- ویژه

دوم فروردین روز جهانی آب!

 

شاید برایتان تعجب بر انگیز باشد؛ اما این که در کل جهان 783 میلیون نفر هستند که هنوز هم به آب تمیز و آشامیدنی دسترسی ندارند، حقیقت دارد. در حالی که بیش از دو و نیم میلیون از آن ها حتی برای موارد بهداشتی هم آب کافی ندارند. این کمبود آب به شدت نگران کننده است زیرا آب جزء نیاز های اصلی انسان هاست و کشور های مختلف باید برای این موضوع چاره ای بیاندیشند.

روز جهانی آب

اولین بار در مورد روز جهانی آب در سال 1992 در کنفرانسی راجع به محیط زیست صحبت شد. در ماه دسامبر همان سال، اعلام کردند که بیست و دوم ماه مارس هر سال، روز جهانی آب برگزار می گردد؛ روزی که برای افزایش آگاهی درباره ی مشکلات آب در کل جهان است و همه کشور ها باید متحد شوند تا کمک کنند همه افراد به آب تمیز آشامیدنی دسترسی داشته باشند.

در ماه مارس سال 1993، اولین روز جهانی آب برگزار شد و از آن به بعد این روز هر ساله درست 22 مارس جشن گرفته شده و می شود علت آن هم نیاز به آب تمیز برای انجام کار های بهداشتی بود. سازمان ملل تصمیم گرفت که این روز جهانی را نامگذاری کند تا با بحران کمبود آب در کل جهان مبارزه شود. هدف از روز جهانی آب این است که افراد روی کمک به جمعیت های مختلف برای تامین آب سالم و تمیز تمرکز داشته باشند.

روز جهانی آب همچنین روی این که افراد معمولی چگونه می توانند به جمعیت های تحت آسیب کمک کنند تا آب کافی و لازم را در طولانی مدت تامین کنند و همچنین به مشکلات مربوط به آب، می پروازد.

world water day

چند حقیقت مهم درباره ی آب

  • در یک دوره 100 ساله، یک مولکول آب 98 سال را در اقیانوس، 20 ماه به عنوان یخ، حدود 2 هفته در دریاچه ها و رودخانه ها و کمتر از یک هفته در جو می گذراند.
  • آب حدود 66 درصد از بدن انسان را تشکیل می دهد.
  • 70 درصد مغز انسان را آب تشکیل می دهد.
  • 85٪ از جمعیت جهان در خشک ترین نیمه کره زمین زندگی می کنند.
  • 1.7٪ از آب جهان منجمد است و بنابراین غیر قابل استفاده است.
  • آب ناسالم سالانه صدها کودک را به کام مرگ می کشاند.

روز آب

 

آنچه خواندید تنها بخشی از صدها حقیقت مهم و خواندنی درباره ی آب بود که ذره ای از اهمیت بی شمار آب را نشان می داد پس در مورد مصرف و صرفه جویی این مایه ی حیاتی بیشتر دقت کنیم.

 

 

منبع:بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید