شود افزود: «در فیلم محتوایی که خلاف هنجار‌های جامعه پاکستان باشد وجود ندارد. تراجنس‌ها نیز انسان هستند و باید به زندگی شان مانند انسان‌های دیگر بها داده شود.»

دیدگاهتان را بنویسید