- سبک زندگی, سلامت

راههای رهایی از افکار مزاحمِ دوران قرنطینه

در خانه ماندن سخت است. اغلب ما روزانه مشغولیت کاری داشته‌ایم که حواس مارا به خود جلب می کرده‌اند. حالا که این روزها مجبوریم در خانه بمانیم و آنها نیستند، ما باید بتوانیم خود را از در افتادن به گردونۀ مکالمه ذهنی خلاص کنیم. راهی بیابیم تا بتوانیم از شر آشفتگی افکار مختلف آسوده شویم.

هرکدام از ما ممکن است بارها دچار این حالت شده باشیم که در زمان انجام کاری از جمله کارهای روزمره، مطالعه و … افکار مزاحم به سراغ مان آمده و باعث اتلاف وقت و کاهش بازدهی کاری که در حال انجام آن هستیم شده است.

 

راهکارهایی پیشنهاد می شود که در ادامه به صورت مختصر می خوانید.

– سعی کنید با مدیریت درست خود، عواملی را که ممکن است باعث ایجاد حواس پرتی شود از خود دور کنید. برای مثال استفاده از تلفن همراه را به زمان های خاص محدود کنید.

 

– هر وقت احساس کردید که افکار منفی سراغ تان آمده، وضعیت خود را تغییر دهید و به کار دیگری سرگرم شوید.

 

– از خودتان بیش از توانایی تان انتظار نداشته باشید و سعی کنید از میان اهداف خود، هدفی را انتخاب کنید که امید بیشتری به موفقیت آن دارید.

 

-برای خود جعبه ای درست کنید و هرگاه افکار مزاحم و ناامیدکننده باعث رنجش خاطر شما و به هم زدن تمرکزتان شد، آن ها را روی کاغذی بنویسیدو درون جعبه بیندازید و هر چند وقت یک بار جعبه را باز کنید. در آن زمان خواهید دید که خیلی از افکاری که ذهن شما را درگیر کرده بود، اتفاق نیفتاده و ارزش فکر کردن نداشته است.

 

افکار مزاحم,چطور افکار مزاحم را از ذهنتان بیرون کنید

رهایی از افکار مزاحم

 

– از مواردی مانند چشم و هم چشمی و حسادت که خود باعث ایجاد افکار منفی است، دوری کنید.

 

– یکی از ریشه های افکار منفی و مزاحم انزوا و گوشه گیری است پس سعی کنید اوقات خود را در جمع دوستان مناسب و خانواده سپری کنید.

 

– اعتماد به نفس خودتان را با کارهایی مانند ورزش و تغذیه سالم و تقویت حافظه افزایش دهید و هرگز به دیگران اجازه ندهید با گفتار و رفتار خود خللی در آن ایجاد کنند.

 

– به یاد داشته باشید؛ این افکار ماست که واقعیتمان را می سازد. همان طور که در بالاتر ذکر شد ما هیچ گونه کنترلی بر آشکار شدن و چگونگی وقایع زندگی خود نداریم، حداقل بخشی از ذهن خودآگاه ما تنها توانایی دیکته کردن برخی وقایع را دارد و این افکار ماست که با شکل دادن انرژی برای ما ایجاد واقعیت می کند. بنا به قانون جذب؛ ما هر بیشتر در مورد چیزی نگران باشیم، همان نتایج نگران کننده را به سوی خودمان جذب می کنیم.

 

ما باید نسبت به افکار خود آگاهی بیشتری داشته باشیم زیرا که افکار ما دارای قدرت بیش از اندازه ای است که حتی بتوانید فکرش را بکنید. اگر نگران از دست دادن شغلتان باشید، با این نگرانی؛ احتمال اخراج خود را بیشتر می کنید.

 

– لحظه حال را دریابید. یکی از کارهایی که در منزل حواس ما را به خود معطوف می کند اندیشیدن راجع به گذشته و زنده کردن صحنه هایی از زندگی و اندیشیدن در مورد آن‌ها است.

 

این کار علاوه بر ایجاد افکار مختلف و آزارنده راجع به وقایعی که تمام شده اند موجب می شود که ذهن ما در مورد آینده هم این کار را انجام دهد و شروع به ایجاد افکار نگران کننده و تغذیه از آن‌ها کند.

 

وقتی که زمان زیادی را صرف تفکر در مورد آینده می کنیم،  به سادگی ذهنمان به سمت و سوی سناریوهای بد متمایل شود.

به همین خاطر باید توجه را تنها  به لحظۀ کنونی و تمرکز بر آن، معطوف کنیم.

 

افکار مزاحم,چطور افکار مزاحم را از ذهنتان بیرون کنید

خلاصی از شر افکار مزاحم

 

دو تکنیک برای ماندن در لحظه حال:

1- کم کردن سرعت انجام کارها: هر کاری را که همین حالا در حال انجام آن هستید (خواندن این متن) ادامه دهید اما آرامتر از دفعه های پیش. آرام تر نفس بکشید. آرام تر غذا بخورید. آرام تر صحبت کنید. آرام تر راه بروید و … .

با آرام کردن سرعت خود، از آنچه که در پیرامونتان می گذرد، آگاه تر می‌شوید.

 

2- قطع و وصل کردن افکار با تنفس عمیق: هر وقت احساس کردید در ذهنتان، فکری منفی و نگران کننده در حال شکل گرفتن است نفس عمیق بکشید.

 

 3 بار نفس عمیق: نفس بکشید تا 7 بشمارید و به آرامی نفستان را بیرون دهید. حالا شما کس دیگری هستید. اینطور نیست؟

 

طبعا بهتر است که شیوه تنفس شکمی را در طول روز تمرین کنید و برای این تکنیک هم از تنفس شکمی استفاده کنید.

 

 

منبع:بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید